University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Ethics

General data

Course ID: 370-PS5-2ETY
Erasmus code / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Law The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethics
Name in Polish: Etyka
Organizational unit: Faculty of Law
Course groups: (in Polish) 5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne
(in Polish) PR.Stacj. 2 rok sem. Zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiotem wprowadzającym do etyki jest filozofia. Student powinien znać podstawową terminologię z zakresu siatki pojęciowej tej dyscypliny. Wskazana jest znajomość podstawowych problemów filozoficznych, umiejętność krytycznej analizy fundamentalnych kwestii związanych z istotą i celem ludzkiego życia .

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium, w tym 7 godz. e-learningu.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. konwersatorium, wtym 7 godz. w formie e-learning, przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Bibliography: (in Polish)

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007

Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014

Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010

Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993

Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011

Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015

Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011

Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010

Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010

O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994

Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA - absolwent:

- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk - KA7_WG1;

- zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą - KA7_WK2.

UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi:

- wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych - KA7_UW4.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do:

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - KA7_KR2.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Formy zaliczenia zajęć:

- zasady dopuszczenia do zaliczenia - udział w zajęciach

- metoda oceniania - ocena na podstawie zaliczenia pisemnego lub ustnego w formie odpowiedzi na pytania opisowe z podanej wcześniej listy zagadnień zaliczeniowych, z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu - w terminach wyznaczonych zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w I i II terminie. Skala ocen od 2 do 5. Dodatkową formą jest uwzględnienie aktywności na konwersatorium, którą jest merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 15 hours more information
Coordinators: Marta Andruszkiewicz
Group instructors: Marta Andruszkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Type of course:

elective courses

Prerequisites:

Philosophy 370-PS5-1FIL

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych. Standardy etyki wzorów i cnót osobowych odniesione zostają do ustaleń etyki sytuacyjnej. W ramach zajęć analizie poddane zostają podstawowe reguły deontologii zawodowej wybranych zawodów zaufania publicznego.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium, w tym 7 godz. e-learningu.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. konwersatorium, tym 7 godz. w formie e-learning, przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Bibliography: (in Polish)

Wskazana w części A sylabusa.

Classes in period "Academic year 2024/2025" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 15 hours more information
Coordinators: Anetta Breczko
Group instructors: Anetta Breczko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Type of course:

elective courses

Prerequisites:

Philosophy 370-PS5-1FIL

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych. Standardy etyki wzorów i cnót osobowych odniesione zostają do ustaleń etyki sytuacyjnej. W ramach zajęć analizie poddane zostają podstawowe reguły deontologii zawodowej wybranych zawodów zaufania publicznego.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium, w tym 7 godz. e-learningu.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. konwersatorium, tym 7 godz. w formie e-learning, przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Bibliography: (in Polish)

Wskazana w części A sylabusa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)