Wstęp do programowania obiektowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-IS1-1POB |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do programowania obiektowego |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia informatyki - przedmioty obowiązkowe - WILNO Wilno - informatyka 1 rok 1 st. stacjonarne sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz technikami programowania obiektowego na przykładzie języka C++. W trakcie kursu studenci powinni opanować sztukę projektowania, implementacji i analizy kodu zorientowanego obiektowo, w takim stopniu, aby swobodnie stosować ją w praktyce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze Dyscyplina: informatyka Rok studiów: 1, semestr: 2 Prerekwizyty: Architektura systemów komputerowych, Podstawy programowania strukturalnego (C) wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz. laboratorium 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, zadania praktyczne polegające na opracowaniu skryptów do wykonania indywidualnie Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15x1h = 15h udział w ćwiczeniach 15x1j = 15h udział w laboratoriach 15x2h = 30h przygotowanie do zajęć 10h opracowanie zadań domowych 10h udział w konsultacjach 3h przygotowanie do sprawdzianu 10h przygotowanie do egzaminu 5h egzamin 2h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 65 godzin, 2,6 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godzin, 2 ECTS |
Literatura: |
1. J. Grębosz, Symfonia C++ standard. Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo, Edition 2000, 2006. 2. B. Stroustrup, Język C++, WNT 1998. 3. S.B. Lippman, Istota języka C++. Zwięzły opis, WNT 2004. 4. D. Vanderoorde, Język C++ ćwiczenia i rozwiązania, WNT 2001. 5. A. Struzińska-Walczak, K. Walczak, Nauka programowania dla początkujących C++, W&W 2000. 6. M. Tłuczek, Programowanie w języku C, ćwiczenia praktyczne, Helion 2001. 7. A. Stasiewicz, Ćwiczenia praktyczne C++, WNT 2006. 8. S. Prata, Szkoła programowania. Język C, Robomatic 1999. 9. Dostępne liczne i różnorodne materiały w sieci Internet. |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawowe konstrukcje języka C++, posługuje się zmiennymi wskaźnikowymi, wykorzystuje alokację i dealokację pamięci, typy generyczne, przeciążenie funkcji i operatorów. Zna podstawowe metody zapisu algorytmów, w szczególności schematy blokowe: KP6_WG1, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5 Zna podstawowe pojęcia i mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego na przykładzie C++ (klasa, obiekt, własności i metody, konstruktory i destruktory, klasy i funkcje wzorcowe). Zna najważniejsze mechanizmy obiektowe (abstrakcja, hermetyzacja, dziedziczenie, polimorfizm): KP6_WG1, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6 Zna zagadnienia związane z obsługą wyjątków, obsługą wejścia/wyjścia, obsługą plików oraz napisów, potrafi korzystać z bibliotek oraz tworzyć je: KP6_WG1, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6 Potrafi (w stopniu średniozaawansowanym) projektować, implementować i analizować programy obiektowe w języku C++: KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UW5, KP6_UW6 Potrafi rozpoznawać konieczność stosowania i stosuje najważniejsze mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego: abstrakcję, hermetyzację, dziedziczenie i polimorfizm. Potrafi stworzyć poprawną hierarchię dziedziczenia klas do zadanego problemu modelowania rzeczywistości: KP6_UW4, KP6_UW6, KP6_UW11, KP6_UK1 Potrafi przyjąć i poprawnie zrealizować role programisty-twórcy klas oraz programisty-klienta podczas realizacji projektu programistycznego w paradygmacie obiektowym: KP6_UK1, KP6_UK3, KP6_UU1, KP6_KK1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.