Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest : 1.Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat społecznych, psychologicznych, pedagogicznych i formalnych podstaw organizacji i realizacji procesu edukacji włączającej. 2. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i działań praktycznych związanych z włączaniem edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnością. 3.Kształtowanie przekonań o potrzebie podejmowania działań pedagogicznych środowisku społecznym służących promowaniu praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączeniu społecznemu |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów : 1 rok, semestr II Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład- 10 godzin Ćwiczenia – 20 godzin Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, referat/prezentacja Forma zaliczenia przedmiotu egzamin Punkty ECTS: 3, 0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 10 h Udział w ćwiczeniach: 20 h Przygotowanie do ćwiczeń : 35 Przygotowanie do egzaminu: 20 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 10 h + 20 h = 30 h (1 ,0 ECTS) o charakterze praktycznym: 35h+20h = 55 h (2 ,0 ECTS) |
Literatura: |
Literatura : podstawowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Borowska Beszta. B. Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Impuks, Kraków 2012. Gajdzica Z. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011. Speck O. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia, Universalis, Gdańsk 2013. Literatura uzupełniająca: Kruk- Lasocka J. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2012. Przybyliński S.(red),, Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2, zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; KA7_WG5, zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów KA7_WG8, zna współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca; KA7_WK2, zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego; KA7_WK3, zna organizację kształcenia uczniów ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć; KA7_UW1 ,potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych; KA7_UW2,potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; KA7_KR1,jest gotowy do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak, Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.