Seminarium magisterskie etap 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1SEMM12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium w I etapie służy znalezieniu przez studenta - pod kierunkiem promotora - problemu badawczego i sformułowaniu tematu pracy magisterskiej, zgromadzeniu większości materiałów oraz sporządzeniu konspektu rozprawy. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu dostarczenie studentowi wiedzy i umiejętności potrzebnych do napisania samodzielnej pracy magisterskiej i złożenia egzaminu końcowego (obrony pracy). Student podczas zajęć poznaje formalne standardy pracy oraz kryteria jej oceniania, wybiera i rozpoznaje swój obszar badawczy, znajduje problem, którym chce się zająć i formułuje temat pracy. Następnie zbiera do niej bibliografię podmiotową i przedmiotową, zapoznaje się z zebranymi materiałami i sporządza konspekt pracy. Podczas dyskusji na seminarium i wykonywania zadań cząstkowych pogłębia swoją wiedzę na wybrany temat i stawia pierwsze hipotezy badawcze, które sprawdza podczas lektur i pisemnych wprawek analityczno-interpretacyjnych. Profil studiów: ogólnoakademicki, forma studiów - stacjonarne, rodzaj przedmiotu - obowiązkowy, dziedzina i dyscyplina - nauki humanistyczne, literaturoznawstwo, rok i semestr studiów - I rok, 1 i 2 semestr, studia II stopnia, wymagania wstępne - ukończone studia licencjackie, stopień licencjata, liczba godzin dydaktycznych - 60, metody dydaktyczne - dyskusja, ocena zaangażowania studenta w zbieranie materiału, projekt cząstkowy (etap I) bilans nakładu pracy studenta - 200 godzin (8 ECTS), w tym: uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach - 125 godzin (5 ECTS), lektury i przygotowanie części projektu (temat pracy, konspekt) - 75 godzin (3ECTS) Wskaźniki ilościowe - 8 ECTS (200 godz), zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 5 ECTS (125 godzin), zajęcia praktyczne - 3 ECTS (75 pkt) |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa, zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w dziedzinie nauk humanistycznych KA7_WG2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa. KA7_WGK1 Definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej, na poziomie rozszerzonym, z uwzględnieniem kontekstów KA7_WGK2 Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych. KA7_UWKOU 2 Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa. KA7_UWKOU3 Potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii. KA7_KKO3 Uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuję się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno- politycznej z literaturą i językiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, ocena zaangażowania w zbieraniu materiałów, projekt |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest sformułowanie przez studenta - z pomocą promotora – tematu pracy magisterskiej wynikającego z jego zainteresowań, wiedzy literaturoznawczo-kulturowej i umiejętności nabytych w dotychczasowym kształceniu, wstępne rozpoznanie wybranego obszaru badawczego oraz istniejącej literatury przedmiotu i podjęcie pierwszych prób analityczno-interpretacyjnych. |
|
Pełny opis: |
W cyklu 2019/2020 temat seminarium to: Herstoria - historia kobiet w XIX wieku i we współczesnych kulturach regionalnych Seminarium jest więc poświęcone narracyjnym i nienarracyjnym zapisom doświadczenia historii z kobiecej perspektywy w relacji do świadectw męskocentrycznych. Będą nas interesowały opowieści literackie (fikcjonalne) oraz dokumenty osobiste (pamiętniki, listy, autobiografie), pozostawione przez kobiety dzięwiętnastowieczne i współczesne: Polki, Żydówki, Białorusinki, Niemki, Rosjanki, Podlasianki, Ślązaczki. Można zatem będzie podjąć temat związany z doświadczeniem kobiet różnych epok, stanów, szlaków życiowych i profesji. Seminarium dostarczy również wiedzy i posłuży zdobyciu umiejętności związanych z techniką pisania pracy magisterskiej, począwszy od wyboru tematu, przez wszystkie etapy powstawania rozprawy, aż do jej obrony i egzaminu dyplomowego. I. Standardy pracy magisterskiej, etapy jej przygotowania i kryteria oceny II. Jak określić problem badawczy i właściwe sformułować temat pracy magisterskiej III. Przykłady tematów, kompozycja pracy, cechy narracji naukowej IV. Indywidualne poszukiwania studenta - zorientowane na sformułowanie tematu magisterium, wstępne rozpoznanie literatury przedmiotu i sporządzenie konspektu- w ramach zakresu prac prowadzonych na seminarium: 1) problemy literatury romantyzmu i XIX wieku pojętej jako dziedzictwo światowe i lokalne, współtworzące kanon(y) i prowokujące do dyskusji, 2) dzieje regionalizmu, literatura regionu podlaskiego, jej przeszłość, stan obecny, diagnozy, specyfika, perspektywy rozwoju na tle dziedzictwa ziem i krajów sąsiedzkich (bliższych i dalszych), 3) recepcja literatury oświecenia i romantyzmu (w tym regionalnej) - dialog literatury najnowszej (polskiej i nie tylko) z wiekiem XIX. 4) zwrot herstoryczny a literatura XIX wieku i literatury regionalne |
