Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film i fotografia w mediach cyfrowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS2-2FFC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Film i fotografia w mediach cyfrowych
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalizacyjne
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Technologia informacyjna 430-KS1-1TECH

Założenia (lista przedmiotów):

Film w kulturze 430-KS1-2FWK
Kultura audiowizualna 430-KS1-2KAD
Sztuka nowych mediów 430-KS1-3SNM

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu. Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, wideoblogiem jako platforma autoprezentacji i stylu popularnonaukowego, YouTube jako przestrzeni prezentacji wideomemów, a także amatorskiej twórczości, platformy sztuki filmowej i crowdfundingu.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się.

Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingu.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7b: przedmioty specjalizacyjne - komunikowanie w mediach cyfrowych

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, nauki o sztuce; nauki społeczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach

Rok studiów/semestr: II rok/3 semestr (studia drugiego stopnia)

Wymagania wstępne:

Kultura audiowizualna, Sztuka nowych mediów, Film w kulturze - zakres podstawowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., konwersatoria

Punkty ECST - 4

Bilans nakładu pracy studenta

(Rodzaj aktywności/liczba godzin)

Udział w konwersatoriach – 30 godz.

Udział w konsultacja stacjonarnych i/lub online - 19 godz.

Przygotowanie do zajęć – 50 godz.

Egzamin - 1 godz.

Razem: 100 godz./4 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

(Liczba godzin/Punkty ECTS)

Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz./2 pkt. ECTS

- nakład pracy studenta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz. / 2 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

W.J.T. Mitchell, Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

D. Kellner, Społeczeństwo spektaklu, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

B. Österman Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

P. Zawojski, Fotografia cyfrowa, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.

J. Musiał, Fotografia jako przestrzeń kulturowa. Obraz- media- autor, Katowice 2008.

B.Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka, w:Biuletyn EBIB, nr 1/2008.

H. Jenkins, W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, (w: ) idem Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł.M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, s. 93-129.

I. Kurz,” I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com- odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności, pod red. A. Gwoździa, Kraków 2010.

K Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018, s. 71–103, 107–280.

J. Kubś Nasz klient, nasz fan? Crowdfunding subskrypcyjny jako nowa forma komunikacji z odbiorcą, „Studia i Perspektywy Medioznawcze, Media w środowisku cyfrowym” 2020, nr 2.

K. Kopczyński , Interaktywny film dokumentalny – historia i perspektywy rozwoju (w:) Media – Kultura – Komunikacja Społeczna,tom 2, nr 13 (2017), s. 69–83.

M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków 2016. ( wybrane rozdziały)

M. Filiciak , Media, wersja Beta. Film w czasach gier komputerowych

i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.

M. Lister , „Fotografia w epoce obrazowania elektronicznego”, (w:)

P. Zawojski (red.), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, przeł.

J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.

Lista lektur uzupełniających:

Piotr Zawojski, Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Wprowadzenie, w : Teoria i estetyka fotografii cyfrowej, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017.

Fotospołeczeństwo : antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. Malgorzaty Boguni-Borowskiej i Piotra Sztompki, Kraków 2012.

Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017.

Karl Sierek, Fotografia, kino i komputer,Aby Warburg jako teoretyk mediów, Warszawa 2017.

Eugeniusz Wilk , Iwona Kolasińska - Pasterczyk, Nowa audiowizualność- nowy paradygmat kultury, Kraków 2008.

Bruce Blok,Opowiadanie obrazem, tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.

Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004.

Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010.

Andre Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

A) Wiedza

Student zna i rozumie:

W_01 klasyczne i współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze kluczowe dla studiów kulturoznawczych i wie o potrzebie ciągłego uzupełniania wiedzy na poziomie zaawansowanym;

W_02 normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania komunikacyjne w nowych mediach;

W_03 – w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze digitalnej, ma wiedzę o zależnościach między nimi opartych na procesach i zachowaniach komunikacyjnych.

KA7_WG2, KA7_WK1, KA7_WK2.

B) Umiejętności

Student potrafi:

U_01 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych i elektronicznych etc.);

U_02 rozpoznać rożne wytwory kultury digitalnej oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę oraz interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych;

U_03 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne, wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii badawczej i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi analizy teoretycznej oraz krytycznej;

U_04 przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ją, posiadając pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania,

z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem ich do poglądów różnych autorów;

U_05 przygotować wystąpienie ustne (referat) i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub obcym,

z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych

i różnych źródeł;

U_06 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne, wizualne i multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności

i kariery zawodowej.

KA7_UW1, KA7_UW3, KA7_UW6, KA7_UK2, KA7_UK5, KA7_UU2.

C) Kompetencje społeczne

Student jest gotów do:

K_01 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

K_02 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury digitalnej w celu rozwiązywania problemów poznawczych, praktycznych;

K_03 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego;

K_04 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy;

K_05 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania

i oceny wytworów kultury digitalnej, prawidłowego identyfikowania

i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego.

KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2, KA7_KO3, KA7_KR2.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się pracą egzaminacyjną, która polega na realizacji praktycznego projektu .Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest

aktywna obecność na konwersatoriach i zaliczenie pracy praktycznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Rogala
Prowadzący grup: Maja Rogala
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Wymagania (lista przedmiotów):

Technologia informacyjna 430-KS1-1TECH

Założenia (lista przedmiotów):

Film w kulturze 430-KS1-2FWK
Kultura audiowizualna 430-KS1-2KAD
Sztuka nowych mediów 430-KS1-3SNM

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się.

Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingiem.

Pełny opis:

Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się.

Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingiem.

Literatura:

Literatura podstawowa:

N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

W.J.T. Mitchell, Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

D. Kellner, Społeczeństwo spektaklu, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

B. Österman Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.

P. Zawojski, Fotografia cyfrowa, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.

J. Musiał, Fotografia jako przestrzeń kulturowa. Obraz- media- autor, Katowice 2008.

B.Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka, w:Biuletyn EBIB, nr 1/2008.

H. Jenkins, W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, (w: ) idem Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł.M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, s. 93-129.

I. Kurz,” I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com- odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności, pod red. A. Gwoździa, Kraków 2010.

K Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018, s. 71–103, 107–280.

J. Kubś Nasz klient, nasz fan? Crowdfunding subskrypcyjny jako nowa forma komunikacji z odbiorcą, „Studia i Perspektywy Medioznawcze, Media w środowisku cyfrowym” 2020, nr 2.

K. Kopczyński , Interaktywny film dokumentalny – historia i perspektywy rozwoju (w:) Media – Kultura – Komunikacja Społeczna,tom 2, nr 13 (2017), s. 69–83.

M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków 2016. ( wybrane rozdziały)

M. Filiciak , Media, wersja Beta. Film w czasach gier komputerowych

i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.

M. Lister , „Fotografia w epoce obrazowania elektronicznego”, (w:)

P. Zawojski (red.), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, przeł.

J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.

Lista lektur uzupełniających:

Piotr Zawojski, Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Wprowadzenie, w : Teoria i estetyka fotografii cyfrowej, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017.

Fotospołeczeństwo : antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. Malgorzaty Boguni-Borowskiej i Piotra Sztompki, Kraków 2012.

Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017.

Karl Sierek, Fotografia, kino i komputer,Aby Warburg jako teoretyk mediów, Warszawa 2017.

Eugeniusz Wilk , Iwona Kolasińska - Pasterczyk, Nowa audiowizualność- nowy paradygmat kultury, Kraków 2008.

Bruce Blok,Opowiadanie obrazem, tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.

Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004.

Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010.

Andre Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)