Język w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-1JWM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język w mediach |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalnościowe Kulturoznawstwo 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać pogłębioną wiedzę z zakresu poprawności językowej oraz w stopniu podstawowym umieć selekcjonować wypowiedzi medialne pod względem zgodności w obowiązującą normą językową. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nadrzędnym celem zajęć jest wyrobienie w studencie poczucia odpowiedzialności za stosowane wypowiedziach (nie tylko medialnych) słowa oraz świadomości wpływu języka na odbiór tworzonych komunikatów. Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny tekstu mówionego i pisanego pod względem poprawności językowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy; Moduł 4 przedmioty specjalnościowe - media i komunikowanie Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok Iº, II semestr Wymagania wstępne: Student przystępujący do zajęć powinien: a) posiadać pogłębioną wiedzę z zakresu poprawności językowej, b) umieć - w stopniu podstawowym - selekcjonować wypowiedzi medialne pod względem zgodności w obowiązującą normą językową. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne: podające w postaci prezentacji multimedialnych z elementami kontrolowanej dyskusji Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15h; przygotowanie do zaliczenia i obecność na nim: 10h + 2 =12h; konsultacje - 3 h Razem: 30h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h (0,5 pkt ECTS) o charakterze praktycznym: 15 h (0,5 pkt ECTS) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Upowszechnianie Nauki - Oświata "UN-O", Warszawa 2000. 2. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007. 3. R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak, Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004. 4. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: 1. M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006. 2. J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. II: Współczesny język polski, Wrocław 1993. 3. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, t. I, Warszawa 1982 (i nast.). 4. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: absolwent zna: 1. podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i w wybranym języku obcym KA6_WG3; 2. nauki o komunikacji społecznej i mediach KA6_WG4 absolwent umie: 1. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) KA6_UW1 2. komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej KA6_UK1 absolwent potrafi: 1. zredagować tekst kulturoznawczy i ma umiejętności językowe potrzebne do jego wytworzenia pod kierunkiem opiekuna naukowego KA6_UO1 4. postępować zgodnie z zasadami etyki i estetyki wypowiedzi, rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach KA6_KR3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia są: 1.uczestnictwo w zajęciach (student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności), 2.aktywność, 4. zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Strawińska | |
Prowadzący grup: | Anetta Strawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Nadrzędnym celem zajęć jest wyrobienie w studencie poczucia odpowiedzialności za stosowane wypowiedziach (nie tylko medialnych) słowa oraz świadomości wpływu języka na odbiór tworzonych komunikatów. Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny tekstu mówionego i pisanego pod względem poprawności językowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy; Moduł 4 przedmioty specjalnościowe - media i komunikowanie Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok Iº, II semestr Wymagania wstępne: Student przystępujący do zajęć powinien: a) posiadać pogłębioną wiedzę z zakresu poprawności językowej, b) umieć - w stopniu podstawowym - selekcjonować wypowiedzi medialne pod względem zgodności w obowiązującą normą językową. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne: podające w postaci prezentacji multimedialnych z elementami kontrolowanej dyskusji Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15h; przygotowanie do zaliczenia i obecność na nim: 10h + 2 =12h; konsultacje - 3 h Razem: 30h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h (0,5 pkt ECTS) o charakterze praktycznym: 15 h (0,5 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Upowszechnianie Nauki - Oświata "UN-O", Warszawa 2000. 2. R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak, Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004. 3. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007. 4. A. Strawińska, Manipulacja obrazem dziecka we współczesnym dyskursie medialnym (na wybranych przykładach), "Kronikarz Podlaski" 3/2018, t. LXVI, z. 6, s. 198-215. 5. A. Strawińska, Wpływ globalizacji i nowych technologii na zachowania językowe współczesnych Polaków, "Pogranicze. Studia Społeczne" 2018, t. 32, s. 145-167. Literatura uzupełniająca: 1. M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006. 2. J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. II: Współczesny język polski, Wrocław 1993. 3. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, t. I, Warszawa 1982 (i nast.). 4. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006. 5. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.