Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie cz.2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-3SEM2
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie cz.2
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. RES stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Praca licencjacka jest pierwszym samodzielnie napisanym przez Studenta tekstem naukowym, przygotowanym pod kierunkiem Promotora. Autor pracy licencjackiej kieruje się wszelkimi regułami i normami właściwymi dla dzieł naukowych. Praca może być pisana tylko przez jednego Autora, który:


- potrafi we właściwy sposób dobrać i w sposób optymalny wykorzystać literaturę naukową, przydatnej do napisania zarówno teoretycznej jaki i badawczej części pracy;


- posiada wiedzę w zakresie metodologii badań pedagogicznych w celu zbudowania koncepcji pracy oraz założeń badań własnych;


- projektuje postępowanie badawcze zgodnie z wytyczonymi podstawami metodologicznymi i tworzy autorski projekt badań/projekt edukacyjny/profiaktyczny/resocjalizacyjny itd.;


- porządkuje i opracowuje zebrany materiał empiryczny, dokonanuje jego analizy oraz interpretacji;


- formuuje wnioski oraz sugestie adresowane do praktyki w obrębie rozpoznawanej rzeczywistości pedagogicznej;


- redaguje tekst pracy zgodnie z zasadami języka naukowego, poprawnego pod względem logicznym, pozbawionego błędów językowych i stylistycznych.

Skrócony opis:

Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem:

Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru.

Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy.

Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii.

Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej).

Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu.

Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd.

Napisanie i obrona pracy licencjackiej.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne I stopnia

Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe

Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna

Rok studiów: III (semestr 6)

Liczba godz.: 25 godz. seminarium

Punkty ECTS: 8

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium - 25 godz.

Konsultacje z promotorem dot. wyboru tematu, literatury, sposobu pisania pracy - 35 godz.

Konsultacje z promotorem dot. pracy - 30 godz.

Łącznie: 90 godz.

Przygotowanie do seminarium - 30 godz.

Pisanie pracy - 90 godz.

Przygotowanie do obrony - 30 godz.

Łącznie: 150 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 150h - 5 ECT

Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003

Gabryszak R., Magierek D., Wprowadzenie do polityki społecznej, Difin, Warszawa 2009

Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2000

Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007

Polityka społeczna, red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, PWN, Warszawa 2007

Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, red. K. Marzec-Holka, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego,

Bydgoszcz 2003

Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas-Czyż, Wyd. "Akapit", Toruń 2007

Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego, red. K. Wódz, S. Pawlas-Czyż, Wyd. "Akapit", Toruń 2008

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005

Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac licencjackich.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

- zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KP6_WG1)

- ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (KP6_WG3),

- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (KP6_WG4),

- ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) (KP6_WG6),

- ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (KP6_WG7),

- zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KP6_WK2),

- ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (KP6_WK5)

-ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych (KP6_WK7)

- ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (KP6_WK8)

- ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej (KP6_WK9)

Student w zakresie umiejętności:

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (KP6_UW4)

- potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (KP6_UU1),

- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (KP6_UU2),

Student w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KP6_KK1),

- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej (KP6_KO2),

- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KP6_KR2)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- przygotowanie pracy dyplomowej (w oparciu o analizę literatury przedmiotu, analizę danych wtórnych, zawierającą działania projektowe)

- obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kowalczuk-Walędziak
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska, Lidia Dakowicz, Małgorzata Halicka, Jerzy Halicki, Alina Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Joanna Borowik, Anna Chańko-Kraszewska, Mariusz Dobijański, Małgorzata Halicka, Joanna Szymanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Praca licencjacka jest pierwszym samodzielnie napisanym przez Studenta tekstem naukowym, przygotowanym pod kierunkiem Promotora. Autor pracy licencjackiej kieruje się wszelkimi regułami i normami właściwymi dla dzieł naukowych. Praca może być pisana tylko przez jednego Autora, który:

- potrafi we właściwy sposób dobrać i w sposób optymalny wykorzystać literaturę naukową, przydatnej do napisania zarówno teoretycznej jaki i badawczej części pracy;

- posiada wiedzę w zakresie metodologii badań pedagogicznych w celu zbudowania koncepcji pracy oraz założeń badań własnych;

- projektuje postępowanie badawcze zgodnie z wytyczonymi podstawami metodologicznymi i tworzy autorski projekt badań/projekt edukacyjny/profiaktyczny/resocjalizacyjny itd.;

- porządkuje i opracowuje zebrany materiał empiryczny, dokonanuje jego analizy oraz interpretacji;

- formuuje wnioski oraz sugestie adresowane do praktyki w obrębie rozpoznawanej rzeczywistości pedagogicznej;

- redaguje tekst pracy zgodnie z zasadami języka naukowego, poprawnego pod względem logicznym, pozbawionego błędów językowych i stylistycznych.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne I stopnia

Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe

Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna

Rok studiów: III (semestr 6)

Liczba godz.: 30 godz. seminarium

Punkty ECTS: 8

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium - 30 godz.

Konsultacje z promotorem dot. pracy (praca nad tekstem, poprawki itd.)- 60 godz.

Łącznie: 90 godz.

Przygotowanie do seminarium - 30 godz.

Pisanie pracy, realizacja badań, tworzenie projektu - 90 godz.

Przygotowanie do obrony - 30 godz.

Łącznie: 150 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 150h - 5 ECTS

Literatura:

Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.

Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy.

Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”.

Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)