Kulturowe związki transgraniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-2KZT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe związki transgraniczne |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalizacyjne Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z istotą kulturowych związków transgranicznych oraz omówienie współpracy transgranicznej jej celów, powodów, efektów w dziedzinie kultury. Zaczynając od poziomu ogólnego, a kończąc na współpracy związanej z województwem podlaskim. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Studenci będą czytać, analizować i omawiać teksty związane z współpracą transgraniczną w dziedzinie kultury. Zajęcia zaczną się od omówienia istoty pogranicza, potem omówienia współpracy transgranicznej w dziedzinie kultury z poziomu Polski, ale też województwa podlaskiego. W trakcie zajęć obok analizy tekstów związanych z tematem omawiane będą konkretne przykłady takiej współpracy. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo, semestr zimowy 2 stopień Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin lab. Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium - 15 godzin przygotowanie do zajęć - 25 godzin konsultacje - 15 godzin Razem 55 godzin co odpowiada 2 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin - 1,6 punkta ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godziny - 1,4 punkt ECTS – o charakterze samodzielnym – 30 godzin - 1,2 punktu ECTS |
Literatura: |
2. J. Nikitorowicz, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa 1.1 Istota Pogranicza – str. 11-15 1.2 Pogranicze – szansa czy zagrożenie – str. 15-19 2.5 Proces kształtowania tożsamości na pograniczu kultur - str. 90-96 2.6 Zróżnicowanie kulturowe wschodniej Polski a dylemat tożsamości człowieka pogranicza - str. 96 – 103 3. Wybrane aspekty współpracy transgranicznej polskich samorządów w kontekście przemian prawa UE Wojciech Wytrążek, Współpraca transgraniczna w dziedzinie kultury 155 -169 H. Dumała Transgraniczna współpraca kulturalna Polski 109-121 4. 1.2 Priorytety dyplomacji obywatelskiej i samorządowej w polityce zagranicznej na poziomie kraju i województwa podlaskiego str18-23 1.3 Główne podmioty współpracy transgranicznej w województwie podlaskim str 23-32 (w:) Samorządowa i obywatelska współpraca transgraniczna w województwie podlaskim. 5. Samorządowa i obywatelska współpraca transgraniczna w województwie podlaskim. Strategia współpracy transgranicznej – ogólne bariery - str. 47 -55 Niech każdy omówi bariery związane z (Białorusią, Litwą, Ukraina, Rosją) Księga dobrych praktyk - str. 147 do 149 Wnioski i rekomendacje – str. 150 -154 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WK2 student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi KA7_UW3 student potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych KA7_KK2 student jest gotów do przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywność samodzielna prezentacja konkretnych przykładów działalności o charakterze transgranicznym. W przypadku nauki zdalnej zajęcia prowadzone będą na platformie MS TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci będą czytać, analizować i omawiać teksty związane z współpracą transgraniczną w dziedzinie kultury. Zajęcia zaczną się od omówienia istoty pogranicza, potem omówienia współpracy transgranicznej w dziedzinie kultury z poziomu Polski, ale też województwa podlaskiego. W trakcie zajęć obok analizy tekstów związanych z tematem omawiane będą konkretne przykłady takiej współpracy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo, semestr zimowy 2 stopień Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin lab. Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium - 15 godzin przygotowanie do zajęć - 25 godzin konsultacje - 15 godzin Razem 55 godzin co odpowiada 2 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin - 1,6 punkta ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godziny - 1,4 punkt ECTS – o charakterze samodzielnym – 30 godzin - 1,2 punktu ECTS |
|
Literatura: |
2. J. Nikitorowicz, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa 1.1 Istota Pogranicza – str. 11-15 1.2 Pogranicze – szansa czy zagrożenie – str. 15-19 2.5 Proces kształtowania tożsamości na pograniczu kultur - str. 90-96 2.6 Zróżnicowanie kulturowe wschodniej Polski a dylemat tożsamości człowieka pogranicza - str. 96 – 103 3. Wybrane aspekty współpracy transgranicznej polskich samorządów w kontekście przemian prawa UE Wojciech Wytrążek, Współpraca transgraniczna w dziedzinie kultury 155 -169 H. Dumała Transgraniczna współpraca kulturalna Polski 109-121 4. a) Diagnoza strategiczna województwa Podlaskiego str 5 – 32 (przeglądamy wykresy zamieszczone w tekście i podsumowania na końcu każdego rozdziału w tabelach na zielono (czerwono) Zasoby ludzkie str 42-63 (j.w.) b) Samorządowa i obywatelska współpraca transgraniczna w województwie podlaskim. Przegląd literatury i dokumentów strategicznych Główne podmioty współpracy transgranicznej w województwie Podlaskim str. 32-46 (Urząd Miasta, Urząd wojewódzki, Instytucje Kultury) 5. Samorządowa i obywatelska współpraca transgraniczna w województwie podlaskim. Strategia współpracy transgranicznej – ogólne bariery - str. 47 -55 Niech każdy omówi bariery związane z (Białorusią, Litwą, Ukraina, Rosją) Księga dobrych praktyk - str. 147 do 149 Wnioski i rekomendacje – str. 150 -154 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.