Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ciągła w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-5JKH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka ciągła w przedszkolu
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 5 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Funkcjonowanie w roli nauczyciela przedszkola, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyka pedagogiczną. Zapoznanie z procedurami organizacyjnymi oraz zasadami dokumentowania pracy placówek przedszkolnych. Samodzielne planowanie i organizowanie indywidualnych i zespołowych form pracy z dziećmi. Integrowanie wiedzy z dyscyplin związanych z edukacją. Realizacja, opisywanie i refleksyjna analiza skuteczności podejmowanych działań pedagogicznych. Porozumiewanie się w sposób poprawny, precyzyjny i spójny przy użyciu technik i strategii komunikacyjnych w pracy z dzieckiem. Integrowanie i wykorzystanie wiedzy z dyscyplin związanych z edukacją przedszkolną dla celowego i skutecznego działania pedagogicznego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: V rok

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych

Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS: 8.0

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w praktykach: 30 godz.,

- udział w konsultacjach: 5 godz.,

- przygotowanie do prowadzenia zajęć podczas praktyk: 170 godz.

Razem: 205 godzin, co odpowiada 8 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 102,5 godz. - 4 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 102,5 godz. - 4 ECTS

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2014). Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej Przedszkola.

Dudzińska, I. (1986). Metodyka wychowania w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Folejewska, R., Zarzycka, I. (2005). Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Karbowniczek, J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM.

Czeglik, A. (2017). Konspekt czy scenariusz zajęć?. Bliżej Przedszkola, 11(158), s. 9-15.

Aktualna Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Programy wychowania w przedszkolu obowiązujące w danych placówkach

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 wykorzystuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym;

KA7_WG7 dostrzega i charakteryzuje znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci;

KA7_WG12 wyjaśnia zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;

KA7_WK2 wykorzystuje różne rodzaje i funkcje oceniania;

KA7_UW1 dokonuje obserwacji sytuacje i zdarzenia pedagogicznych oraz analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej i proponuje rozwiązania problemów;

KA7_UW2 rozpoznaje potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne, a także planuje, realizuje i ocenia spersonalizowane programy kształcenia i wychowania;

KA7_UW4 dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;

KA7_UU1 skutecznie animuje i monitoruje realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw;

KA7_KK4 dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi;

KA7_KR1 posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszewicz, Agnieszka Laskowska
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszewicz, Agnieszka Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)