Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 380-OS2-1PKL |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
| Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
| Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
| Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z pogłębionymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej jako nauki stosowanej. Podczas zajęć przedstawiana jest problematyka zdrowia psychicznego, ogólnej i szczegółowej psychopatologii ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmu. Podejmowane są zagadnienia: normy i jej rodzajów w psychologii klinicznej, diagnozy kliniczna i jej typów; klasyfikacji zaburzeń psychicznych, wybranych ujęć teoretycznych jak: podejście psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze, humanistyczne. Przedstawiane są również zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe i afektywne, zaburzenia po stresie traumatycznym oraz zaburzenia jedzenia. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 1 rok 2st., semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, analiza studium przypadku, dyskusja na podstawie przeczytanej literatury, burza mózgów, praca z tekstem, zadania tematyczne Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 8 godz. - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie opisu wybranego zaburzenia lub trudności rozwojowej: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 33 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 2 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 63 godz. – 2.5 ECTS |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
| Efekty uczenia się: |
Student: KP7_WG6 potrafi posługiwać się pogłębioną wiedzą z zakresu biopsychospołecznych podstaw rozwoju człowieka zarówno w aspekcie normatywnym, jak i psychopatologicznym KP7_WK4 wykazuje się pogłębioną i rozszerzoną wiedzą na temat podstaw rozwoju psychicznego i jego zakłóceń; rozumie istotę zdrowia psychicznego oraz potrafi wskazać formy jego zaburzeń KP7_UO2 ma pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania wybranych aspektów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań KP7_UO3 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w zakresie psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie zdrowia psychicznego KP7_KO1 prezentuje postawę przekonania o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy ze wszystkimi osobami, w tym z osobami z zaburzeniami psychicznymi oraz postawę poszukiwania optymalnych i profesjonalnych działań pedagogicznych, a także postawę otwartości na korygowanie nieprawidłowych oddziaływań pedagogicznych |
| Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń na ocenę - pisemne zaliczenie z wykładów na ocenę - egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Urszula Bielecka | |
| Prowadzący grup: | Urszula Bielecka, Katarzyna Skok | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Urszula Bielecka | |
| Prowadzący grup: | Urszula Bielecka, Monika Kisielewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Izabela Solarczyk | |
| Prowadzący grup: | Monika Kisielewska, Izabela Solarczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z pogłębionymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej jako nauki stosowanej. Podczas zajęć przedstawiana jest problematyka zdrowia psychicznego, ogólnej i szczegółowej psychopatologii ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmu. Podejmowane są zagadnienia: normy i jej rodzajów w psychologii klinicznej, diagnozy kliniczna i jej typów; klasyfikacji zaburzeń psychicznych, wybranych ujęć teoretycznych jak: podejście psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze, humanistyczne. Przedstawiane są również zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe i afektywne, zaburzenia po stresie traumatycznym oraz zaburzenia jedzenia |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 1 rok 2st., semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, analiza studium przypadku, dyskusja na podstawie przeczytanej literatury, burza mózgów, praca z tekstem, zadania tematyczne Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 8 godz. - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie opisu wybranego zaburzenia lub trudności rozwojowej: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 33 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 2 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 63 godz. – 2.5 ECTS |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
