Praktyka ogólnopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2JAH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka ogólnopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem. zimowy 2 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie Studentów/tki z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu. W toku praktyki studenci obserwują i analizują pracę grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowania i aktywności podejmowane przez dzieci lub uczniów w czasie zajęć. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej) Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 30 gpdzin przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: -Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godzin; ETCS – 1,2 -O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8 |
Literatura: |
Dudzińska, I. (1986). Metodyka wychowania w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Karbowniczek, J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Wydawnictwo WAM. Szurowska, B. (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Wydawnictwo Difin. Ganczarska, M. (2017). Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Jówko, E., (2016). Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Wydawnictwo Difin. Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Wolters Kluwers. Koszyk, I., Ogonowski, B., Śliwy, S. (2018). Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls. Łukasik, J. M., Jagielska, K., Solecki, R. (2013). Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Wydawnictwo JEDNOŚĆ. Niemierko, B. (2018). Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym. Smak Słowa. Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Szkoła jako przestrzeń uznania. PWN. Paszkiewicz, A., (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Wydawnictwo Difin. Szurowska, B., (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Wydawnictwo Difin. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku zajęć Student: KA7_WG5, omawia i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna; KA7_UW1, obserwuje i analizuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponuje rozwiązania problemów; KA7_KK4, przedstawia własne refleksji nad swoimi dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi i metodycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN PRA
PRA
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartoszewicz, Adam Naruszewicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Adam Naruszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu. W toku praktyki studenci obserwują i analizują pracę grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowania i aktywności podejmowane przez dzieci lub uczniów w czasie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Metody dydaktyczne: ćwiczenia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne: brak Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w praktykach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 2 godz., - przygotowanie do zajęć: 25 godz. Razem: 57 godzin, co odpowiada 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. - 1,0 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1,0 ECTS |
|
Literatura: |
Ganczarska, M. (2017). Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Jówko, E., (2016). Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Warszawa: Difin SA. Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Warszawa: Wolters Kluwers. Koszyk, I., Ogonowski, B., Śliwy, S. (2018). Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Łukasik, J. M., Jagielska, K., Solecki, R. (2013). Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. Niemierko, B. (2018). Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym. Sopot: Smak Słowa. Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Szkoła jako przestrzeń uznania. Warszawa: PWN. Paszkiewicz, A., (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Szurowska, B., (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Warszawa: Difin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.