Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-1IAI
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok SPC SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia - auksologia, ontogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy,zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka. Istota, zakres i źródła pojęcia specjalnych potrzeb edukacyjnych. Cechy charakterystyczne rozwoju człowieka w poszczególnych etapach jego życia. Rozwój motoryczny człowieka. Rozwój czynności poznawczych jako podstawa różnicującej się aktywności.Specyficzne trudności w uczeniu się. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Wychowanie do ról rodzicielskich. Zjawiska fizjopatologii rozwoju, przyczyny zaburzeń. Wielokierunkowe oddziaływania na rzecz rodzin z dzieckiem przewlekle chorym. Kryzysy rozwojowe dzieci i młodzieży a możliwości społecznego wsparcia.Cele:

-zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami,

- zapoznanie Studentów ze specyfiką rozwoju dzieci ze SPE

- doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole.

- motywowanie Studentów do analizowania literatury przedmiotu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: jednolite studia magisterskie, stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; kształcenie kierunkowe -przygotowanie merytoryczne moduł 3

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika, nauki o zdrowiu

Rok studiów/semestr: I rok, semestr II letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykład

Metody dydaktyczne: pokaz, dyskusja

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy Studenta:

- udział w zajęciach: 15 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 25 godz.

Razem: 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS (uwaga: 1 pkt ECTS=25-30 godz.)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy Studenta związany z zajęciami (liczba godzin - punkty ECTS)

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz.- 1 pkt ECT

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem:

25 godz.- 1 pkt ECTS

Literatura:

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, 2021, 2010, 2012.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

-źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu (KA7_WG3), uszczegółowienie: Student wskazuje na związek pedagogiki specjalnej z dziedzinami nauk społecznych, medycznych;

- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca (KA7_WG8), uszczegółowienie: Student potrafi rozróżnić potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od ich dysfunkcji, ograniczeń i trudności;

Absolwent potrafi:

- wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych (KA7_UW1), uszczegółowienie: Student wyjaśnia zasadność podejmowania działań terapeutycznych, edukacyjnych, rehabilitacyjnych, czy resocjalizacyjnych w zależności od sytuacji danego ucznia, jego stanu zdrowia i funkcjonowania w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym;

- wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (KA7_UW5), uszczegółowienie: Student rozróżnia podejścia w pracy z uczniem w spektrum autyzmu, ADHD, czy innym rodzajem niepełnosprawności lub niedostosowaniem społecznym;

- analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych (KA7_UU1), uszczegółowienie: Student analizuje metody oceny rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, projektuje własne sposoby usprawniania rozwoju takiego dziecka;

Absolwent jest gotów do:

-działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty (KA7_KR1), uszczegółowienie: Student poddaje analizie działania przedszkola i szkoły wspierające rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sobolewska-Popko
Prowadzący grup: Agnieszka Sobolewska-Popko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sobolewska-Popko
Prowadzący grup: Agnieszka Sobolewska-Popko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)