Mediacja i negocjacje w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AN2-2MNA |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Mediacja i negocjacje w administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st. studia administracji-przedmioty obowiązkowe Administracja Niestacjonarna 2 rok 2 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przybliżenie zasad i reguł funkcjonowania alternatywnych do sądowych procedur rozwiązywania sporów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie zasad i reguł funkcjonowania alternatywnych do sądowych procedur rozwiązywania sporów. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy (konwersatorium) Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. 2 Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. zdalnie - 4 godziny synchroniczne, 3 godziny asynchroniczne) Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, konsultacje. Punkty ECTS – 4,0 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. zdalnie - 4 godziny synchroniczne, 3 godziny asynchroniczne), przygotowanie do zajęć i egzaminu 77,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10,5 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 22,5 godzin, co odpowiada 0,9 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 77,5 godz., co odpowiada 3,1 pkt ECTS. Celem proponowanych zajęć jest zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie słuchaczy do pozasądowego rozwiązywania konfliktów społecznych w ramach alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prowadzenia mediacji w różnych obszarach. 1. Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej – pojęcie komunikacji, schemat komunikacyjny, umiejętności komunikacyjne mediatora, pojęcie komunikacji niewerbalnej i jej rodzaje. 2. Trening negocjacji – praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania negocjacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. 3. Trening mediacji - praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania mediacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. |
Literatura: |
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003 J. Gut, W. Hamman, Docenić konflikt. Od rywalizacji do współpracy, Warszawa 1993 Ch. W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje – teoria i praktyka, Warszawa 2009. D. A. Lax, J. K. Sebenius, Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry, Warszawa 2010. R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać w biznesie, Warszawa 2009. E. Kruk, H. Spasowska, Mediacja, wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008. I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem, warszawa 2006. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym, zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007. A. Gójecka, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. R. Morek, ADR w sprawach gospodarczych, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG3 student posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) KP7_WG5 student zna główne tendencje rozwojowe prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) KP7_UK2 student potrafi prowadzić debatę w zakresie kwestii związanych z prawem administracyjnym (materialnym, ustrojowym i procesowym) KP7_KK2 student wykorzystuje znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej, |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace indywidualne oceniane punktowo od 1do 5 punktów Prace grupowe od 1 do 5 punktów Symulacje mediacji od 1 do 5 punktów. Ocena jest wynikiem podsumowania prac grupowych i idywidualnych w trakcie prowadzonych zajęć. Zaliczenie ustne lub pisemne z uwzględnieniem zadań w e-learningu. W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wenclik | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wenclik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie zasad i reguł funkcjonowania alternatywnych do sądowych procedur rozwiązywania sporów. |
|
Pełny opis: |
Celem proponowanych zajęć jest zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie słuchaczy do pozasądowego rozwiązywania konfliktów społecznych w ramach alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prowadzenia mediacji w różnych obszarach. 1. Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej – pojęcie komunikacji, schemat komunikacyjny, umiejętności komunikacyjne mediatora, pojęcie komunikacji niewerbalnej i jej rodzaje. 2. Trening negocjacji – praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania negocjacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. 3. Trening mediacji - praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania mediacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. |
|
Literatura: |
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003 J. Gut, W. Hamman, Docenić konflikt. Od rywalizacji do współpracy, Warszawa 1993 Ch. W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje – teoria i praktyka, Warszawa 2009. D. A. Lax, J. K. Sebenius, Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry, Warszawa 2010. R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać w biznesie, Warszawa 2009. E. Kruk, H. Spasowska, Mediacja, wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008. I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem, warszawa 2006. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym, zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007. A. Gójecka, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. R. Morek, ADR w sprawach gospodarczych, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wenclik | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wenclik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie zasad i reguł funkcjonowania alternatywnych do sądowych procedur rozwiązywania sporów. |
|
Pełny opis: |
Celem proponowanych zajęć jest zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie słuchaczy do pozasądowego rozwiązywania konfliktów społecznych w ramach alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prowadzenia mediacji w różnych obszarach. 1. Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej – pojęcie komunikacji, schemat komunikacyjny, umiejętności komunikacyjne mediatora, pojęcie komunikacji niewerbalnej i jej rodzaje. 2. Trening negocjacji – praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania negocjacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. 3. Trening mediacji - praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania mediacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. |
|
Literatura: |
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003 J. Gut, W. Hamman, Docenić konflikt. Od rywalizacji do współpracy, Warszawa 1993 Ch. W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje – teoria i praktyka, Warszawa 2009. D. A. Lax, J. K. Sebenius, Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry, Warszawa 2010. R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać w biznesie, Warszawa 2009. E. Kruk, H. Spasowska, Mediacja, wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008. I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem, warszawa 2006. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym, zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007. A. Gójecka, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. R. Morek, ADR w sprawach gospodarczych, Warszawa 2004. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.