Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-5XAND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Intelektualne możliwości rozwojowe człowieka w okresie dorosłości. Instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Problemy późnej dorosłości (na przykładzie nauczycieli) i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji. Kształtowanie własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii rodzinnych). Wykorzystanie potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 5, studia jednolite magisterskie, semestr 9 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, socjologii, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin Metody dydaktyczne Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z zakresu treści omawianych podczas zajęć, konsultacje. Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 10h - 1,5 pkt. ECTS; przygotowanie do zajęć i zaliczenia 30h - 1,5 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 35h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 30h - 1 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000 3. Czykier K., Swoistość uczenia się dorosłych i jej uwarunkowania, (w:) Nikitorowicz J. Sawicki K., Bajkowski T., (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 4. Czykier K., Biograficzność i jej znaczenie w andragogice. (w:) Wiatrowski Z. (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, Włocławek 2006 5. Czykier K., Projektowanie uniwersalne w edukacji ludzi dorosłych, (w:) M. M. Perkowska, T. Bajkowski (red.), Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki, Białystok 2022 6. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, (w:) Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 7. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 8. Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, Łódź 2015 9. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000 10. Halicki J., Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 11. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 12. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 13. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005 14. Kruszewski K., Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:): T. Wujek (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych 1992, s.228-259. 15. Lengrand P., Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 16. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 17. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) J. Piekarski, B. Śliwerski, (red.) Edukacja alternatywna, Kraków 2000, s.132-143. 18. Oleś P.K., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Rudnik A., Czykier K., Człowiek stary jako podmiot oddziaływań edukacyjnych (?), (w:) Przegląd Pedagogiczny nr 2 rok 2015, s.58-68 21. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007 22. Synak B., Polska starość. Gdańsk 2002 23. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999 24. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i psychologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych KA7_UO2 Profesjonalnie organizuje pracę w zespole i racjonalnie, zgodnie z technikami pracy umysłowej gospodaruje czasem zajęć, odpowiedzialnie i celowo organizuje pracę ucznia/dziecka, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku KA7_UO4 Posiada kompetencje interpersonalne, pozwalające na budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia; buduje prawidłowe więzi w środowiskach społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę wykładów: uzyskanie pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów) Zaliczenie na ocenę ćwiczeń: uzyskanie pozytywnej oceny (minimum 3,0) - frekwencja, przygotowanie do zajęć, aktywność Warunkiem przystąpienia do zaliczenia treści wykładów jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum ocena 3,0). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier, Joanna Gregorczuk-Prosicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.