Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody autoprezentacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-3MAP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody autoprezentacji
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalnościowe
Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami autoprezentacji oraz praktycznym wykorzystaniem tych metod w różnych sytuacjach komunikacyjnych.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, grupa zajęć 8b Przedmioty specjalizacyjne - Reklama i public relations

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauki o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)

Metody dydaktyczne: dyskusja, warsztaty grupowe, prezentacje multimedialne studentów.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

Udział w ćwiczeniach – 15 h

Przygotowanie do ćwiczeń – 25 h

Przygotowanie autorskich prezentacji – 10 h

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h co odpowiada 0,6 pkt ECTS

– o charakterze praktycznym – 35 h co odpowiada 1,4 pkt ECTS

Autoprezentacja – definicja i techniki.

Pojęcie autoprezentacji. Zasady skutecznej autoprezentacji. Komunikowanie się w relacjach interpersonalnych. Komunikacja niewerbalna.

Sztuka przemawiania

Pojęcie retoryki. Sztuka wystąpień publicznych. Kompozycja wypowiedzi. Technika 3P. Zasady Leecha

Przygotowanie prezentacji multimedialnej

Prezentacja multimedialna – kompozycja, korzystanie ze źródeł, tworzenie i redakcja tekstu, relacja słowa i obrazu, przygotowanie komentarza.

Sztuka dyskusji

Rozmowa, dyskusja, polemika. Techniki argumentacji. Pojęcie erystyki.

Sztuka pisania

Proces budowania tekstu. Zasady sztuki pisania. Technika wykorzystania źródeł. Dyscyplina gatunkowa. Dobór konwencji stylistycznej. Warunki poprawności językowej.

Tworzenie tekstów perswazyjnych (ćwiczenia praktyczne)

Pojęcie perswazji. Perswazja a manipulacja. Techniki perswazji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

W. Allhoff, D. W. Allhoff, Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Kraków 2008, s. 57-78.

J. Borg, Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006, rozdz. 1, 3.

A. Budzyńska-Daca, J. Kwosek, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów, Warszawa 2011.

K. A. Gajda, Autoprezentacja, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/19409/gajda_autoprezentacja_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

K. Hogan, Nauka perswazji, czyli jak w 8 minut postawić na swoim, Poznań 2007, rozdz. 4.

T. Kautz, Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, https://www.kul.pl/files/154/Karczewska/TI/zasady_prezentacja.pdf

M. Kuziak, S. Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku. Poradnik praktyczny, Warszawa – Bielsko-Biała 2008.

M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2000, s. 16-25, 29-51.

H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dys-kusje, dialogi, Wrocław 1996.

A. Załazińska, M. Rusinek, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010, rozdz. 4.

Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, https://metodyka.wikidot.com/book:zasady-tworzenia-prezentacji

Literatura uzupełniająca:

E. Biłas¬ Pleszak, Pomiędzy autoprezentacją a autokreacją – sposoby (za)istnienia w sieci, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/2584/1/Bi%c5%82as_Pleszak_Pomiedzy_autoprezentacja_%20a_autokreacja.pdf

K. Bredemeier, Werbalna prowokacja, Gliwice 2008, rozdz. Nowy wymiar autoprezentacji.

D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2008.

D. G. Leathers, Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2009.

Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka, red. L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch, Warszawa 2008.

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009.

E. Stojanowska, Czym jest autoprezentacja, komu i czemu służy?, w: Wybrane problemy

psychologii społecznej, red. E. Stanisławiak, Warszawa 2004.

C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

1. normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania (KA6_WK1)

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

1. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zarządzaniem wizerunkiem z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) (KA6_UW1)

2. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące autoprezentacji z wykorzystaniem technologii multimedialnych (KA6_UW6)

3. przygotować się do dyskusji, sporządzić listę kwestii spornych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej (KA6_UO2)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

1. wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących autoprezentacji, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KA6_KK1)

2. twórczej analizy nowych sytuacji odnoszących się do zarządzania wizerunkiem i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych

oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem (KA6_KK2)

Metody i kryteria oceniania:

Forma i warunki zaliczenia:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.

