Film i fotografia w mediach cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-2FFC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film i fotografia w mediach cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalizacyjne Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Technologia informacyjna 430-KS1-1TECH |
Założenia (lista przedmiotów): | Film w kulturze 430-KS1-2FWK |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu. Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, wideoblogiem jako platforma autoprezentacji i stylu popularnonaukowego, YouTube jako przestrzeni prezentacji wideomemów, a także amatorskiej twórczości, platformy sztuki filmowej i crowdfundingu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się. Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7b: przedmioty specjalizacyjne - komunikowanie w mediach cyfrowych Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, nauki o sztuce; nauki społeczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach Rok studiów/semestr: II rok/3 semestr (studia drugiego stopnia) Wymagania wstępne: Kultura audiowizualna, Sztuka nowych mediów, Film w kulturze - zakres podstawowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., konwersatoria Punkty ECST - 4 Bilans nakładu pracy studenta (Rodzaj aktywności/liczba godzin) Udział w konwersatoriach – 30 godz. Udział w konsultacja stacjonarnych i/lub online - 19 godz. Przygotowanie do zajęć – 50 godz. Egzamin - 1 godz. Razem: 100 godz./4 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe: (Liczba godzin/Punkty ECTS) Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz./2 pkt. ECTS - nakład pracy studenta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz. / 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. W.J.T. Mitchell, Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. D. Kellner, Społeczeństwo spektaklu, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. B. Österman Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. P. Zawojski, Fotografia cyfrowa, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002. J. Musiał, Fotografia jako przestrzeń kulturowa. Obraz- media- autor, Katowice 2008. B.Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka, w:Biuletyn EBIB, nr 1/2008. H. Jenkins, W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, (w: ) idem Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł.M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, s. 93-129. I. Kurz,” I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com- odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności, pod red. A. Gwoździa, Kraków 2010. K Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018, s. 71–103, 107–280. J. Kubś Nasz klient, nasz fan? Crowdfunding subskrypcyjny jako nowa forma komunikacji z odbiorcą, „Studia i Perspektywy Medioznawcze, Media w środowisku cyfrowym” 2020, nr 2. K. Kopczyński , Interaktywny film dokumentalny – historia i perspektywy rozwoju (w:) Media – Kultura – Komunikacja Społeczna,tom 2, nr 13 (2017), s. 69–83. M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków 2016. ( wybrane rozdziały) M. Filiciak , Media, wersja Beta. Film w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013. M. Lister , „Fotografia w epoce obrazowania elektronicznego”, (w:) P. Zawojski (red.), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, przeł. J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017. Lista lektur uzupełniających: Piotr Zawojski, Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Wprowadzenie, w : Teoria i estetyka fotografii cyfrowej, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017. Fotospołeczeństwo : antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. Malgorzaty Boguni-Borowskiej i Piotra Sztompki, Kraków 2012. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017. Karl Sierek, Fotografia, kino i komputer,Aby Warburg jako teoretyk mediów, Warszawa 2017. Eugeniusz Wilk , Iwona Kolasińska - Pasterczyk, Nowa audiowizualność- nowy paradygmat kultury, Kraków 2008. Bruce Blok,Opowiadanie obrazem, tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010. Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004. Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010. Andre Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
A) Wiedza Student zna i rozumie: W_01 klasyczne i współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze kluczowe dla studiów kulturoznawczych i wie o potrzebie ciągłego uzupełniania wiedzy na poziomie zaawansowanym; W_02 normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania komunikacyjne w nowych mediach; W_03 – w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze digitalnej, ma wiedzę o zależnościach między nimi opartych na procesach i zachowaniach komunikacyjnych. KA7_WG2, KA7_WK1, KA7_WK2. B) Umiejętności Student potrafi: U_01 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych i elektronicznych etc.); U_02 rozpoznać rożne wytwory kultury digitalnej oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę oraz interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych; U_03 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne, wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii badawczej i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi analizy teoretycznej oraz krytycznej; U_04 przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ją, posiadając pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem ich do poglądów różnych autorów; U_05 przygotować wystąpienie ustne (referat) i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub obcym, z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł; U_06 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne, wizualne i multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej. KA7_UW1, KA7_UW3, KA7_UW6, KA7_UK2, KA7_UK5, KA7_UU2. C) Kompetencje społeczne Student jest gotów do: K_01 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; K_02 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury digitalnej w celu rozwiązywania problemów poznawczych, praktycznych; K_03 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego; K_04 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy; K_05 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów kultury digitalnej, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego. KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2, KA7_KO3, KA7_KR2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się pracą egzaminacyjną, która polega na realizacji praktycznego projektu .Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest aktywna obecność na konwersatoriach i zaliczenie pracy praktycznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Rogala | |
Prowadzący grup: | Maja Rogala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Technologia informacyjna 430-KS1-1TECH |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Film w kulturze 430-KS1-2FWK |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się. Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingiem. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się. Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingiem. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. W.J.T. Mitchell, Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. D. Kellner, Społeczeństwo spektaklu, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. B. Österman Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. P. Zawojski, Fotografia cyfrowa, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002. J. Musiał, Fotografia jako przestrzeń kulturowa. Obraz- media- autor, Katowice 2008. B.Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka, w:Biuletyn EBIB, nr 1/2008. H. Jenkins, W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, (w: ) idem Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł.M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, s. 93-129. I. Kurz,” I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com- odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności, pod red. A. Gwoździa, Kraków 2010. K Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018, s. 71–103, 107–280. J. Kubś Nasz klient, nasz fan? Crowdfunding subskrypcyjny jako nowa forma komunikacji z odbiorcą, „Studia i Perspektywy Medioznawcze, Media w środowisku cyfrowym” 2020, nr 2. K. Kopczyński , Interaktywny film dokumentalny – historia i perspektywy rozwoju (w:) Media – Kultura – Komunikacja Społeczna,tom 2, nr 13 (2017), s. 69–83. M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków 2016. ( wybrane rozdziały) M. Filiciak , Media, wersja Beta. Film w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013. M. Lister , „Fotografia w epoce obrazowania elektronicznego”, (w:) P. Zawojski (red.), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, przeł. J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017. Lista lektur uzupełniających: Piotr Zawojski, Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Wprowadzenie, w : Teoria i estetyka fotografii cyfrowej, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017. Fotospołeczeństwo : antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. Malgorzaty Boguni-Borowskiej i Piotra Sztompki, Kraków 2012. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017. Karl Sierek, Fotografia, kino i komputer,Aby Warburg jako teoretyk mediów, Warszawa 2017. Eugeniusz Wilk , Iwona Kolasińska - Pasterczyk, Nowa audiowizualność- nowy paradygmat kultury, Kraków 2008. Bruce Blok,Opowiadanie obrazem, tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010. Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004. Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010. Andre Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.