Methodology of Social Project
General data
Course ID: | 380-SS1-2GRG |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Methodology of Social Project |
Name in Polish: | Metodyka projektu socjalnego |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 2rok 1st. PS stac. sem letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest nabycie praktycznych umiejętności konstruowania projektu socjalnego. Zapoznanie studentów z możliwościami jego zastosowania, strukturą oraz wykorzystaniem technik i metod badań społecznych do badań ewaluacyjnych. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - fakultatywny (M_4) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie i prezentacja projektu) – 20 godzin Razem: 40 godzin Łącznie: 80 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] Piekarski J., Marynowicz-Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2004. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011. Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999. Urbaniak-Zając D., Projekt – instytucja. Przykłady projektów działań socjalnych realizowanych w Berlinie, [w:] Piekarski J., Marynowicz-Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu do pracy socjalnej – zagadnienia wprowadzające, [w:] Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010. Wolska-Prylińska D., Opracowanie i wdrożenie projektu socjalnego – etapy, korzyści i trudności procesu kształcenia, [w:] Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010. Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny? Nowa edycja środków z EFS na lata 2007-2013, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Gołębiak B.D., Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Katowice 1998. Mikina A., Jak wykonywać zadania metodą projektów?, Warszawa 1998. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków 2004. Pawlas-Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KA6_WG7 zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup - dyskusja, projekt socjalny KA6_WG9 zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) stosowane w pracy socjalnej do opisu i diagnozowania problemów, instytucji i struktur w obszarze pomocy społecznej - projekt socjalny KA6_WK7 umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów socjalnych, uwzględniając aspekty społeczno –polityczne - projekt socjalny KA6_UW6 potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej - projekt socjalny, dyskusja KA6_UK1 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku wielu dyscyplin - projekt socjalny KA6_UO1 potrafi konstruować i opracowywać projekt socjalny jako strategie rozwiązywania problemów społecznych - projekt socjalny KA6_UO3 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych - projekt socjalny |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) projekt socjalny |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Borowik | |
Group instructors: | Joanna Borowik, Justyna Konopelko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest nabycie praktycznych umiejętności konstruowania projektu socjalnego. Zapoznanie studentów z możliwościami jego zastosowania, strukturą oraz wykorzystaniem technik i metod badań społecznych do badań ewaluacyjnych. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - fakultatywny (M_4) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie i prezentacja projektu) – 20 godzin Razem: 40 godzin Łącznie: 80 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] Piekarski J., Marynowicz- Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2004. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011. Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999. Urbaniak-Zając D., Projekt – instytucja. Przykłady projektów działań socjalnych realizowanych w Berlinie, [w:] Piekarski J., Marynowicz- Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu do pracy socjalnej – zagadnienia wprowadzające, [w:] Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010. Wolska-Prylińska D., Opracowanie i wdrożenie projektu socjalnego – etapy, korzyści i trudności procesu kształcenia, [w:] Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010. Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny? Nowa edycja środków z EFS na lata 2007-2013, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Gołębiak B.D., Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Katowice 1998. Mikina A., Jak wykonywać zadania metodą projektów?, Warszawa 1998. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków 2004. Pawlas-Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007 |
Copyright by University of Bialystok.