Seminarium licencjackie cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-3SEM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praca licencjacka jest pierwszym samodzielnie napisanym przez Studenta tekstem naukowym, przygotowanym pod kierunkiem Promotora. Autor pracy licencjackiej kieruje się wszelkimi regułami i normami właściwymi dla dzieł naukowych. Praca może być pisana tylko przez jednego autora, który: - potrafi we właściwy sposób dobrać i w sposób optymalny wykorzystać literaturę naukową, przydatnej do napisania zarówno teoretycznej jaki i badawczej części pracy; - posiada wiedzę w zakresie metodologii badań pedagogicznych w celu zbudowania koncepcji pracy oraz założeń badań własnych; - projektuje postępowanie badawcze zgodnie z wytyczonymi podstawami metodologicznymi i tworzy autorski projekt badań/projekt edukacyjny/profiaktyczny/resocjalizacyjny itd.; - porządkuje i opracowuje zebrany materiał empiryczny, dokonanuje jego analizy oraz interpretacji; - formuuje wnioski oraz sugestie adresowane do praktyki w obrębie rozpoznawanej rzeczywistości pedagogicznej; - redaguje tekst pracy zgodnie z zasadami języka naukowego, poprawnego pod względem logicznym, pozbawionego błędów językowych i stylistycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem: Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru. Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy. Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii. Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej). Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu. Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd. Napisanie i obrona pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne I stopnia Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna Rok studiów: III (semestr 5) Liczba godz.: 30 godz. seminarium Punkty ECTS: 2 (na semestr) Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w seminarium - 30 godz. Przygotowanie do seminarium, pisanie pracy - 30 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 30h - 1 ECTS |
Literatura: |
Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls. Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy. Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin. Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”. Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1 Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. KP6_WG3 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów: opieki, wychowania, resocjalizacji, edukacji i kształcenia, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. KP6_WG4 Student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. KP6_WG6 Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobach i kanałach komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii). KP6_WG7 Student ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. KP6_WK2 Student zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. KP6_WK5 Student ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. KP6_WK7 Student ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji resocjalizacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych. KP6_WK8 Student ma wiedzę o uczestnikach działalności resocjalizacyjnej, edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. KP6_WK9 Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej. KP6_UW4 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). KP6_UU1 Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. KP6_UU2 Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. KP6_KK1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. KP6_KO2 Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej . KP6_KR2 Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych . |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - przygotowanie pracy dyplomowej (w oparciu o analizę literatury przedmiotu, analizę danych wtórnych, zawierającą działania projektowe) - obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kowalczuk-Walędziak | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska, Lidia Dakowicz, Małgorzata Halicka, Jerzy Halicki, Alina Szwarc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Anna Chańko-Kraszewska, Mariusz Dobijański, Małgorzata Halicka, Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem: Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru. Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy. Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii. Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej). Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu. Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd. Napisanie i obrona pracy licencjackiej. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne I stopnia Przedmiot obowiązkowy, seminarium licencjackie Kierunek: pedagogika resocjalizacyjna Rok studiów: III (semestr 5 i 6) Liczba godz.: 30 godz. seminarium (sem. zimowy), 30 godzin. seminarium (sem. letni) Punkty ECTS: 2 (na semestr) Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy Studenta: Udział w seminarium - 30 godz. Przygotowanie do seminarium (zbieranie materiałów źródłowych, analiza tekstów naukowych, pisanie pracy licencjackiej) - 30 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 30h - 1 ECTS |
|
Literatura: |
Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls. Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy. Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin. Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”. Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem: Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru. Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy. Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii. Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej). Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu. Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd. Napisanie i obrona pracy licencjackiej. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne I stopnia Przedmiot obowiązkowy, seminarium licencjackie Kierunek: pedagogika resocjalizacyjna Rok studiów: III (semestr 5 i 6) Liczba godz.: 30 godz. seminarium (sem. zimowy), 30 godzin. seminarium (sem. letni) Punkty ECTS: 2 (na semestr) Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy Studenta: Udział w seminarium - 30 godz. Przygotowanie do seminarium (zbieranie materiałów źródłowych, analiza tekstów naukowych, pisanie pracy licencjackiej) - 30 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 30h - 1 ECTS |
|
Literatura: |
Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls. Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy. Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin. Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”. Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.