Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyki zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-3EZ6
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyki zawodowe
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu etyk zawodowych oraz analizie przykładowych zawodowych kodeksów etycznych.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu etyk zawodowych. W szczególności: roli moralności w społeczeństwie, kwestii norm moralnych w sferze prywatnej i publicznej, "kodeksowości" moralności, etycznym wyzwaniom współczesności, specyfice etyki zawodowej; etyce w biznesie czy polityce, a także analizom wybranych zawodowych kodeksów etycznych (np. nauczycieli, lekarzy, dziennikarzy).

Pełny opis:

Kierunek studiów: Filozofia i etyka

Poziom kształcenia: studia 1 stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia

Rok studiów/ semestr: III rok, 6 semestr (letni)

Wymagania wstępne: brak

Metody dydaktyczne - ćwiczenia i konsultacje

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 30 godz.

Punkty ECTS: 3

Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.;

przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 40 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5 godz.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godz. (1,4 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 40 godz. (1,6 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Moralność i profesjonalizm: spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2010.

- M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.

- P. Singer, Dlaczego postępować moralnie, w: tenże, Etyka praktyczna, KiW, Warszawa 2003, s. 295-314.

- L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: tenże, Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2009, ss. 139-173.

- Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012.

- T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław 1958.

- - Wybrane zawodowe kodeksy etyczne (np. dziennikarski, lekarski, prawniczy).

Literatura uzupełniająca:

- M. Środa, Etyka dla nauczycieli. Skrypt przygotowany na zlecanie ZNP: http://www.nauczaniefilozofii.uni.wroc.pl/index.php/baza-dydaktyczna/teksty/80-baza-dydaktyczna/117-etyka-dla-nauczycieli-prof-magdalena-sroda.

- B. Chyrowicz, Etyka dla nauczycieli etyki, „Diametros” 2010 (25), s. 1-19: https://diametros.uj.edu.pl/diametros/article/view/400/414.

- R.C. Solomon, Etyka biznesu, w: Singer P. (red.) Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa 1993, s. 401-412.

- J. Hołówka, Biznes, w: tenże, Etyka w działaniu, Prószyński i s-ka, Warszawa 2001, s.264-278.

- S. Galata, Biznes w przestrzeni etycznej: motywy, metody, konsekwencje, Difin 2007.

- B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

- J. Coady, Polityka i problem brudnych rąk, w: Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000, s. 420-431.

- T. Kuniński, Problem brudnych rąk. Jak może być złe robienie tego, co słuszne?, „Diametros” 2010 (25), s. 1-19: http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/pdf/diam24kuninskien.PDF.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się studenta:

WIEDZA:

KA6_WG1 zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim

KA6_WG3 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki jako subdyscypliny filozoficznej;

KA6_WG5 zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach moralnych.

UMIEJĘTNOŚCI:

KA6_UW1 potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych;

KA6_UW4 czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny;

KA6_UW7 dostrzega moralny aspekt badań naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji;

KA6_WK4 wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

KA6_KK2 dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu;

KA6_KO2 jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji;

KA6_KR1 zna podstawy różnych szczegółowych etyk zawodowych, w szczególności etyki nauczycielskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Student w celu uzyskania oceny pozytywnej powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach (dyskusje i referat).

Dopuszczalne są 2 nieobecności. Student ma możliwość odpracowania nadliczbowych nieobecności na konsultacjach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Smakulska
Prowadzący grup: Joanna Smakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)