|
Literatura: |
Lektury do wykorzystania w indywidualnych poszukiwaniach studenta: ...czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. M. Rudaś-Grodzka i in. Warszawa 2016 Bronisława Waligórska, Listy z Cytadeli 1886, opr. M. Rudaś-Grodzka, Warszawa 2018 Anna Moszyńska, Listy z Pirny 1858, opr. E. Kolinko, Warszawa 2018. Pamięć historyczna kobiet, red. M. Przeniosło, K. Sierakowska, Kielce 2009 Weronika Grzebalska, Od fałszywego uniwersalizmu do fetyszyzacji różnicy. Historia powstania warszawskiego i rewizjonistyczny „zwrot herstoryczny”, „Pamięć i Sprawiedliwość” 2015 2(26) Agnieszka Graff, Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym, Warszawa 2001. Anna Kowalczyk, Brakująca połowa ludzkości, Warszawa 2018 Elżbieta Dąbrowicz, Galeria ojców. Autorytet publiczny w literaturze polskiej lat 1800-1861, Białystok 2010. Alina Kowalczykowa, Romantyzm. Nowe spojrzenie. Warszawa 2008. Michał Kuziak, Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2006. Dorota Siwicka, Zapytaj Mickiewicza, Gdańsk 2007 Jarosław Ławski, Mickiewicz – mit - historia. Studia, Białystok 2010 Jerzy Fiećko, Krasiński przeciw Mickiewiczowi. Najważniejszy spór romantyków, Poznań 2011. Mickiewicz w „Pamiętniku Literackim”, przedmowa, wybór i opracowanie S. Rosiek, Gdańsk 2011. Maria Makaruk, Antoni Edward Odyniec – romantyk w zwierciadle biedermeieru, Warszawa 2012. Krzysztof Trybuś, Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011. Geografia Słowackiego, pod red. D. Siwickiej i M. Zielińskiej, Warszawa 2012 porównawczo z: Piękno Słowackiego, t. I: Principia, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, G. Kowalskiego, Białystok 2012. Quidam. Studia o poemacie, red. P. Chlebowski, Lublin 2011. Wojciech Hamerski, Romantyczna troposfera powieści. Interpretacje prozy Kraszewskiego, Sztyrmera i Korzeniowskiego, Poznań 2010 Słowacki postkolonialny, pod red. M. Kuziaka, Bydgoszcz [2011] Iwona Węgrzyn, W świecie powieści Henryka Rzewuskiego, Kraków 2012 Michał Kuziak, Inny Mickiewicz, Gdańsk 2013 Danuta Zawadzka, Lelewel i Mickiewicz. Paralela, Białystok 2013 Monika Rudaś-Grodzka, Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa 2014 Jerzy Borowczyk, Zesłane pokolenie. Filomacj w Rosji (1824-1870), Poznań 2014 Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015 Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, wstęp K. Wojciechowski, Warszawa 1987 K. Schloegel, W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, L. Musiał, Poznań 2009 Od poetyki przestrzeni d geopoetyki, red. E. Konończuk i E. Sidoruk, Białystok 2012 Geografia i metafora, red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk, Białystok 2014 E. Rybicka, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014 „Teksty Drugie” 5/2014 i 6/2014 Historia ratownicza i Topo-grafie Nowy regionalizm w badaniach literackich, red. M. Mikołajczak, E. Rybicka, Zielona Góra 2012 Geografia wyobrażona regionu, red. D. Kalinowski, M. Mikołajczak, A. Kuik-Kalinowska, Kraków 2014 P. Rodak, Pismo, książka, lektura, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest sformułowanie przez studenta - z pomocą promotora – tematu pracy magisterskiej wynikającego z jego zainteresowań, wiedzy literaturoznawczo-kulturowej i umiejętności nabytych w dotychczasowym kształceniu, wstępne rozpoznanie wybranego obszaru badawczego oraz istniejącej literatury przedmiotu i podjęcie pierwszych prób analityczno-interpretacyjnych. |
|
Pełny opis: |
