Rachunek różniczkowy i całkowy II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-1RRC2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunek różniczkowy i całkowy II |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka gier komputerowych 1 rok I stopień sem. letni 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Rachunek różniczkowy i całkowy I 0900-FG1-1RRC1 |
Założenia (lista przedmiotów): | Wstęp do matematyki 0900-FG1-1WDM |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy matematycznej funkcji wielu zmiennych oraz podstawowymi metodami rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych. Metody te pełnią kluczową rolę w fizyce. Przedmiot stanowi konieczną podstawę w nauczaniu większości przedmiotów z zakresu fizyki w toku całych studiów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Rachunek Różniczkowy i Całkowy II stanowi drugi semestr dwu-semestralnego kursu rachunku różniczkowego i całkowego i obejmuje jedną godzinę wykładu, trzy godziny konwersatorium oraz jedną godzinę laboratorium tygodniowo. Przedmiot obejmuje rachunek różniczkowy i całkowy funkcji wielu zmiennych, w tym analizę wektorową, oraz wprowadzenie do teorii równań różniczkowych zwyczajnych (z naciskiem na równania o zmiennych rozdzielonych i równania liniowe o stałych współczynnikach). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina: nauki fizyczne, matematyka. Specjalność, poziom kształcenia: fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok, 2. semestr Wymagania wstępne: Rachunek Różniczkowy i Całkowy I Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 15 godz, konwersatorium - 45 godz., laboratorium - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (15 godz.), udział w konwersatorium (45 godz.), udział w laboratorium (15 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (60 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 4.8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: 1. Różniczkowanie funkcji złożonej, funkcji odwrotnej i funkcji uwikłanej. 2. Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych. Obliczanie jakobianu. 3. Całki podwójne, potrójne oraz ich zastosowania. 4. Obliczanie gradientu, rotacji, dywergencji. 5. Obliczanie całek krzywoliniowych (praca, krążenie pola wzdłuż krzywej) i całek powierzchniowych (strumień pola). Sprawdzanie twierdzenia Stokesa. 6. Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych rzędu pierwszego (równania o rozdzielonych zmiennych, metoda podstawiania). 7. Rozwiązywanie skalarnych równań liniowych o stałych współczynnikach. Metoda uzmienniania stałych dla równań niejednorodnych. 8. Zastosowania równań różniczkowych w fizyce. |
Literatura: |
1. W.Krysicki, L.Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa 1998. 2. R.Rudnicki: Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2001. 3. M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna II, GiS, Wrocław 2004. 4. M.Gewert, Z.Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne, GiS, Wrocław 2003. 5. M.Gewert, Z.Skoczylas, Elementy analizy wektorowej, GiS, Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
1. Absolwent zna techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania problemów fizycznych o średnim poziomie złożoności (KP6_WG2). 2. Absolwent potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów fizycznych wykorzystujące języki matematyki, w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa (KP6_WG3). 3. Absolwent posługiwać się aparatem matematyki wyższej i metodami matematycznymi fizyki przy opisie i modelowaniu podstawowych zjawisk i procesów fizycznych, potrafi samodzielnie odtworzyć twierdzenia i równania opisujące podstawowe zjawiska i prawa przyrody, potrafi przeprowadzić dowody tych twierdzeń i praw (KP6_UK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci rozwiązują zadania rachunkowe na zajęciach oraz otrzymują do zrobienia zadania domowe, w tym także związane z tematyką wykładów. Nacisk jest położony na uzyskanie przez nich kilku umiejętności, opisanych jako główne efekty kształcenia. Efekty sprawdzane są poprzez sprawdziany pisemne (kolokwia). Oceniana jest także aktywność na zajęciach oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Rachunek Różniczkowy i Całkowy II odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. Stosowanie sztucznej inteligencji podczas zajęć jest zabronione. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Hasiewicz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Hasiewicz, Maciej Jurgielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Żochowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Jurgielewicz, Piotr Zaleski, Jan Żochowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Rachunek różniczkowy i całkowy I 0900-FG1-1RRC1 |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Wstęp do matematyki 0900-FG1-1WDM |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Rachunek Różniczkowy i Całkowy II stanowi drugi semestr dwu-semestralnego kursu rachunku różniczkowego i całkowego i obejmuje jedną godzinę wykładu, trzy godziny konwersatorium oraz jedną godzinę laboratorium tygodniowo. Przedmiot obejmuje rachunek różniczkowy i całkowy funkcji wielu zmiennych, w tym analizę wektorową, oraz wprowadzenie do teorii równań różniczkowych zwyczajnych (z naciskiem na równania o zmiennych rozdzielonych i równania liniowe o stałych współczynnikach). |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina: nauki fizyczne, matematyka. Specjalność, poziom kształcenia: fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok, 2. semestr Wymagania wstępne: Rachunek Różniczkowy i Całkowy I Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 15 godz, konwersatorium - 45 godz., laboratorium - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (15 godz.), udział w konwersatorium (45 godz.), udział w laboratorium (15 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (60 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 4.8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: 1. Różniczkowanie funkcji złożonej, funkcji odwrotnej i funkcji uwikłanej. 2. Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych. Obliczanie jakobianu. 3. Całki podwójne, potrójne oraz ich zastosowania. 4. Obliczanie gradientu, rotacji, dywergencji. 5. Obliczanie całek krzywoliniowych (praca, krążenie pola wzdłuż krzywej) i całek powierzchniowych (strumień pola). Sprawdzanie twierdzenia Stokesa. 6. Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych rzędu pierwszego (równania o rozdzielonych zmiennych, metoda podstawiania). 7. Rozwiązywanie skalarnych równań liniowych o stałych współczynnikach. Metoda uzmienniania stałych dla równań niejednorodnych. 8. Zastosowania równań różniczkowych w fizyce. |
|
Literatura: |
1. W.Krysicki, L.Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa 1998. 2. R.Rudnicki: Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2001. 3. M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna II, GiS, Wrocław 2004. 4. M.Gewert, Z.Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne, GiS, Wrocław 2003. 5. M.Gewert, Z.Skoczylas, Elementy analizy wektorowej, GiS, Wrocław 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.