Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerontologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3AHM
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gerontologia
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3rok 1st. PS stac. sem zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu gerontologia jest wyposażenie studenta w kompleksową wiedzę dotyczącą problematyki starzenia się oraz starości, uwzględniającą jej wielowymiarowy charakter. Student zdobywa wiedzę na temat biologicznych mechanizmów starzenia, procesów zdrowotnych, które towarzyszą osobom starszym, oraz wyzwań związanych z utratą sprawności fizycznej. Poznaje także psychologiczne aspekty starości, w tym zmiany w procesach poznawczych, emocjonalnych i społecznych, a także adaptację do nowych ról życiowych, które wynikają z wejścia w wiek senioralny.



Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu student rozwija umiejętność rozpoznawania specyficznych problemów osób starszych, zarówno związanych z chorobami przewlekłymi, jak i dotyczących aspektów emocjonalnych, takich jak: samotność, depresja, czy obniżona jakość życia.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny

Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej metody ćwiczebne, praca z tekstem.

Punkty ETCS: 4 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 40 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.

Razem: 120h - 4 ETCS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2 ECTS

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27.

b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155.

d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93.

e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220.

f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218.

g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015,

Literatura uzupełniająca:

M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229

Efekty uczenia się:

KA6_WG5,Student posiada wiedzę na temat różnych typów starości, uwzględniając zróżnicowane aspekty tego etapu życia. Rozumie, że starość może mieć różne oblicza, w zależności od czynników biologicznych, psychicznych, społecznych i ekonomicznych, które wpływają na jakość życia seniorów.

KA6_WG8 Student posiada wiedzę z zakresu zjawisk społecznych, które wpływają na życie osób w wieku senioralnym. Zna mechanizmy, które kształtują funkcjonowanie seniorów w społeczeństwie, takie jak: zmiany ról społecznych, marginalizacja, izolacja społeczna.

KA6_UK3, Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów mających wpływ na funkcjonowanie społeczne osób starszych.

KA6_UO6, Student posiada umiejętność formułowania celów oraz podejmowania działań pomocowych skierowanych do osób starszych, które uwzględniają ich specyficzne potrzeby, zarówno te związane z procesem starzenia się, jak i te wynikające z indywidualnych uwarunkowań społecznych, zdrowotnych czy emocjonalnych.

KA6_KK2, Student rozumie i wie jak funkcjonują mechanizmy tworzenia stereotypów – uproszczonych, często negatywnych obrazów grup społecznych oraz rozumie, jak mogą one wpływać na postrzeganie osób starszych w społeczeństwie. Student zdaje sobie sprawę, że stereotypy dotyczące seniorów często obejmują poglądy na temat ich ograniczonej sprawności fizycznej i intelektualnej, bierności, samotności czy niezdolności do adaptacji w zmieniającym się świecie.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Halicka
Prowadzący grup: Natalia Głódź, Małgorzata Halicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu gerontologia jest nabycie wiedzy przez studenta z zakresu problematyki starzenia

się i starości, a także opanowania umiejętności rozpoznawania problemów osób starszych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki:

Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej metody ćwiczebne, praca z tekstem.

Punkty ETCS: 5 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 25 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 godz. - 2,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 75 godz. - 2,5 ECTS

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27.

b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155.

d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93.

e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220.

f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218.

g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015,

Literatura uzupełniająca:

M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Halicka
Prowadzący grup: Natalia Głódź, Małgorzata Halicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu gerontologia jest nabycie wiedzy przez studenta z zakresu problematyki starzenia

się i starości w wymiarze psychologicznym, biologicznym, społecznym, a także opanowania umiejętności rozpoznawania problemów osób starszych. Student w ramach zajęć pozyskuje także wiedzę z zakresu zjawisk społecznych dotykających osoby w wieku senioralnym.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz prezentacji multimedialnej metody ćwiczebne, praca z tekstem.

Punkty ETCS: 4 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 40 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.

120 godz- 4 ECT

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2 ECTS

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27.

b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155.

d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93.

e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220.

f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218.

g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015,

Literatura uzupełniająca:

M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)