Współczesne modele administracji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AS2-1MAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne modele administracji publicznej |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L stac.II st. studia administracji-przedmioty fakultatywne ADM.Stacj.1 rok 2 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną podstawowe modele funkcjonowania administracji publicznej. |
Skrócony opis: |
Prezentacja wybranych modeli funkcjonowania administracji publicznej.Założeniem przedmiotu jest prezentacja podstawowych i najbardziej charakterystycznych modeli administracji publicznej w szerokim aspekcie jej funkcjonowania i porównanie z obowiązującymi rozwiązaniami krajowymi. Celem wykładu jest nabycie przez studenta umiejętności prowadzenia samodzielnej analizy porównawczej wraz z próbą oceny przydatności poszczególnych rozwiązań, wskazania ich zalet i wad w konkretnej kulturze prawnej i ustroju politycznym. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – FAKULTATYWNY Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok 1/sem. 2. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 27 godzin wykładu . Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 4. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 27 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Jeżewski (red.) Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w państwach Europy Zachodniej, Wrocław 1999 J. Hausner, Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008 W. Skrzydło (red.) Ustroje państw współczesnych, Lublin 2005 B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich (w:) Samorząd terytorialny, Zakamycze 2003. Literatura uzupełniająca: H. Izdebski, Współczesne modele administracji publicznej, Warszawa 1993 Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej. Podstawowe założenia i modele, Warszawa 1990. B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w Europie i w Polsce, Katowice 1994. C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis 2007 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG4, student zna wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczące prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz działania administracji publicznej KP7_WG5 studenta zna główne tendencje rozwojowe prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) KP7_UW1 student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł prawa administracyjnego (aktów normatywnych, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowoadministracyjnego) i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji KP7_KK1 student zna krytycznej oceny prezentowanych zagadnień problemowych z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Test z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu. W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, również w formie testu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wenclik | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wenclik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Prezentacja wybranych modeli funkcjonowania administracji publicznej.Założeniem przedmiotu jest prezentacja podstawowych i najbardziej charakterystycznych modeli administracji publicznej w szerokim aspekcie jej funkcjonowania i porównanie z obowiązującymi rozwiązaniami krajowymi. Celem wykładu jest nabycie przez studenta umiejętności prowadzenia samodzielnej analizy porównawczej wraz z próbą oceny przydatności poszczególnych rozwiązań, wskazania ich zalet i wad w konkretnej kulturze prawnej i ustroju politycznym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – FAKULTATYWNY Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok 1/sem. 2. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 27 godzin wykładu . Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 4. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 27 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Jeżewski (red.) Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w państwach Europy Zachodniej, Wrocław 1999 J. Hausner, Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008 W. Skrzydło (red.) Ustroje państw współczesnych, Lublin 2005 B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich (w:) Samorząd terytorialny, Zakamycze 2003. Literatura uzupełniająca: H. Izdebski, Współczesne modele administracji publicznej, Warszawa 1993 Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej. Podstawowe założenia i modele, Warszawa 1990. B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w Europie i w Polsce, Katowice 1994. C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis 2007 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Modrzejewski | |
Prowadzący grup: | Artur Modrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Prezentacja wybranych modeli funkcjonowania administracji publicznej.Założeniem przedmiotu jest prezentacja podstawowych i najbardziej charakterystycznych modeli administracji publicznej w szerokim aspekcie jej funkcjonowania i porównanie z obowiązującymi rozwiązaniami krajowymi. Celem wykładu jest nabycie przez studenta umiejętności prowadzenia samodzielnej analizy porównawczej wraz z próbą oceny przydatności poszczególnych rozwiązań, wskazania ich zalet i wad w konkretnej kulturze prawnej i ustroju politycznym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – FAKULTATYWNY Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok 1/sem. 2. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 27 godzin wykładu . Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 4. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 27 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Jeżewski (red.) Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w państwach Europy Zachodniej, Wrocław 1999 J. Hausner, Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008 W. Skrzydło (red.) Ustroje państw współczesnych, Lublin 2005 B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich (w:) Samorząd terytorialny, Zakamycze 2003. Literatura uzupełniająca: H. Izdebski, Współczesne modele administracji publicznej, Warszawa 1993 Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej. Podstawowe założenia i modele, Warszawa 1990. B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w Europie i w Polsce, Katowice 1994. C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.