Idee duchowości chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-2XJCR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Idee duchowości chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. Kuratela RES niestac. 2 rok 2st. MO niestac. 2 rok 2st. POW niestac. 2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie idei i wątków myśli chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie. Wykład ma ukazać rolę i znaczenie chrześcijańskich fundamentów duchowych, które wpływają nie tylko na sferę sacrum, lecz również na współczesne dzieła literackie i produkcje kinowe. Poszukiwania idei chrześcijańskich będą realizowane w dziełach Tolkiena, Bułhakowa, Lewisa, Wachowskich i in. Przedstawienie spektrum zależności pomiędzy współczesnymi koncepcjami sztuki literackiej i filmowej a duchowością chrześcijańską pozwoli zrozumieć uniwersalizm chrześcijańskiej drogi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki:nauki humanistyczne Rok studiów / semestr: 1/2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 30 Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach:- wykład 30h Przygotowanie do zajęć:- wykład 20h Zapoznanie z literaturą: 20h Udział w konsultacjach: 1h Wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 31, 1ECTS o charakterze praktycznym: 45, 0 ECTS |
Literatura: |
Frederica Mathews-Green, The Matrix, Christianity Today 5 2003. Deacy, Christopher. Faith in film: religious themes in contemporary cinema. Ashgate, 2005. Budde, Michael. "The (magic) kingdom of God: christianity and global culture industries." (1997) Legg, Pamela Mitchell. "CONTEMPORARY FILMS AND RELIGIOUS EXPLORATION: AN OPPORTUNITY FOR RELIGIOUS EDUCATION: Part II: How to Engage in Conversation With Film." Religious education 92.1 (1997): 119-132. Stenbock-Fermor, Elisabeth. "Bulgakov's The Master and Margarita and Goethe's Faust." The Slavic and East European Journal 13.3 (1969): 309-325. Hartt, Walter F. "Godly Influences: The Theology of JRR Tolkien and CS Lewis." Studies in the Literary Imagination 14.2 (1981): 21 Carpenter H. "Inklingowie: C.S.Lewis, J.R.R.Tolkien, Charles Williams i ich przyjaciele" (2000) Gulisano P. "C.S. Lewis: od Narnii do Ewangelii" (2006) |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie mechanizmy kulturotwórcze, wpływ religii na życie społeczno-polityczne społeczności – praca zaliczeniowa (KA6_WG1, KA6_WK1). Student zna podstawowe czynniki jednoczące społeczeństwo – więzi ekonomiczne, etniczne, kulturowe, polityczne i religijne – praca zaliczeniowa (KA6_WK3, KA6_WK2). Student potrafi właściwie interpretować wydarzenia historyczne i współczesne – praca zaliczeniowa (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW3). Student posiada umiejętność właściwej oceny historycznych wydarzeń w kontekście norm epoki – praca zaliczeniowa (KA6_UW5, KA6_UK2). Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń - praca zaliczeniowa (KA6_UK1, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_UW5). Student potrafi ukazać przykłady wpływu chrześcijaństwa na rozwój Europy – praca zaliczeniowa (KA6_UO1, KA6_UU1, KA6_UU3, KA6_KK3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja. Forma zaliczenia przedmiotu: praca zaliczeniowa. Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, napisanie pracy zaliczeniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.