Seminarium licencjackie cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-3SEM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie cz.2 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praca licencjacka jest pierwszym samodzielnie napisanym przez Studenta tekstem naukowym, przygotowanym pod kierunkiem Promotora. Autor pracy licencjackiej kieruje się wszelkimi regułami i normami właściwymi dla dzieł naukowych. Praca może być pisana tylko przez jednego Autora, który: - potrafi we właściwy sposób dobrać i w sposób optymalny wykorzystać literaturę naukową, przydatnej do napisania zarówno teoretycznej jaki i badawczej części pracy; - posiada wiedzę w zakresie metodologii badań pedagogicznych w celu zbudowania koncepcji pracy oraz założeń badań własnych; - projektuje postępowanie badawcze zgodnie z wytyczonymi podstawami metodologicznymi i tworzy autorski projekt badań/projekt edukacyjny/profiaktyczny/resocjalizacyjny itd.; - porządkuje i opracowuje zebrany materiał empiryczny, dokonanuje jego analizy oraz interpretacji; - formuuje wnioski oraz sugestie adresowane do praktyki w obrębie rozpoznawanej rzeczywistości pedagogicznej; - redaguje tekst pracy zgodnie z zasadami języka naukowego, poprawnego pod względem logicznym, pozbawionego błędów językowych i stylistycznych. |
Skrócony opis: |
Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem: Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru. Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy. Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii. Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej). Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu. Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd. Napisanie i obrona pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia niestacjonarne I stopnia Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna Rok studiów: III (semestr 6) Liczba godz.: 25 godz. seminarium Punkty ECTS: 8 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w seminarium - 25 godz. Konsultacje z promotorem dot. wyboru tematu, literatury, sposobu pisania pracy - 35 godz. Konsultacje z promotorem dot. pracy - 30 godz. Łącznie: 90 godz. Przygotowanie do seminarium - 30 godz. Pisanie pracy - 90 godz. Przygotowanie do obrony - 30 godz. Łącznie: 150 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 150h - 5 ECT |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 Gabryszak R., Magierek D., Wprowadzenie do polityki społecznej, Difin, Warszawa 2009 Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2000 Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007 Polityka społeczna, red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, PWN, Warszawa 2007 Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, red. K. Marzec-Holka, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003 Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas-Czyż, Wyd. "Akapit", Toruń 2007 Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego, red. K. Wódz, S. Pawlas-Czyż, Wyd. "Akapit", Toruń 2008 Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005 Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac licencjackich. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KP6_WG1) - ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (KP6_WG3), - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (KP6_WG4), - ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) (KP6_WG6), - ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (KP6_WG7), - zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KP6_WK2), - ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (KP6_WK5) -ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych (KP6_WK7) - ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (KP6_WK8) - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej (KP6_WK9) Student w zakresie umiejętności: - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (KP6_UW4) - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (KP6_UU1), - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (KP6_UU2), Student w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KP6_KK1), - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej (KP6_KO2), - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KP6_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - przygotowanie pracy dyplomowej (w oparciu o analizę literatury przedmiotu, analizę danych wtórnych, zawierającą działania projektowe) - obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kowalczuk-Walędziak | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska, Lidia Dakowicz, Małgorzata Halicka, Jerzy Halicki, Alina Szwarc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR SEM
SEM
SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Anna Chańko-Kraszewska, Mariusz Dobijański, Małgorzata Halicka, Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Praca licencjacka jest pierwszym samodzielnie napisanym przez Studenta tekstem naukowym, przygotowanym pod kierunkiem Promotora. Autor pracy licencjackiej kieruje się wszelkimi regułami i normami właściwymi dla dzieł naukowych. Praca może być pisana tylko przez jednego Autora, który: - potrafi we właściwy sposób dobrać i w sposób optymalny wykorzystać literaturę naukową, przydatnej do napisania zarówno teoretycznej jaki i badawczej części pracy; - posiada wiedzę w zakresie metodologii badań pedagogicznych w celu zbudowania koncepcji pracy oraz założeń badań własnych; - projektuje postępowanie badawcze zgodnie z wytyczonymi podstawami metodologicznymi i tworzy autorski projekt badań/projekt edukacyjny/profiaktyczny/resocjalizacyjny itd.; - porządkuje i opracowuje zebrany materiał empiryczny, dokonanuje jego analizy oraz interpretacji; - formuuje wnioski oraz sugestie adresowane do praktyki w obrębie rozpoznawanej rzeczywistości pedagogicznej; - redaguje tekst pracy zgodnie z zasadami języka naukowego, poprawnego pod względem logicznym, pozbawionego błędów językowych i stylistycznych. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia niestacjonarne I stopnia Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna Rok studiów: III (semestr 6) Liczba godz.: 30 godz. seminarium Punkty ECTS: 8 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w seminarium - 30 godz. Konsultacje z promotorem dot. pracy (praca nad tekstem, poprawki itd.)- 60 godz. Łącznie: 90 godz. Przygotowanie do seminarium - 30 godz. Pisanie pracy, realizacja badań, tworzenie projektu - 90 godz. Przygotowanie do obrony - 30 godz. Łącznie: 150 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 150h - 5 ECTS |
|
Literatura: |
Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls. Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy. Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin. Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”. Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.