Zaliczenie na podstawie:

- frekwencji (jedna dopuszczalna nieobecność nieusprawiedliwiona, zaliczenie nieobecności nad-liczbowych – pod warunkiem, że nie przekraczają czterech zajęć)

- aktywności na zajęciach (lektura tekstów i udział w dyskusji)

- prezentacji ustnej na wybrany temat (pokaz slajdów w Power Poincie + komentarz)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kostaszuk-Romanowska
Prowadzący grup: Monika Kostaszuk-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami autoprezentacji oraz praktycznym wykorzystaniem tych metod w różnych sytuacjach komunikacyjnych.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, grupa zajęć 8b Przedmioty specjalizacyjne - Reklama i public relations

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauki o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)

Metody dydaktyczne: dyskusja, warsztaty grupowe, prezentacje multimedialne studentów.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

Udział w ćwiczeniach – 15 h

Przygotowanie do ćwiczeń – 7 h

Przygotowanie autorskich prezentacji – 8 h

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h co odpowiada 1 pkt ECTS

– o charakterze praktycznym – 15 h co odpowiada 1 pkt ECTS

Autoprezentacja – definicja i techniki.

Pojęcie autoprezentacji. Zasady skutecznej autoprezentacji. Komunikowanie się w relacjach interpersonalnych. Komunikacja niewerbalna.

Sztuka przemawiania

Pojęcie retoryki. Sztuka wystąpień publicznych. Kompozycja wypowiedzi. Technika 3P. Zasady Leecha

Przygotowanie prezentacji multimedialnej

Prezentacja multimedialna – kompozycja, korzystanie ze źródeł, tworzenie i redakcja tekstu, relacja słowa i obrazu, przygotowanie komentarza.

Sztuka dyskusji

Rozmowa, dyskusja, polemika. Techniki argumentacji. Pojęcie erystyki.

Sztuka pisania

Proces budowania tekstu. Zasady sztuki pisania. Technika wykorzystania źródeł. Dyscyplina gatunkowa. Dobór konwencji stylistycznej. Warunki poprawności językowej.

Tworzenie tekstów perswazyjnych (ćwiczenia praktyczne)

Pojęcie perswazji. Perswazja a manipulacja. Techniki perswazji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

W. Allhoff, D. W. Allhoff, Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Kraków 2008, s. 57-78.

J. Borg, Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006, rozdz. 1, 3.

A. Budzyńska-Daca, J. Kwosek, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów, Warszawa 2011.

K. A. Gajda, Autoprezentacja, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/19409/gajda_autoprezentacja_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

K. Hogan, Nauka perswazji, czyli jak w 8 minut postawić na swoim, Poznań 2007, rozdz. 4.

T. Kautz, Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, https://www.kul.pl/files/154/Karczewska/TI/zasady_prezentacja.pdf

M. Kuziak, S. Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku. Poradnik praktyczny, Warszawa – Bielsko-Biała 2008.

M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2000, s. 16-25, 29-51.

H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dys-kusje, dialogi, Wrocław 1996.

A. Załazińska, M. Rusinek, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010, rozdz. 4.

Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, https://metodyka.wikidot.com/book:zasady-tworzenia-prezentacji

Literatura uzupełniająca:

E. Biłas¬ Pleszak, Pomiędzy autoprezentacją a autokreacją – sposoby (za)istnienia w sieci, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/2584/1/Bi%c5%82as_Pleszak_Pomiedzy_autoprezentacja_%20a_autokreacja.pdf

K. Bredemeier, Werbalna prowokacja, Gliwice 2008, rozdz. Nowy wymiar autoprezentacji.

D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2008.

D. G. Leathers, Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2009.

Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka, red. L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch, Warszawa 2008.

A. Rzędowska, J. Rzędowski, Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009.

E. Stojanowska, Czym jest autoprezentacja, komu i czemu służy?, w: Wybrane problemy

psychologii społecznej, red. E. Stanisławiak, Warszawa 2004.

C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Warszawa 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)