Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia - auksologia, ontogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy,zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka. Istota, zakres i źródła pojęcia specjalnych potrzeb edukacyjnych. Cechy charakterystyczne rozwoju człowieka w poszczególnych etapach jego życia. Rozwój motoryczny człowieka. Rozwój czynności poznawczych jako podstawa różnicującej się aktywności.Specyficzne trudności w uczeniu się. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Wychowanie do ról rodzicielskich. Zjawiska fizjopatologii rozwoju, przyczyny zaburzeń. Wielokierunkowe oddziaływania na rzecz rodzin z dzieckiem przewlekle chorym. Kryzysy rozwojowe dzieci i młodzieży a możliwości społecznego wsparcia.Cele: -zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami, - zapoznanie Studentów ze specyfiką rozwoju dzieci ze SPE - doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole. - motywowanie Studentów do analizowania literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: jednolite studia magisterskie, stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; kształcenie kierunkowe -przygotowanie merytoryczne moduł 3 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika, nauki o zdrowiu Rok studiów/semestr: I rok, semestr II letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykład Metody dydaktyczne: pokaz, dyskusja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy Studenta: - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 25 godz. Razem: 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS (uwaga: 1 pkt ECTS=25-30 godz.) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy Studenta związany z zajęciami (liczba godzin - punkty ECTS) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz.- 1 pkt ECT niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz.- 1 pkt ECTS |
Literatura: |
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, 2021, 2010, 2012. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: -źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu (KA7_WG3), uszczegółowienie: Student wskazuje na związek pedagogiki specjalnej z dziedzinami nauk społecznych, medycznych; - współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca (KA7_WG8), uszczegółowienie: Student potrafi rozróżnić potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od ich dysfunkcji, ograniczeń i trudności; Absolwent potrafi: - wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych (KA7_UW1), uszczegółowienie: Student wyjaśnia zasadność podejmowania działań terapeutycznych, edukacyjnych, rehabilitacyjnych, czy resocjalizacyjnych w zależności od sytuacji danego ucznia, jego stanu zdrowia i funkcjonowania w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym; - wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (KA7_UW5), uszczegółowienie: Student rozróżnia podejścia w pracy z uczniem w spektrum autyzmu, ADHD, czy innym rodzajem niepełnosprawności lub niedostosowaniem społecznym; - analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych (KA7_UU1), uszczegółowienie: Student analizuje metody oceny rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, projektuje własne sposoby usprawniania rozwoju takiego dziecka; Absolwent jest gotów do: -działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty (KA7_KR1), uszczegółowienie: Student poddaje analizie działania przedszkola i szkoły wspierające rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.