Dydaktyka fizyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FM2-1DFI |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.304
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka fizyki I |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka medyczna 1 rok II stopień sem.zimowy 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest nabycie praktycznych umiejętności pracy z młodzieżą w zakresie nauczania przedmiotu fizyki w szkole podstawowej oraz warunki zapewniania wysokiej skuteczności i efektywności nauczania fizyki na poszczególnych etapach edukacji. Zakłada się, wyposażenie studentów w umiejętności analizy i modyfikacji programów nauczania, konstruowania planów wynikowych i metodycznych w zależności od założonych celów, przyjętej strategii kształcenia oraz zrozumienie przez studentów przebiegu procesu kształtowania pojęć i elementów wiedzy z fizyki. Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętności dokonywania dydaktycznego przetwarzania wiedzy z fizyki z poziomu uniwersyteckiego na poziom podstawowej i średniej, wykształcenie u studenta przekonania o istotnej roli szkolnego eksperymentu fizycznego jako źródła wiedzy oraz weryfikacji treści teoretycznych w nauczania fizyki oraz umiejętności wykorzystania na lekcjach fizyki technologii informacyjnej. Celem zajęć z tego przedmiotu jest również nabycie przekonania studenta o konieczności ustawicznego uczenia się i doskonalenia własnych umiejętności dydaktycznych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładu: 1. Cele nauczania fizyki 2. Zasady i metody nauczania fizyki 3. Eksperyment pokazowy 4. Eksperyment laboratoryjny 5. Szkolne zadania z fizyki 6. Nauczanie problemowe 7. Nauczanie programowane 8. Organizacja procesu nauczania 9. Konspekt |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu: 1. Cele nauczania fizyki: - poznawcze, - kształcące - wychowawcze 2. Zasady i metody nauczania fizyki: - zasada systematyczności - zasada wiązania teorii z praktyką - zasada poglądowości - zasada świadomości i aktywności uczniów - zasada stopniowania trudności - zasada trwałości wyników nauczania 3. Eksperyment pokazowy: - pojęcie i istota eksperymentu - rodzaje eksperymentów - technika i metodyka eksperymentu pokazowego 4. Eksperyment laboratoryjny - rola i cele eksperymentu laboratoryjnego - podział eksperymentów laboratoryjnych ze względu na treść ćwiczeń i formę organizacyjną - eksperyment laboratoryjny jako typ lekcji powtórzeniowej - kontrolny eksperyment laboratoryjny - eksperyment laboratoryjny na zajęciach pozalekcyjnych - metodyka prowadzenia zajęć laboratoryjnych 5. Szkolne zadania z fizyki - testowe - eksperymentalne - graficzne - inne rodzaje zadań 6. Nauczanie problemowe 7. Nauczanie programowane 8. Organizacja procesu nauczania - formy zajęć lekcyjnych - kontrola i ocena uczniów - notatki ucznia - podręcznik - koło naukowe i zajęcia fakultatywne - gabinet - pracownia 8. Konspekt |
Literatura: |
1. Zarys dydaktyki ogólnej, W. Okoń, Państw. Zakł. Wyd. Szkolnych, Warszawa 1965 2. Nauczanie fizyki – kurs podstawowy, Cz. Fotyma, Cz. Ścisłowski, Państw. Zakł. Wyd. Szkolnych, Warszawa , 1972 3. Zasady i metody nauczania fizyki – kurs podstawowy, red. M. Sawicki, Państw. Zakł. Wyd. Szkolnych, Warszawa 1973 4. Nauczanie fizyki. cz.I, II, III, IV, red. M. Sawicki, W.Sz.i P., Warszawa 1978 5. Problemowe nauczanie fizyki, D.Tokar, skrypt cz.1, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich, Opole 1983 6. Uczymy się nauczać, R. Arends, W.Sz.i P., Warszawa 1994 7. Jak uczyć fizyki w gimnazjum, M. Sawicki, Wyd. Naukowe Semper, Warszawa, 1999 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela: 1. KP7_WG10 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. 2. KP7_UW2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem ustnym. Uzyskanie co najmniej 50 punktów procentowych pozytywnych odpowiedzi oznacza uzyskanie oceny pozytywnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kisielewski | |
Prowadzący grup: | Marek Kisielewski, Katarzyna Rećko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Gieniusz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych zagadnień metodycznych oraz praktyki w procesie nauczania fizyki w szkole podstawowej. |
|
Pełny opis: |
1. Dydaktyka jako nauka – przedmiot, metodologia, cele. Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe, pedagogika, psychologia rozwojowa. 2. Dobór właściwej formy nauczania a realizacja szczegółowych celów przedmiotowych. 3. Organizacja procesu nauczania-uczenia się, aktywizacja ucznia (nauczanie pozaszkolne), praca badawcza uczniów, projekty uczniowskie, konkursy i olimpiady – metodologie przygotowania. 4. Rozwój umysłowy ucznia a poznanie przez niego przyrody. 5. Zagadnienia metodyczne, uczenie uczniów pojęć, praw i teorii fizycznych. 6. Praktyka procesu nauczania fizyki, zadania w nauczaniu i ocena rozwoju ucznia. |
|
Literatura: |
1. Lewis J.I., Nauczanie fizyki, PWN, Warszawa, 1982 2. Sawicki M., Zasady i metody nauczania fizyki, kurs podst., PZWS, Warszawa, 1973 3. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976 4. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981 5. Sawicki M., Jak uczyć fizyki w gimnazjum, Semper, 1999. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 6. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 7. Wróblewski A.,Zakrzewski J., Wstęp do fizyki, PWN,Warszawa, 1976 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.