Teoria prawa i demokracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PN5-5TPD | Kod Erasmus / ISCED: |
10.005
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teoria prawa i demokracji | ||
Jednostka: | Wydział Prawa | ||
Grupy: |
5L niestac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe Pr. Niestac. 5 rok sem. ZIMOWY |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Doktryny polityczno-prawne 370-PN5-2DPP |
||
Założenia (opisowo): | Ukazanie złożoności problematyki demokracji jako systemu politycznego i społecznego. Refleksja nad ideami, zasadami i instytucjami demokracji liberalnej. Analiza paradoksów demokracji liberalnej i przyczyn jej kryzysu. Przedstawienie najważniejszych proceduralnych i normatywnych koncepcji demokracji wieku XX i początku XXI. Charakterystyka pojęcia, koncepcji i modeli państwa prawnego, rządów prawa, znaczenia konstytucji, roli sądownictwa konstytucyjnego i sądów powszechnych w realizacji rządów prawa. Omówienie zagadnień: władzy politycznej, legitymizacji władzy, kryzysu legitymizacji władzy, suwerenności ludu/narodu, sposobów wykonywania władzy przez suwerena, roli partii politycznych i społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Czym jest demokracja liberalna? Demokracja jako rządy ludu/narodu. Idea konstytucjonalizmu. Normatywność konstytucji. Demokracja konstytucyjna. Pojęcie państwa prawa. Pozytywistyczna i niepozytywistyczne koncepcja państwa prawnego. Rule of law. Pozytywizm prawniczy. Prawo jako technika. Normalizacja i jurydyzacja życia społecznego. Pojęcie i koncepcje władzy politycznej. Biowładza i biopolityka. Stan wyjątkowy jako paradygmat współczesnej polityki. Legitymizacja władzy. Kryzys legitymizacji władzy. Proceduralne i normatywne koncepcje demokracji. Demokracja deliberatywna. Instytucje demokracji: demokracja przedstawicielska, bezpośrednia. Formy demokracji bezpośredniej. Demokracja elektroniczna. Rola sądów w państwie demokratycznym. Niezależność sądów i niezawisłość sędziów. Sąd powszechny jako strażnik konstytucji: bezpośrednie stosowanie konstytucji. Rola społeczeństwa obywatelskiego i partii politycznych we współczesnym państwie demokratycznym. |
||
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu – wykład Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne/ nauki prawne Rok studiów/semestr – V/IX Wymagania wstępne – znajomość problematyki prawoznawstwa, podstaw historii doktryn polityczno-prawnych. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 40 godz. (w tym 20 godz. w formie e-learningu). Metody dydaktyczne – wykład, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS – 6 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 20 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 65,5 godz.; egzamin: 2 godz. Przygotowanie do egzaminu: 62,5 godz. Razem: 150 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5 godzin, co odpowiada 3,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz., co odpowiada 2,5 pkt ECTS. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Chmielarz, Funkcja prawna konstytucji na przykładzie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2011 2. M. Florczak-Wątor, Komentarz do art. 4, [w:] M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Komentarz, Tom I, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016, s. 257-264; 270-277. 3. D. Held, Modele demokracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010 (rozdziały 1, 3,5,7,9) 4. A. Jamróz, Od państwa liberalno-demokratycznego do demokratycznego państwa prawa. Próba syntezy, [w:] A. Jamróz (red. nauk.), L. Jamróz (red. nauk.), Prawa jednostki w demokratycznym państwie prawa, Temida 2, Białystok 2016 5. L. Morawski, Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Wyd. 4, Warszawa 2005 (część druga i czwarta) 6. P. Tuleja, Komentarz do art. 7 i art. 8, [w:] M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Komentarz, Tom I, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016 7. R Wonicki, Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej, republikańskiej i socjalnej wizji państwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, część II. 8. S. Wronkowska (red.), Polskie dyskusje o państwie prawa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Z. Kmieciak, O pojęciu rządów prawa, „Państwo i Prawo” 9/2016 2. M. Granat, Od klasycznego przedstawicielstwa do demokracji konstytucyjnej (ewolucja prawa i doktryny we Francji), Lublin 1994 (punkty: 1.1; 1.2.; 3.1.) 3. M. Granat, Legitymizacja sądu konstytucyjnego na gruncie czystej teorii prawa Hansa Kelsena, Przegląd Sejmowy 1999, nr 4 4. G. Sartori, Teoria demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 (wybrane rozdziały) 5. S. Oliwniak, Jürgen Habermas o kryzysie uprawomocnienia we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, [w:] A. Jamróz, S. Bożyk (red. nauk.), Z zagadnień współczesnych społeczeństw demokratycznych, Białystok 2006 6. J. Scott, Władza, Warszawa 2006 (rozdział 1) |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza, teoria i filozofia prawa, doktryny polityczno-prawne, teoria prawa i demokracji), prawniczych dyscyplin historycznych (historia prawa polskiego, powszechna historia prawa, prawo rzymskie) K_W06 zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin prawa Umiejętności: K_U03 umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa K_U06 wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych Kompetencje społeczne: K_K05 umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności K_K06 potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: pisemny, 3 zagadnienia, 90 minut. W sytuacji zwiększonego zagrożenia epidemiologicznego egzamin może odbyć się w formie: test zamknięty, jednokrotnego wyboru, przeprowadzany zdalnie na platformie Blackboard. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 40 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Oliwniak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Oliwniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 40 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.