Wstęp do matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 360-MS1-1WDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do matematyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki |
Grupy: |
MS1 1 rok sem. zimowy Matematyka (wspólny) - 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: Zaprezentowanie podstawowych pojęć z zakresu logiki i teorii mnogości, przekazanie kultury matematycznej – nabycie umiejętności poprawnego definiowania pojęć i dowodzenia faktów oraz poszukiwania kontrprzykładów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
"Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: matematyka Rok studiów: 1, semestr: 1 Prerekwizyty: brak wykład 30 godz. ćwiczenia 30 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach15x2h = 30h udział w ćwiczeniach 7x4h + 2h(instruktażu) = 30h przygotowanie do zajęć 7x3h = 21h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach (wykładach, ćwiczeniach) 7x2h = 14h udział w konsultacjach 5x2h = 10h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 15h + 5h = 20h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 75 godziny, 3 ECTS" |
Literatura: |
[Podstawowa:] 1. W. Guzicki, P. Zakrzewski, Wykłady ze wstępu do matematyki. Wprowadzenie do teorii mnogości, PWN 2005 2. H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN 2013 [Uzupełniająca:] 3. L. Słupecki, Borkowski, Elementy logiki i teorii mnogości, PWN 1984 4. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN 2011 5. W. Guzicki, P. Zakrzewski, Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, PWN 2005. [Specjalistyczna:] 1. E. Domagała-Zyśk, Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Oblicza Życia, Księga Jubileuszowa, Profesor Doroty Kornas-Bieli, 2002 2. K. Cichocka-Segiet, P. Mostowski, P. Rutkowski, Uniwersalne projektowanie zajęć droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych |
Efekty uczenia się: |
"Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Potrafi posługiwać się językiem klasycznego rachunku zdań i kwantyfikatorów i umiejętność tę wykorzystać w języku potocznym.KA6_WG02, KA6_WG04 Rozumie pojęcia tautologii tych rachunków i potrafi sprawdzić prawdziwość formuły klasycznej logiki zdań.KA6_WG02, KA6_WG04 Rozumie ograniczenia związane ze sprawdzaniem prawdziwości formuł klasycznej logiki kwantyfikatorów.KA6_WG02, KA6_UK01, KA6_UK02, Zna język teorii mnogości i umie dowodzić elementarne twierdzenia tej teorii.KA6_WG02 Potrafi wyznaczyć podstawowe własności relacji dwuargumentowych i rozumie ich związek z iloczynami kartezjańskimi.KA6_WG02 Zna i rozumie pojęcie relacji równoważności oraz rolę zasady abstrakcji i potrafi ją wykorzystać do konstrukcji nowych pojęć.KA6_WG04, KA6_WG02, KA6_UK01, KA6_UK02, KA6_UW02, KA6_UW03, KA6_UW04 Rozumie i potrafi stosować pojęcia obrazu i przeciwobrazu wyznaczonego przez funkcje oraz potrafi sprawdzać surjektywność i injektywność funkcji.KA6_UW03 Zna pojęcie indeksowanej rodziny zbiorów i potrafi wykonywać działania uogólnione na takich rodzinach. KA6_WG04, Rozumie pojęcie liczby kardynalnej i potrafi wiedzę tę wykorzystać do klasyfikacji zbiorów ze względu na ich moce. Zdaje sobie sprawę z różnych rodzajów nieskończoności. Zna twierdzenia Cantora i Cantora - Bernsteina. Zna i rozumie pojęcia częściowych porządków, porządków liniowych i dobrych, rozumie znaczenie indukcji pozaskończonej i twierdzenia Zermelo.KA6_UW03 Po zrealizowaniu przedmiotu student uzyskuje podstawy metodologiczne uprawiania i uczenia się matematyki.KA6_WG02, KA6_KK01, KA6_UU01" |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Szajewska | |
Prowadzący grup: | Marzena Szajewska, Elwira Wawreniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Makowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Makowska, Elwira Wawreniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.