Gerontologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-3AHM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3rok 1st. PS stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia w zakresie przedmiotu gerontologia jest wyposażenie studenta w kompleksową wiedzę dotyczącą problematyki starzenia się oraz starości, uwzględniającą jej wielowymiarowy charakter. Student zdobywa wiedzę na temat biologicznych mechanizmów starzenia, procesów zdrowotnych, które towarzyszą osobom starszym, oraz wyzwań związanych z utratą sprawności fizycznej. Poznaje także psychologiczne aspekty starości, w tym zmiany w procesach poznawczych, emocjonalnych i społecznych, a także adaptację do nowych ról życiowych, które wynikają z wejścia w wiek senioralny. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student rozwija umiejętność rozpoznawania specyficznych problemów osób starszych, zarówno związanych z chorobami przewlekłymi, jak i dotyczących aspektów emocjonalnych, takich jak: samotność, depresja, czy obniżona jakość życia. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej metody ćwiczebne, praca z tekstem. Punkty ETCS: 4 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 40 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Razem: 120h - 4 ETCS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2 ECTS |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27. b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124. c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155. d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93. e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220. f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218. g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015, Literatura uzupełniająca: M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229 |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG5,Student posiada wiedzę na temat różnych typów starości, uwzględniając zróżnicowane aspekty tego etapu życia. Rozumie, że starość może mieć różne oblicza, w zależności od czynników biologicznych, psychicznych, społecznych i ekonomicznych, które wpływają na jakość życia seniorów. KA6_WG8 Student posiada wiedzę z zakresu zjawisk społecznych, które wpływają na życie osób w wieku senioralnym. Zna mechanizmy, które kształtują funkcjonowanie seniorów w społeczeństwie, takie jak: zmiany ról społecznych, marginalizacja, izolacja społeczna. KA6_UK3, Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów mających wpływ na funkcjonowanie społeczne osób starszych. KA6_UO6, Student posiada umiejętność formułowania celów oraz podejmowania działań pomocowych skierowanych do osób starszych, które uwzględniają ich specyficzne potrzeby, zarówno te związane z procesem starzenia się, jak i te wynikające z indywidualnych uwarunkowań społecznych, zdrowotnych czy emocjonalnych. KA6_KK2, Student rozumie i wie jak funkcjonują mechanizmy tworzenia stereotypów – uproszczonych, często negatywnych obrazów grup społecznych oraz rozumie, jak mogą one wpływać na postrzeganie osób starszych w społeczeństwie. Student zdaje sobie sprawę, że stereotypy dotyczące seniorów często obejmują poglądy na temat ich ograniczonej sprawności fizycznej i intelektualnej, bierności, samotności czy niezdolności do adaptacji w zmieniającym się świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Halicka | |
Prowadzący grup: | Natalia Głódź, Małgorzata Halicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu gerontologia jest nabycie wiedzy przez studenta z zakresu problematyki starzenia się i starości, a także opanowania umiejętności rozpoznawania problemów osób starszych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej metody ćwiczebne, praca z tekstem. Punkty ETCS: 5 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. - udział w konsultacjach: 25 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 godz. - 2,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 75 godz. - 2,5 ECTS |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27. b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124. c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155. d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93. e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220. f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218. g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015, Literatura uzupełniająca: M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Halicka | |
Prowadzący grup: | Natalia Głódź, Małgorzata Halicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu gerontologia jest nabycie wiedzy przez studenta z zakresu problematyki starzenia się i starości w wymiarze psychologicznym, biologicznym, społecznym, a także opanowania umiejętności rozpoznawania problemów osób starszych. Student w ramach zajęć pozyskuje także wiedzę z zakresu zjawisk społecznych dotykających osoby w wieku senioralnym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny Wymagania wstępne: brak Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej metody ćwiczebne, praca z tekstem. Punkty ETCS: 4 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 40 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. 120 godz- 4 ECT Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2 ECTS |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27. b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124. c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155. d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93. e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220. f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218. g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015, Literatura uzupełniająca: M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.