W cyklu 2019/2020 temat seminarium to: Herstoria - historia kobiet w XIX wieku i we współczesnych kulturach regionalnych Seminarium jest więc poświęcone narracyjnym i nienarracyjnym zapisom doświadczenia historii z kobiecej perspektywy w relacji do świadectw męskocentrycznych. Będą nas interesowały opowieści literackie (fikcjonalne) oraz dokumenty osobiste (pamiętniki, listy, autobiografie), pozostawione przez kobiety dzięwiętnastowieczne i współczesne: Polki, Żydówki, Białorusinki, Niemki, Rosjanki, Podlasianki, Ślązaczki. Można zatem będzie podjąć temat związany z doświadczeniem kobiet różnych epok, stanów, szlaków życiowych i profesji. Seminarium dostarczy również wiedzy i posłuży zdobyciu umiejętności związanych z techniką pisania pracy magisterskiej, począwszy od wyboru tematu, przez wszystkie etapy powstawania rozprawy, aż do jej obrony i egzaminu dyplomowego. I. Standardy pracy magisterskiej, etapy jej przygotowania i kryteria oceny II. Jak określić problem badawczy i właściwe sformułować temat pracy magisterskiej III. Przykłady tematów, kompozycja pracy, cechy narracji naukowej IV. Indywidualne poszukiwania studenta - zorientowane na sformułowanie tematu magisterium, wstępne rozpoznanie literatury przedmiotu i sporządzenie konspektu- w ramach zakresu prac prowadzonych na seminarium: 1) problemy literatury romantyzmu i XIX wieku pojętej jako dziedzictwo światowe i lokalne, współtworzące kanon(y) i prowokujące do dyskusji, 2) dzieje regionalizmu, literatura regionu podlaskiego, jej przeszłość, stan obecny, diagnozy, specyfika, perspektywy rozwoju na tle dziedzictwa ziem i krajów sąsiedzkich (bliższych i dalszych), 3) recepcja literatury oświecenia i romantyzmu (w tym regionalnej) - dialog literatury najnowszej (polskiej i nie tylko) z wiekiem XIX. 4) zwrot herstoryczny a literatura XIX wieku i literatury regionalne |
|
Literatura: |
Lektury do wykorzystania w indywidualnych poszukiwaniach studenta: ...czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. M. Rudaś-Grodzka i in. Warszawa 2016 Bronisława Waligórska, Listy z Cytadeli 1886, opr. M. Rudaś-Grodzka, Warszawa 2018 Anna Moszyńska, Listy z Pirny 1858, opr. E. Kolinko, Warszawa 2018. Pamięć historyczna kobiet, red. M. Przeniosło, K. Sierakowska, Kielce 2009 Weronika Grzebalska, Od fałszywego uniwersalizmu do fetyszyzacji różnicy. Historia powstania warszawskiego i rewizjonistyczny „zwrot herstoryczny”, „Pamięć i Sprawiedliwość” 2015 2(26) Agnieszka Graff, Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym, Warszawa 2001. Anna Kowalczyk, Brakująca połowa ludzkości, Warszawa 2018 Elżbieta Dąbrowicz, Galeria ojców. Autorytet publiczny w literaturze polskiej lat 1800-1861, Białystok 2010. Alina Kowalczykowa, Romantyzm. Nowe spojrzenie. Warszawa 2008. Michał Kuziak, Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2006. Dorota Siwicka, Zapytaj Mickiewicza, Gdańsk 2007 Jarosław Ławski, Mickiewicz – mit - historia. Studia, Białystok 2010 Jerzy Fiećko, Krasiński przeciw Mickiewiczowi. Najważniejszy spór romantyków, Poznań 2011. Mickiewicz w „Pamiętniku Literackim”, przedmowa, wybór i opracowanie S. Rosiek, Gdańsk 2011. Maria Makaruk, Antoni Edward Odyniec – romantyk w zwierciadle biedermeieru, Warszawa 2012. Krzysztof Trybuś, Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011. Geografia Słowackiego, pod red. D. Siwickiej i M. Zielińskiej, Warszawa 2012 porównawczo z: Piękno Słowackiego, t. I: Principia, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, G. Kowalskiego, Białystok 2012. Quidam. Studia o poemacie, red. P. Chlebowski, Lublin 2011. Wojciech Hamerski, Romantyczna troposfera powieści. Interpretacje prozy Kraszewskiego, Sztyrmera i Korzeniowskiego, Poznań 2010 Słowacki postkolonialny, pod red. M. Kuziaka, Bydgoszcz [2011] Iwona Węgrzyn, W świecie powieści Henryka Rzewuskiego, Kraków 2012 Michał Kuziak, Inny Mickiewicz, Gdańsk 2013 Danuta Zawadzka, Lelewel i Mickiewicz. Paralela, Białystok 2013 Monika Rudaś-Grodzka, Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa 2014 Jerzy Borowczyk, Zesłane pokolenie. Filomacj w Rosji (1824-1870), Poznań 2014 Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015 Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, wstęp K. Wojciechowski, Warszawa 1987 K. Schloegel, W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, L. Musiał, Poznań 2009 Od poetyki przestrzeni d geopoetyki, red. E. Konończuk i E. Sidoruk, Białystok 2012 Geografia i metafora, red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk, Białystok 2014 E. Rybicka, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014 „Teksty Drugie” 5/2014 i 6/2014 Historia ratownicza i Topo-grafie Nowy regionalizm w badaniach literackich, red. M. Mikołajczak, E. Rybicka, Zielona Góra 2012 Geografia wyobrażona regionu, red. D. Kalinowski, M. Mikołajczak, A. Kuik-Kalinowska, Kraków 2014 P. Rodak, Pismo, książka, lektura, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.