Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Region w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS2-2REM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Region w mediach
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalizacyjne
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Student uczęszczający na ćwiczenia powinien posiadać wiedzę o współczesnych zachowaniach komunikacyjnych w nowych mediach, a także umiejętność wyszukiwania i analizowania informacji dostępnych online.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą profesjonalnych i oddolnych praktyk medialnych, które ogniskują się wokół województwa podlaskiego i szeroko rozumianego regionu. Ćwiczenia umożliwiają zapoznanie się z różnymi tekstami (pojawiającymi się w telewizji, Internecie) i perspektywami patrzenia na region z perspektywy mieszkańców, turystów, zewnętrznych obserwatorów.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest próba zarysowania obrazu województwa podlaskiego, który wyłania się z różnych przekazów medialnych, ze szczególnym naciskiem na media cyfrowe. Źródłem analizy są zarówno teksty tworzone przez samorządy terytorialne (strony www, serwisy internetowe, filmy promocyjne), media oficjalne (Serwisy informacyjne, produkcje typu Rolnicy.Podlasie), jak również amatorskie i często zawierające stereotypowe podejście do regionu teksty w Internecie ("memy", video blogi).

Literatura:

1) Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, red. Piotr Siuda, Wydawnictwo Katedra, 2019.

2) Andrzej Klimczuk, Przemysły kultury i kreatywne w regionie zróżnicowanym kulturowo, w: Przemysły kreatywne 2.0.12, red. R. Ulatowska, Fundacja Rozwoju Kina, Kraków 2013.

3) LOKALNE-REGIONALNE-TRANSNARODOWE. Rola mediów w kształtowaniu wspólnot, red. Katarzyna Kopecka-Piech, Krzysztof Wasilewski, Stowarzyszenie naukowe „Polska w Świecie”, Gorzów Wielkopolski, 2016.

4) Andrzej A. Kansy, Znaczenie prasy lokalnej i regionalnej w rozwoju regionalizmu polskiego - w 25-lecie transformacji ustrojowej, w: Regionalizm polski 25 lat po transformacji jako ważne źródło odrodzenia narodu i państwa, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, 2014, s. 113-121.

5) Darian Barney, Społeczeństwo sieci, przeł. Marcin Fronia, Wydawnictwo SIC!, 2008. Rozdział "Tożsamość sieci".

6) Clifford Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. Dorota Wolska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005. Rozdizał "Z punktu widzenia tubylca". O naturze antropologicznego rozumienia.

7) Michał Konopski, Damian Mazurek, Tożsamość terytorialna jako zasób lokalny w powiatowych dokumentach strategicznych województw podlaskiego,

mazowieckiego i lubelskiego, Studia Obszarów Wiejskich 2017, tom 46, s. 73–98.

8) Media w regionach – regiony w mediach, red. Marian Ursel, Aleksander Woźny Marian Ursel, Aleksander Woźny, KARKONOSKA PAŃSTWOWA SZKOŁA WYŻSZA w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013

Efekty uczenia się:

Student zdobywa wiedzę o sposobach wytwarzania i komunikowania informacji na temat regonu przez różne podmioty: instytucje samorządowe, stacje telewizyjne, osoby zajmujące się tworzeniem treści w mediach cyfrowych. Zapoznaje się z normami i wartościami przypisywanymi danemu regionowi, a także traktuje region jako szersze zjawisko, które podlega jest konstruowane jako pewna narracja medialna i podlega ciągłym zmianom.

KA7_WG4, KP7_WK2,

Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizowania i oceniania materiałów związanych z regionem, które pochodzą z oficjalnych źródeł i materiałów tworzonych przez nieprofesjonalistów. Szczególnie źródeł ikonicznych i audiowizualnych w cyfrowej formie. Jednocześnie student przygotowuje się do dyskusji o zjawiskach kulturowych i społecznych dotyczących regionu, w tym problemów wielokulturowości, tożsamości lokalnej, mediatyzacji życia codziennego.

KP7_UW1, KA7_UW4, KP7_UK2, KA7_UK4

Kompetencje

Student potrafi odnieść się krytycznie do posiadanej wiedzy o kulturze regionu, przyjmując postawę zmierzająca do jej poszerzania. Absolwent jest osobą otwartą na nowe idee, nie rezygnując z polemiki dotyczącej przedstawianych zjawisk. Wykorzystuje i upowszechniania teksty kultury związane w województwem podlaskim w sposób etyczny.

KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2, KA7_KR2

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia z elementami dyskusji, konsultacje, praca zaliczeniowa (projekt).

Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem przedmiotu jest próba zarysowania obrazu województwa podlaskiego, który wyłania się z różnych przekazów medialnych, ze szczególnym naciskiem na media cyfrowe. Źródłem analizy są zarówno teksty tworzone przez samorządy terytorialne (strony www, serwisy internetowe, filmy promocyjne), media oficjalne (Serwisy informacyjne, produkcje typu Rolnicy.Podlasie), jak również amatorskie i często zawierające stereotypowe podejście do regionu teksty w Internecie ("memy", video blogi).

Literatura:

1) Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, red. Piotr Siuda, Wydawnictwo Katedra, 2019.

2) Andrzej Klimczuk, Przemysły kultury i kreatywne w regionie zróżnicowanym kulturowo, w: Przemysły kreatywne 2.0.12, red. R. Ulatowska, Fundacja Rozwoju Kina, Kraków 2013.

3) LOKALNE-REGIONALNE-TRANSNARODOWE. Rola mediów w kształtowaniu wspólnot, red. Katarzyna Kopecka-Piech, Krzysztof Wasilewski, Stowarzyszenie naukowe „Polska w Świecie”, Gorzów Wielkopolski, 2016.

4) Andrzej A. Kansy, Znaczenie prasy lokalnej i regionalnej w rozwoju regionalizmu polskiego - w 25-lecie transformacji ustrojowej, w: Regionalizm polski 25 lat po transformacji jako ważne źródło odrodzenia narodu i państwa, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, 2014, s. 113-121.

5) Darian Barney, Społeczeństwo sieci, przeł. Marcin Fronia, Wydawnictwo SIC!, 2008. Rozdział "Tożsamość sieci".

6) Clifford Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. Dorota Wolska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005. Rozdizał "Z punktu widzenia tubylca". O naturze antropologicznego rozumienia.

7) Michał Konopski, Damian Mazurek, Tożsamość terytorialna jako zasób lokalny w powiatowych dokumentach strategicznych województw podlaskiego,

mazowieckiego i lubelskiego, Studia Obszarów Wiejskich 2017, tom 46, s. 73–98.

8) Media w regionach – regiony w mediach, red. Marian Ursel, Aleksander Woźny Marian Ursel, Aleksander Woźny, KARKONOSKA PAŃSTWOWA SZKOŁA WYŻSZA w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)