Metodologia badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-WN2-1NN |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań naukowych |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 1 rok 2 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami badań naukowych, w szczególności stosowanymi w naukach o bezpieczeństwie, poprzez zaprezentowanie oraz omówienie poszczególnych metod badawczych, stosowanych w nich technik i narzędzi, sposobów analizy danych i organizacji badań, a także wskazanie wad i zalet każdej z omawianych metod. Celem przedmiotu jest nauka uzyskiwania i analizy danych za pomocą przyjętych metod badawczych, krytycznego podejścia do źródeł badawczych oraz prezentowania wyników własnych badań. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami badań naukowych, w szczególności stosowanymi w naukach o bezpieczeństwie, poprzez omówienie poszczególnych metod badawczych. Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie: metodologii prowadzenia badań naukowych, metod i sposobów rozwiązywania problemów badawczych, formułowania problemu naukowego, pytań badawczych oraz hipotez w zakresie tematów związanych z prawnymi aspektami bezpieczeństwa państwa, formułowania tematu, tytuły pracy naukowej oraz celów badawczych, organizacji warsztatu badawczego, w tym terenu badań, narzędzi i metod badawczych, zastosowania metod badawczych w naukach prawnych i naukach o bezpieczeństwie, metodyki pracy z literaturą oraz sposobów jej wykorzystywania w pracy naukowej, przygotowania planu (układu) pracy naukowej, form, zakresu i zasad współpracy zespołu badawczego. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I 2 st./sem. III. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, w tym 4 godz. w formie zdalnej synchronicznej i 2 - asynchronicznej. Metody dydaktyczne - tradycyjny wykład, wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, metoda warsztatowa (w ramach wykładu w sali i zdalnie synchronicznie), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), dyskusja moderowana (w ramach konsultacji). Punkty ECTS - 4. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 4 godz. w formie zdalnej synchronicznej i 2 - asynchronicznej, przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 37 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Czupryński, B. Wiśniewski, J. Zboina (red.), Nauki o bezpieczeństwie. Wybrane problemy badań, Józefów 2017. - J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca i przykłady wykorzystania omawianych metod: - E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. - J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010. - Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. - S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2006. - J. Ziarko, Metoda badań w naukach o bezpieczeństwie na przykładzie badania bezpieczeństwa pracy, "Bezpieczeństwo: teoria i praktyka" 2013, nr 3. - K. Górska, A. Rożej, Wybrane metody empiryczne w naukach o bezpieczeństwie, "Nauki Humanistyczne i Społeczne na rzecz bezpieczeństwa" 2013, nr 2. - K. Kądziołka, Przestrzenne zróżnicowanie zagrożenia przestępczością w Polsce, "De Securitate et defensione" 2016, nr 2. - J. Swół, Statystyczne bezpieczeństwo w Polsce, "Przegląd Strategiczny" 2014, nr 7. - Ocena Stanu Bezpieczeństwa Państwa. Raport z badania sondażowego przeprowadzonego na zlecenie Biura Bezpieczeństwa Narodowego, CBOS, Listopad 2014. - B. Czuba, Udział kobiet w bezpieczeństwie państwa. Kompetencje zawodowe kobiet żołnierzy, [w:] Studia Bezpieczeństwa Narodowego, red. B. Jagusiak, Warszawa 2011. - Ł. Łotocki, Zogniskowane wywiady grupowe jako metoda badawcza w polityce społecznej na przykładzie badań nad migracjami międzynarodowymi, "Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje" 2005, Nr 8. - B. Drapikowska, M. Palczewska, Zogniskowany wywiad grupowy oraz techniki projekcyjne jako przykłady jakościowych empirycznych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" 2013, nr 3. - M. Nicińska, Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe – analiza porównawcza, "ASK. Społeczeństwo, badania, metody” 2000, nr 8. - P. Nieporowski, Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych, "Rocznik Lubuski" 2015, t. 41. - D. Cybulska, Wykorzystanie metody obserwacji w naukach społecznych, Obronność, "Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" 2013, nr 2. - B. Flyvbjerg, Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku, "Studia Socjologiczne" 2005, nr 2. - B. Chomątowska, D. Molek-Winiarska, Kompleksowe podejście do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników – studium przypadku, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie" 2017, nr 4. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG3, KA7_UW4, KA7_UK2, KA7_KK1 KA7_WG3 - student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prowadzenia badań w naukach prawnych i prawa naukach związanych z obszarem bezpieczeństwo. KA7_UW4 - student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu nauki i prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwo. KA7_UK2 - student potrafi prowadzić debatę w zakresie kwestii związanych z problemami i prawem obowiązującym w obszarze bezpieczeństwo. KA7_KK1 - student posiada umiejętność krytycznej oceny prezentowanych zagadnień problemowych z zakresu prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwo. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie pracy pisemnej składającej się z dwóch części: I. część testowa sprawdzająca teoretyczną wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych, w tym wiedzę z zakresu omawianych podczas zajęć metod i technik badawczych - składa się z 10 pytań jednokrotnego wyboru. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 pkt. II. część opisowa sprawdzająca umiejętność przygotowania badań - student przedstawia przygotowany przez siebie projekt badań stanowiący fazę koncepcyjną procesu badawczego (określa problem badawczy, formułuje hipotezy badawcze, dokonuje konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, wybiera i uzasadnia odpowiednią metodę i techniki badawcze). Za przedstawienie projektu badań student może otrzymać od 0 do 5 pkt. Łącznie student może otrzymać 15 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami badań naukowych, w szczególności stosowanymi w naukach o bezpieczeństwie, poprzez omówienie poszczególnych metod badawczych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/ nauki o bezpieczeństwie. Rok studiów/sem. - rok I 2 st./sem. III. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, w tym 7,5 godz. w formie zdalnej. Metody dydaktyczne - tradycyjny wykład, konsultacje, zajęcia w formie e-learning. Punkty ECTS - 4. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7,5 godz. w formie zdalnej,, przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 13 godz. Razem: 85,5 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Podana w części A. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami badań naukowych, w szczególności stosowanymi w naukach o bezpieczeństwie, poprzez omówienie poszczególnych metod badawczych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/ nauki o bezpieczeństwie. Rok studiów/sem. - rok I 2 st./sem. III. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, w tym 7,5 godz. w formie zdalnej. Metody dydaktyczne - tradycyjny wykład, konsultacje, zajęcia w formie e-learning. Punkty ECTS - 4. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7,5 godz. w formie zdalnej,, przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 13 godz. Razem: 85,5 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Podana w części A. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.