Rodzina i gospodarstwo domowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS2-2RGD |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzina i gospodarstwo domowe |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne Historia II rok II stopnia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów. |
Skrócony opis: |
Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z: a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej) b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi; c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny. |
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny DZIEDZINA: nauki humanistyczne DYSCYPLINA: historia ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność PUNKTY ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa) Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4) - o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
Literatura: |
Literatura podstawowa: De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33. Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012. Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019. Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998. Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016. Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84. Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008. Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019. Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014. The Routledge History of the Domestic Sphere in Europe 16th to 19th Century, red. Joachim Eibach, Margareth Lanzinger, Londyn 2020. Literatura uzupełniająca: Aries Ph., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych wiekach, Gdańsk 1995. Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976. Jan de Vries, Between Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy in Early Modern Europe, w: Consumption and the World of Goods, Londyn 1994. King Margaret, Concepts of Childhood: What We Know and Where we Might Go, “Renaissance Quarterly” 60, nr 2, 2007, s. 371-407. Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975. Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992. Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200. Sajkowski A., Staropolska miłość z dawnych listów i pamiętników, Poznań 1981. Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96. The power of the fathers: historical perspectives from ancient Rome to the nineteenth century, red. Margareth Lanzinger, Londyn 2016. Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych KP7_WG2 – student zna i rozumie metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia rodziny i gospodarstwa domowego KP7_WG3 – student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym KP7_WG5 – studenta zna i rozumie powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii KP7_WG8 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych KP7_UW5 – student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będą: a) aktywność na zajęciach (merytoryczny i wskazujący na zapoznanie się z lekturami udziału w dyskusjach, udziału w samodzielnej lub grupowej analizie źródeł) b) kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kozłowska-Szyc, Radosław Poniat | |
Prowadzący grup: | Monika Kozłowska-Szyc, Radosław Poniat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów. Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z: a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej) b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi; c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny. |
|
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny DZIEDZINA: nauki humanistyczne DYSCYPLINA: historia ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność PUNKTY ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa) Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4) - o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
|
Uwagi: |
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kozłowska-Szyc | |
Prowadzący grup: | Monika Kozłowska-Szyc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów. Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z: a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej) b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi; c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny. |
|
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny DZIEDZINA: nauki humanistyczne DYSCYPLINA: historia ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność PUNKTY ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa) Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4) - o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33. Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012. Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019. Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998. Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016. Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84. Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008. Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019. Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014. The Routledge History of the Domestic Sphere in Europe 16th to 19th Century, red. Joachim Eibach, Margareth Lanzinger, Londyn 2020. Literatura uzupełniająca: Aries Ph., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych wiekach, Gdańsk 1995. Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976. Jan de Vries, Between Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy in Early Modern Europe, w: Consumption and the World of Goods, Londyn 1994. King Margaret, Concepts of Childhood: What We Know and Where we Might Go, “Renaissance Quarterly” 60, nr 2, 2007, s. 371-407. Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975. Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992. Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200. Sajkowski A., Staropolska miłość z dawnych listów i pamiętników, Poznań 1981. Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96. The power of the fathers: historical perspectives from ancient Rome to the nineteenth century, red. Margareth Lanzinger, Londyn 2016. Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012. |
|
Uwagi: |
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów. Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z: a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej) b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi; c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny. |
|
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny DZIEDZINA: nauki humanistyczne DYSCYPLINA: historia ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność PUNKTY ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa) Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4) - o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33. Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012. Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019. Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998. Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016. Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84. Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008. Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019. Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014. The Routledge History of the Domestic Sphere in Europe 16th to 19th Century, red. Joachim Eibach, Margareth Lanzinger, Londyn 2020. Literatura uzupełniająca: Aries Ph., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych wiekach, Gdańsk 1995. Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976. Jan de Vries, Between Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy in Early Modern Europe, w: Consumption and the World of Goods, Londyn 1994. King Margaret, Concepts of Childhood: What We Know and Where we Might Go, “Renaissance Quarterly” 60, nr 2, 2007, s. 371-407. Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975. Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992. Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200. Sajkowski A., Staropolska miłość z dawnych listów i pamiętników, Poznań 1981. Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96. The power of the fathers: historical perspectives from ancient Rome to the nineteenth century, red. Margareth Lanzinger, Londyn 2016. Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012. |
|
Uwagi: |
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.