Polityka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1POS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę ogólną na temat zjawisk społecznych, rozumieć czym jest wsparcie, pomoc. Powinien także swobodnie wypowiadać się na forum grupy, uczestniczyć w dyskusji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Globalne nierówności społeczne. Nauka o polityce społecznej jako teoria służby społecznej, jej przedmiot, podstawowe pojęcia, metodologiczne podstawy analiz w polityce społecznej. Polityka społeczna jako działalność praktyczna, jej źródła, historia i stan obecny. Kwestia społeczna i podstawowe koncepcje pomocy społecznej. Podmioty polityki społecznej w Polsce i w Unii Europejskiej. Modele i strategie w polityce społecznej na świecie. Rozwój metod pracy społecznej, organizacji i stowarzyszeń, rozwój służb społecznych i form pomocy społecznej na świecie. |
Pełny opis: |
MODUŁ PODSTAWOWY I rok 2 stopnia Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza 15 h - ćwiczenia, semestr zimowy Punkty ECTS: 2 Nakład pracy Studenta: a) wymaga kontaktu bezpośredniego 25 h - 1 pkt ECTS - udział w ćwiczeniach - 15 h - konsultacje indywidualne - 10 h b) praca własna 25 h - 1 pkt ECTS - przygotowanie projektu 15 h - przygotowanie do kolokwium 10 h |
Literatura: |
1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2011. 2. Chaczko K., Stanek K. M. (red.), Polityka społeczna w zmieniającej się rzeczywistości, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 2016. 3. Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności, [w:] A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko 2010 (s. 167-182). 4. Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia, [w:] K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji: wokół zagadnień teoretycznych, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2006, s. 35-43). 5. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 6.Maroda M. (red.), Wymiary życia społecznego: Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2004. 7. Woźniak Z., Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: 1. Czasopismo "Polityka Społeczna" 2. Strategia Polityki Społecznej Województwa Podlaskiego do 2030 roku, https://www.rops-bialystok.pl/rops/wp-content/uploads/2021/07/Strategia-Polityki-Spolecznej-Wojewodztwa-Podlaskiego-do-roku-2030-2.pdf 3.Teksty wybrane przez Studentów. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent w zakresie wiedzy: - ma rozszerzoną wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych W zakresie umiejętności: - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych; - potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych W zakresie kompetencji społecznych: - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą ( w tym dotyczące ochrony i własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Student może opuścić jedno spotkanie bez konieczności usprawiedliwiania. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć u prowadzącego zajęcia, podczas konsultacji indywidualnych. Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności – (w przypadku nieobecności na więcej niż 50% zajęć, Student nie zostanie dopuszczony do kolokwium), aktywności i przygotowanego projektu oraz pozytywnie napisanego kolokwium – wymagane jest 51% punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Butarewicz-Głowacka | |
Prowadzący grup: | Agata Butarewicz-Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.