Ethics
General data
Course ID: | 370-PS5-2ETY |
Erasmus code / ISCED: |
10.002
|
Course title: | Ethics |
Name in Polish: | Etyka |
Organizational unit: | Faculty of Law |
Course groups: |
(in Polish) 5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne (in Polish) PR.Stacj. 2 rok sem. Zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiotem wprowadzającym do etyki jest filozofia. Student powinien znać podstawową terminologię z zakresu siatki pojęciowej tej dyscypliny. Wskazana jest znajomość podstawowych problemów filozoficznych, umiejętność krytycznej analizy fundamentalnych kwestii związanych z istotą i celem ludzkiego życia . |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia. Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium, w tym 7 godz. e-learningu. Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. konwersatorium, wtym 7 godz. w formie e-learning, przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Bibliography: |
(in Polish) Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985 Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007 Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014 Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010 Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993 Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011 Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015 Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011 Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010 Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010 O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994 Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA - absolwent: - ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk - KA7_WG1; - zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą - KA7_WK2. UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: - wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych - KA7_UW4. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - KA7_KR2. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Formy zaliczenia zajęć: - zasady dopuszczenia do zaliczenia - udział w zajęciach - metoda oceniania - ocena na podstawie zaliczenia pisemnego lub ustnego w formie odpowiedzi na pytania opisowe z podanej wcześniej listy zagadnień zaliczeniowych, z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu - w terminach wyznaczonych zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w I i II terminie. Skala ocen od 2 do 5. Dodatkową formą jest uwzględnienie aktywności na konwersatorium, którą jest merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marta Andruszkiewicz | |
Group instructors: | Marta Andruszkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | elective courses |
|
Prerequisites: | Philosophy 370-PS5-1FIL |
|
Mode: | Blended learning |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych. Standardy etyki wzorów i cnót osobowych odniesione zostają do ustaleń etyki sytuacyjnej. W ramach zajęć analizie poddane zostają podstawowe reguły deontologii zawodowej wybranych zawodów zaufania publicznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia. Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium, w tym 7 godz. e-learningu. Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. konwersatorium, tym 7 godz. w formie e-learning, przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wskazana w części A sylabusa. |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Anetta Breczko | |
Group instructors: | Anetta Breczko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | elective courses |
|
Prerequisites: | Philosophy 370-PS5-1FIL |
|
Mode: | Blended learning |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych. Standardy etyki wzorów i cnót osobowych odniesione zostają do ustaleń etyki sytuacyjnej. W ramach zajęć analizie poddane zostają podstawowe reguły deontologii zawodowej wybranych zawodów zaufania publicznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia. Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium, w tym 7 godz. e-learningu. Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. konwersatorium, tym 7 godz. w formie e-learning, przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wskazana w części A sylabusa. |
Copyright by University of Bialystok.