Przedmiot specjalizacyjny - Demokracja bezpośrednia w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-4PSPPD |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.004
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny - Demokracja bezpośrednia w Europie |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest omówienie relacji pomiędzy demokracją bezpośrednią i przedstawicielską, analiza firm demokracji bezpośredniej (referendum, inicjatywa ludowa). Przedmiot pokazuje wykorzystanie mechanizmów demokracji bezpośredniej we współczesnym świecie i zwraca uwagę na inicjowane przez obywateli mechanizmy demokracji bezpośredniej. Kurs analizuje z perspektywy porównawczej doświadczenia wybranych państw europejskich i pozaeuropejskich w demokracji bezpośredniej. |
Skrócony opis: |
zdobycie wiedzy o formach demokracji bezpośredniej (referendum, inicjatywa ludowa). Zdobycie wiedzy o głosowaniu powszechnym, ich wynikach, przedmiocie referendum w wybranych krajach |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny, specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/sem. - rok IV/sem. 7 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu (w tym 6 godz. e-learningu) Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, konsultacje, dyskusja, wykład w e-learningu. Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu (w tym 15 godz. e-learningu) 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. M. Gallagher, P.V. Uleri (eds.), The referendum Experience in Europe, London 1996. 2. T. Cronin, Direct Democracy: The Politics of Initiative, Referendum and Recall, Harvard University Press 1999. 3. D. Altman, Direct Democracy Worldwide, Cambridge University Press 2011. 4. M. Marczewska - Rytko, Demokracja bezpośrednia w teorii i praktyce politycznej, Lublin 2001. 5. S. Grabowska, Formy demokracji bezpośredniej w państwach europejskich, Rzeszów 2009. 6. B. Kaufman et al. (eds.), Initiative for Europe. A Roadmap for Transnational Democracy, Brussels 2006. 7. E. Kużelewska, Referendum w procesie integracji europejskiej, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa konstytucyjnego oraz procedur sądowych i administracyjnych K_W03 zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin prawa K_W08 Umiejętności: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej dziedziny prawa K_U01 Sprawnie porusza się w systemie polskiego prawa, wykorzystuje normy poszczególnych dziedzin prawa do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów; w zależności od własnych zainteresowań (wybranych przedmiotów specjalizacyjnych) posiada rozszerzone umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów praktycznych z zakresu określonej dziedziny prawa K_U05 Kompetencje społeczne: potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Egzamin ustny w czasie rzeczywistym na platformie Blackboard Collaborate. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.