Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dźwięk i muzyka w filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS2-2DMF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dźwięk i muzyka w filmie
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalizacyjne
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie z historią dźwięku i muzyki w filmie, charakterystyką środków audialnych używanych w języku filmu, rolą narracyjną dźwięku i muzyki w filmie, warstwami ścieżki dźwiękowej oraz obszarami analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych.

Studenci mają w oparciu o materiały wykładu i prezentowane przykłady rozszerzyć kompetencje w zakresie analizy warstwy dźwiękowej w kulturowych badaniach filmu.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Moduł 7c: Przedmioty specjalizacyjne - filmoznawstwo- medioznawstwo

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - nauki o kulturze i religii

Rok studiów /semestr: II rok, semestr 3

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady 15 godzin

Metody dydaktyczne: wykłady

Punkty ECTS: 2 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach – 15 godzin

- udział w konsultacjach – 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia – 18 godzin

- praca nad prezentacją – 15 godzin

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin 0,5 pkt

- o charakterze praktycznym 33 godziny 1,5 pkt

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002.

2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975.

3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008.

4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989.

5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967.

6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.

8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986.

2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9.

4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980.

7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009.

8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

Wiedza - zna i rozumie:

KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi, zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej oraz analizy i interpretacji dźwięku w utworach audiowizualnych

KA7_WK4 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki historii filmu z uwzględnieniem głównych cech i zadań muzyki filmowej i dźwięku w filmie

Umiejętności - student potrafi:

KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych

KA7_UW6 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi, posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wartości kompozycji muzyki filmowej i dźwięku w filmie na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia

Kompetencje społeczne - student jest gotów do:

KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości

do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: wykład, prezentacja, dyskusja, praca pisemna

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę w systemie punktowym, obejmujące: obecność i aktywność na wykładach, dyskusje i dyskusje online, pracę zaliczeniową analizującą użycie muzyki i dźwięku w filmie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Siwak
Prowadzący grup: Wojciech Siwak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie z historią dźwięku i muzyki w filmie, charakterystyką środków audialnych używanych w języku filmu, rolą narracyjną dźwięku i muzyki w filmie, warstwami ścieżki dźwiękowej oraz obszarami analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych.

Studenci mają w oparciu o materiały wykładu i prezentowane przykłady rozszerzyć kompetencje w zakresie analizy warstwy dźwiękowej w kulturowych badaniach filmu.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Moduł 7c: Przedmioty specjalizacyjne - filmoznawstwo- medioznawstwo

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - nauki o kulturze i religii

Rok studiów /semestr: II rok, semestr 3

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady 15 godzin

Metody dydaktyczne: wykłady

Punkty ECTS: 2 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach – 15 godzin

- udział w konsultacjach – 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia – 18 godzin

- praca nad prezentacją – 15 godzin

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin 0,5 pkt

- o charakterze praktycznym 33 godziny 1,5 pkt

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002.

2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975.

3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008.

4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989.

5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967.

6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.

8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986.

2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9.

4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980.

7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009.

8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)