Socjologia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2SWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii wychowania jest zaznajomienie uczestników zajęć z głównymi teoriami socjologicznymi jako podstawą kształtowania się koncepcji socjologii wychowania. Repertuarem procesów i zjawisk zachodzących we współczesnej rodzinie oraz w instytucjach edukacyjnych i oświatowych. Możliwości stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych do analizy problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej, m.in. w kontekście ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: II rok I°/3 semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, pokaz prezentacji multimedialnej, dyskusja, praca z tekstem Punkty ETCS: 4 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach (wykłady): 30 godz. - udział w zajęciach (ćwiczenia): 15 godz. - udział w konsultacjach: 15 godz., - przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. - przygotowanie do egzaminu: 45 godz. Razem: 120 godzin co odpowiada 4 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2 ECTS |
Literatura: |
Babicka – Wyrkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków 2015. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977 Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, Warszawa 1948 Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004. Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013 Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mielecka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000 Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Sztompka P., Socjologia, Kraków 2007 Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG5 ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie społecznym KP6_WG6 ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach KP6_WK3 ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących KP6_UW3 potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań KP6_KO3 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach realizujących działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne, egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii wychowania jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 2 - moduł podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady Punkty ETCS: 4 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do kolokwium– 10 godzin Przygotowanie do egzaminu – 20 godzin Razem: 50 godzin Łącznie: 100 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin - 2 punkty ETCS o charakterze praktycznym: 50 godzin - 2 punkty ETCS |
|
Literatura: |
Babicka – Wyrkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków 2015. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004. Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii wychowania jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 2 - moduł podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady Punkty ETCS: 4 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do kolokwium– 10 godzin Przygotowanie do egzaminu – 20 godzin Razem: 50 godzin Łącznie: 100 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin - 2 punkty ETCS o charakterze praktycznym: 50 godzin - 2 punkty ETCS |
|
Literatura: |
Babicka – Wyrkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków 2015. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004. Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii wychowania jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 2 - moduł podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady Punkty ETCS: 4 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do kolokwium– 10 godzin Przygotowanie do egzaminu – 20 godzin Razem: 50 godzin Łącznie: 100 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin - 2 punkty ETCS o charakterze praktycznym: 50 godzin - 2 punkty ETCS |
|
Literatura: |
Babicka – Wyrkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków 2015. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004. Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.