Dźwięk i muzyka w filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-2DMF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dźwięk i muzyka w filmie |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalizacyjne Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z historią dźwięku i muzyki w filmie, charakterystyką środków audialnych używanych w języku filmu, rolą narracyjną dźwięku i muzyki w filmie, warstwami ścieżki dźwiękowej oraz obszarami analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych. Studenci mają w oparciu o materiały wykładu i prezentowane przykłady rozszerzyć kompetencje w zakresie analizy warstwy dźwiękowej w kulturowych badaniach filmu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 7c: Przedmioty specjalizacyjne - filmoznawstwo- medioznawstwo Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - nauki o kulturze i religii Rok studiów /semestr: II rok, semestr 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady 15 godzin Metody dydaktyczne: wykłady Punkty ECTS: 2 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach – 15 godzin - udział w konsultacjach – 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia – 18 godzin - praca nad prezentacją – 15 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin 0,5 pkt - o charakterze praktycznym 33 godziny 1,5 pkt |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002. 2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975. 3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008. 4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989. 5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967. 6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. 7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008. 8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986. 2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9. 4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980. 7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009. 8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013 |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: Wiedza - zna i rozumie: KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi, zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej oraz analizy i interpretacji dźwięku w utworach audiowizualnych KA7_WK4 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki historii filmu z uwzględnieniem głównych cech i zadań muzyki filmowej i dźwięku w filmie Umiejętności - student potrafi: KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych KA7_UW6 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi, posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wartości kompozycji muzyki filmowej i dźwięku w filmie na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia Kompetencje społeczne - student jest gotów do: KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: wykład, prezentacja, dyskusja, praca pisemna |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w systemie punktowym, obejmujące: obecność i aktywność na wykładach, dyskusje i dyskusje online, pracę zaliczeniową analizującą użycie muzyki i dźwięku w filmie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Siwak | |
Prowadzący grup: | Wojciech Siwak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z historią dźwięku i muzyki w filmie, charakterystyką środków audialnych używanych w języku filmu, rolą narracyjną dźwięku i muzyki w filmie, warstwami ścieżki dźwiękowej oraz obszarami analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych. Studenci mają w oparciu o materiały wykładu i prezentowane przykłady rozszerzyć kompetencje w zakresie analizy warstwy dźwiękowej w kulturowych badaniach filmu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 7c: Przedmioty specjalizacyjne - filmoznawstwo- medioznawstwo Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - nauki o kulturze i religii Rok studiów /semestr: II rok, semestr 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady 15 godzin Metody dydaktyczne: wykłady Punkty ECTS: 2 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach – 15 godzin - udział w konsultacjach – 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia – 18 godzin - praca nad prezentacją – 15 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin 0,5 pkt - o charakterze praktycznym 33 godziny 1,5 pkt |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002. 2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975. 3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008. 4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989. 5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967. 6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. 7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008. 8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986. 2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9. 4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980. 7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009. 8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.