Etyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-3EZ6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Etyki zawodowe |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu etyk zawodowych oraz analizie przykładowych zawodowych kodeksów etycznych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu etyk zawodowych. W szczególności: roli moralności w społeczeństwie, kwestii norm moralnych w sferze prywatnej i publicznej, "kodeksowości" moralności, etycznym wyzwaniom współczesności, specyfice etyki zawodowej; etyce w biznesie czy polityce, a także analizom wybranych zawodowych kodeksów etycznych (np. nauczycieli, lekarzy, dziennikarzy). |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Filozofia i etyka Poziom kształcenia: studia 1 stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia Rok studiów/ semestr: III rok, 6 semestr (letni) Wymagania wstępne: brak Metody dydaktyczne - ćwiczenia i konsultacje Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 30 godz. Punkty ECTS: 3 Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 40 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godz. (1,4 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 40 godz. (1,6 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Moralność i profesjonalizm: spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2010. - M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970. - P. Singer, Dlaczego postępować moralnie, w: tenże, Etyka praktyczna, KiW, Warszawa 2003, s. 295-314. - L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: tenże, Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2009, ss. 139-173. - Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012. - T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław 1958. - - Wybrane zawodowe kodeksy etyczne (np. dziennikarski, lekarski, prawniczy). Literatura uzupełniająca: - M. Środa, Etyka dla nauczycieli. Skrypt przygotowany na zlecanie ZNP: http://www.nauczaniefilozofii.uni.wroc.pl/index.php/baza-dydaktyczna/teksty/80-baza-dydaktyczna/117-etyka-dla-nauczycieli-prof-magdalena-sroda. - B. Chyrowicz, Etyka dla nauczycieli etyki, „Diametros” 2010 (25), s. 1-19: https://diametros.uj.edu.pl/diametros/article/view/400/414. - R.C. Solomon, Etyka biznesu, w: Singer P. (red.) Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa 1993, s. 401-412. - J. Hołówka, Biznes, w: tenże, Etyka w działaniu, Prószyński i s-ka, Warszawa 2001, s.264-278. - S. Galata, Biznes w przestrzeni etycznej: motywy, metody, konsekwencje, Difin 2007. - B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. - J. Coady, Polityka i problem brudnych rąk, w: Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000, s. 420-431. - T. Kuniński, Problem brudnych rąk. Jak może być złe robienie tego, co słuszne?, „Diametros” 2010 (25), s. 1-19: http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/pdf/diam24kuninskien.PDF. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się studenta: WIEDZA: KA6_WG1 zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim KA6_WG3 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki jako subdyscypliny filozoficznej; KA6_WG5 zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach moralnych. UMIEJĘTNOŚCI: KA6_UW1 potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych; KA6_UW4 czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny; KA6_UW7 dostrzega moralny aspekt badań naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji; KA6_WK4 wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KA6_KK2 dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu; KA6_KO2 jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji; KA6_KR1 zna podstawy różnych szczegółowych etyk zawodowych, w szczególności etyki nauczycielskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student w celu uzyskania oceny pozytywnej powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach (dyskusje i referat). Dopuszczalne są 2 nieobecności. Student ma możliwość odpracowania nadliczbowych nieobecności na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Smakulska | |
Prowadzący grup: | Joanna Smakulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.