Seminarium magisterskie etap 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1SEMM4 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 1 | ||
Jednostka: | Wydział Filologiczny | ||
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
||
Punkty ECTS i inne: |
8.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Konsultacje dla grupy studentów mające na celu doprowadzenie do samodzielnego opracowania, napisania i obrony pracy magisterskiej. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do napisania pracy magisterskiej i zdania egzaminu magisterskiego. w ich trakcie student przygotowuje pod kierunkiem promotora rozprawę magisterską. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter zindywidualizowanych konsultacji dla studentów podejmujących wysiłek napisania i obrony pracy magisterskiej. Każdy ze studentów ma inne nastawienie do problematyki. Zakres konsultacji obejmuje szczegółowe problemy, które pojawiają się przy opracowaniu tematów. Wchodzą tu w grę związki literatury z polityką, życiem społecznym, nauką i ekonomią w odniesieniu do kultury polskiej II połowy XIX wieku. Konsultacje obejmują także zagadnienia szeroko pojętej komparatystyki - od zagadnień typowo filologicznych po relacje inter - i transkulturowe. |
||
Literatura: |
1. H. Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa, przeł. A. Szurek, Kraków 2010. 2. P. Bourdieu, Reguły sztuki, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001; 3. P. Bourdieu, Teoria obiektow kulturowych, w: Odkrywanie modernizmu, red. 4. R. Nycz, Kraków 1998. 5. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2001; 6. F. Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne, Katowice 2015; 7. R. Koziołek, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016; Wiele tytułów, Wołowiec 2019. |
||
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA 1. nazwać, opisać, poddać analizie i refleksji proces historycznoliteracki, kontekst filozoficzny, kierunki rozwoju światopoglądu modernizmu polskiego i europejskiego. 2. poddać interpretacji teksty literackie przełomu XIX i XX wieku ze wskazaniem na ich kontekst kulturowy i wynikające z niego założenia i efekty światopoglądowe. 3. wskazać na specyfikę znaczeniową, ramy periodyzacyjne, możliwości kwalifikacji literatury i kultury polskiego modernizmu i europejskich modernizmów. W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIĘJĘTNOŚCI 4. zgromadzić bibliografię do opracowywanego tematu, przygotować konspekt i przygotować wypowiedź prezentacyjną związaną z wybranym przez niego zagadnieniem (wynikającym z problematyki seminarium), utrzymaną w formie właściwej dla tego typu wypowiedzi naukowej. 5. weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium. 6. rozumieć znaczenie dyskusji i dialogu jako niezbywalnych umiejętności kształtowania procesu rozumienia i budowania wspólnoty myśli humanisty. 7. oceniać różnorodne metodologie badań, metody badań, specyfikę tekstu teoretycznego wynikającego z czasu jego powstania i uwarunkowań historycznych, światopoglądowych, szkoły badawczej. W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POSTAWY 8. rozmieć znaczenie tradycji i długiego trwania kultury jako niezbywalnych elementów kształtowania tożsamości Polaka i Europejczyka. 9. kształtować społeczne postawy humanisty. 10. wskazywać na wzorce tożsamościowe w literaturze modernizmu kształtujące światopogląd epoki, które przyczyniły się do zmiany paradygmatu etycznego w kulturze współczesnej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, analiza i interpretacja badanych tekstów; wersyfikacja postępów w pisaniu rozprawy magisterskiej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Ławski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Ławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do napisania pracy magisterskiej i zdania egzaminu magisterskiego. w ich trakcie student przygotowuje pod kierunkiem promotora rozprawę magisterską. | |
Pełny opis: |
Kolejne etapy pracy nad rozprawa magisterską: 1.poznanie zasad pisania rozprawy magisterskiej; 2. wybór propozycji różnych tematów , które budzą zainteresowanie studenta; 3. wybór tematu właściwego; 4. poszukiwania bibliograficzne; 5. zarysowanie konspektu rozprawy magisterskiej; 6. analiza i interpretacja tekstów poddanych badaniu: dyskusja nad tezami rozprawy; 7. pisanie kolejnych rozdziałów i ich ocena przez prowadzącego; 8.poprawianie i akceptacja gotowej pracy. | |
Literatura: |
1. M. Praz, Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa 1974. 2. Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009. 3. D. Diner, Zrozumieć stulecie, przeł. K. Bukowska, Warszawa 2009. 4. A. Bielik-Robson, Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2004. 5. M. Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 1996. 6. A. Dziadek, Projekt krytyki somatycznej, Warszawa 2014. 7. A. Dziadek, Atopia – stadność i jednostkowość. „Teksty Drugie” 2008, nr 1/2. 8. J. Ławski, Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy, Białystok 2015. 9. R. Koschany, Przypadek. Kategoria egzystencjalna i artystyczna w literaturze i filmie, Wrocław 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Sztachelska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sztachelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do napisania pracy magisterskiej i zdania egzaminu magisterskiego. w ich trakcie student przygotowuje pod kierunkiem promotora rozprawę magisterską. | |
Pełny opis: |
Studia II stopnia, rok I, semestr zimowy-letni, literaturoznawstwo. Konsuktacje grupowe i indywidualne. ECTS -12 pktów. Nakład pracy studenta bardzo duży: ok. 200 g. Seminarium magisterskie - konsultacje dla studentów z samodzielnym pracownikiem nauki prowadzone są w celu: 1/ zbadania indywidualnych zainteresowań studenta, 2/ znalezienia takiego obszaru, w którym mógłby się pokazać od najlepszej strony; 3/ doprowadzenia do samodzielnego sformułowania tematu; 4/ pomocy w gromadzeniu literatury podmiotu i przedmiotu; 5/ pomocy w zakresie metodyki pisania prac oraz z zakresu warsztatu historyka literatury czy krytyki literackiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.