Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-5XAND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście zawodu nauczyciela. Celem przedmiotu jest uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok 5, studia jednolite magisterskie, semestr 9 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz., - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 13 godz. - przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 92 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50 godz. – 1,5 ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000 3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000 4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005 5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007 7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999 8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym, zna i definiuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne. Potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. KA7_UO2 W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i i kształcenia potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla poszczególnych faz rozwojowych KA7_UO4 Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości rozwoju i zdolności uczenia się człowieka dorosłego student potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą. Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, potrafi modyfikować działania edukacyjne w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń: pisemne zaliczenie wykładów: pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier, Joanna Gregorczuk-Prosicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście zawodu nauczyciela. Celem przedmiotu jest uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok 5, studia jednolite magisterskie, semestr 9 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz., - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 13 godz. - przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 92 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50 godz. – 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000 3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000 4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005 5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007 7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999 8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.