Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-5XAND
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Andragogika
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście zawodu nauczyciela. Celem przedmiotu jest uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok 5, studia jednolite magisterskie, semestr 9

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 13 godz.

- przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 92 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50 godz. – 1,5 ECTS

Literatura:

1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000

3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000

4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005

5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007

7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992

Efekty uczenia się:

KA7_WG2

Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym, zna i definiuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne. Potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać.

KA7_UO2

W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i i kształcenia potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla poszczególnych faz rozwojowych

KA7_UO4

Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości rozwoju i zdolności uczenia się człowieka dorosłego student potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą. Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, potrafi modyfikować działania edukacyjne w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ćwiczeń: pisemne

zaliczenie wykładów: pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czykier
Prowadzący grup: Krzysztof Czykier, Joanna Gregorczuk-Prosicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czykier
Prowadzący grup: Krzysztof Czykier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście zawodu nauczyciela. Celem przedmiotu jest uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na

podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok 5, studia jednolite magisterskie, semestr 9

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 13 godz.

- przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 92 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 50 godz. – 1,5 ECTS

Literatura:

1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000

3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000

4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005

5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007

7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)