Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ogólnopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2JAH
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka ogólnopedagogiczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem. zimowy
2 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem praktyki jest zapoznanie Studentów/tki z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu. W toku praktyki studenci obserwują i analizują pracę grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowania i aktywności podejmowane przez dzieci lub uczniów w czasie zajęć.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej)

Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS: 2.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w ćwiczeniach – 30 gpdzin

przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

-Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godzin; ETCS – 1,2

-O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8

Literatura:

Dudzińska, I. (1986). Metodyka wychowania w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Karbowniczek, J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Wydawnictwo WAM.

Szurowska, B. (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Wydawnictwo Difin.

Ganczarska, M. (2017). Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jówko, E., (2016). Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Wydawnictwo Difin.

Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Wolters Kluwers.

Koszyk, I., Ogonowski, B., Śliwy, S. (2018). Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J. M., Jagielska, K., Solecki, R. (2013). Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Niemierko, B. (2018). Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym. Smak Słowa.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Szkoła jako przestrzeń uznania. PWN.

Paszkiewicz, A., (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Wydawnictwo Difin.

Szurowska, B., (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Wydawnictwo Difin.

Efekty uczenia się:

W wyniku zajęć Student:

KA7_WG5, omawia i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna;

KA7_UW1, obserwuje i analizuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponuje rozwiązania problemów;

KA7_KK4, przedstawia własne refleksji nad swoimi dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi i metodycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszewicz, Adam Naruszewicz
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszewicz, Adam Naruszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska
Prowadzący grup: Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu. W toku praktyki studenci obserwują i analizują pracę grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowania i aktywności podejmowane przez dzieci lub uczniów w czasie zajęć.

Pełny opis:

Metody dydaktyczne: ćwiczenia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II/4

Wymagania wstępne: brak

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w praktykach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 2 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Razem: 57 godzin, co odpowiada 2 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. - 1,0 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1,0 ECTS

Literatura:

Ganczarska, M. (2017). Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jówko, E., (2016). Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Warszawa: Difin SA.

Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Warszawa: Wolters Kluwers.

Koszyk, I., Ogonowski, B., Śliwy, S. (2018). Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J. M., Jagielska, K., Solecki, R. (2013). Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Niemierko, B. (2018). Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym. Sopot: Smak Słowa.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Szkoła jako przestrzeń uznania. Warszawa: PWN.

Paszkiewicz, A., (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Szurowska, B., (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Warszawa: Difin.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)