Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina i gospodarstwo domowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 470-HS2-2RGD
Kod Erasmus / ISCED: 08.352 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina i gospodarstwo domowe
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: 2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne
Historia II rok II stopnia sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów.

Skrócony opis:

Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z:

a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej)

b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi;

c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny.

Pełny opis:

PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny

DZIEDZINA: nauki humanistyczne

DYSCYPLINA: historia

ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II

WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych

LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h

METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach

FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność

PUNKTY ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa)

Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4)

- o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Literatura:

Literatura podstawowa:

De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33.

Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012.

Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019.

Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998.

Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016.

Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84.

Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008.

Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019.

Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014.

The Routledge History of the Domestic Sphere in Europe 16th to 19th Century, red. Joachim Eibach, Margareth Lanzinger, Londyn 2020.

Literatura uzupełniająca:

Aries Ph., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych wiekach, Gdańsk 1995.

Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976.

Jan de Vries, Between Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy in Early Modern Europe, w: Consumption and the World of Goods, Londyn 1994.

King Margaret, Concepts of Childhood: What We Know and Where we Might Go, “Renaissance Quarterly” 60, nr 2, 2007, s. 371-407.

Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.

Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992.

Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200.

Sajkowski A., Staropolska miłość z dawnych listów i pamiętników, Poznań 1981.

Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96.

The power of the fathers: historical perspectives from ancient Rome to the nineteenth century, red. Margareth Lanzinger, Londyn 2016.

Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

KP7_WG1 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych

KP7_WG2 – student zna i rozumie metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia rodziny i gospodarstwa domowego

KP7_WG3 – student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym

KP7_WG5 – studenta zna i rozumie powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii

KP7_WG8 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych

KP7_UW5 – student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia będą:

a) aktywność na zajęciach (merytoryczny i wskazujący na zapoznanie się z lekturami udziału w dyskusjach, udziału w samodzielnej lub grupowej analizie źródeł)

b) kolokwium

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kozłowska-Szyc, Radosław Poniat
Prowadzący grup: Monika Kozłowska-Szyc, Radosław Poniat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów.

Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z:

a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej)

b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi;

c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny.

Pełny opis:

PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny

DZIEDZINA: nauki humanistyczne

DYSCYPLINA: historia

ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II

WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych

LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h

METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach

FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność

PUNKTY ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa)

Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4)

- o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Uwagi:

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kozłowska-Szyc
Prowadzący grup: Monika Kozłowska-Szyc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów.

Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z:

a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej)

b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi;

c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny.

Pełny opis:

PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny

DZIEDZINA: nauki humanistyczne

DYSCYPLINA: historia

ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II

WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych

LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h

METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach

FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność

PUNKTY ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa)

Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4)

- o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Literatura:

Literatura podstawowa:

De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33.

Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012.

Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019.

Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998.

Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016.

Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84.

Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008.

Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019.

Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014.

The Routledge History of the Domestic Sphere in Europe 16th to 19th Century, red. Joachim Eibach, Margareth Lanzinger, Londyn 2020.

Literatura uzupełniająca:

Aries Ph., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych wiekach, Gdańsk 1995.

Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976.

Jan de Vries, Between Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy in Early Modern Europe, w: Consumption and the World of Goods, Londyn 1994.

King Margaret, Concepts of Childhood: What We Know and Where we Might Go, “Renaissance Quarterly” 60, nr 2, 2007, s. 371-407.

Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.

Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992.

Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200.

Sajkowski A., Staropolska miłość z dawnych listów i pamiętników, Poznań 1981.

Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96.

The power of the fathers: historical perspectives from ancient Rome to the nineteenth century, red. Margareth Lanzinger, Londyn 2016.

Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012.

Uwagi:

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich, jednak ważną rolę odgrywać będą również porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów.

Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z:

a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej)

b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi;

c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny.

Pełny opis:

PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny

DZIEDZINA: nauki humanistyczne

DYSCYPLINA: historia

ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II

WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych

LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: konwersatorium 30 h

METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach

FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: rozmowa ustna, aktywność

PUNKTY ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta z udziałem bezpośrednim nauczyciela – 35 godz. (zajęcia + konsultacje + rozmowa zaliczeniowa)

Nakład pracy własnej studenta – 15 godz. (przygotowanie do zajęć + przygotowanie i udział w rozmowie zaliczeniowej)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4)

- o charakterze praktycznym: 15 h (ECTS: 0,6)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Literatura:

Literatura podstawowa:

De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33.

Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012.

Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019.

Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998.

Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016.

Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84.

Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008.

Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019.

Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014.

The Routledge History of the Domestic Sphere in Europe 16th to 19th Century, red. Joachim Eibach, Margareth Lanzinger, Londyn 2020.

Literatura uzupełniająca:

Aries Ph., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych wiekach, Gdańsk 1995.

Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976.

Jan de Vries, Between Purchasing Power and the World of Goods: Understanding the Household Economy in Early Modern Europe, w: Consumption and the World of Goods, Londyn 1994.

King Margaret, Concepts of Childhood: What We Know and Where we Might Go, “Renaissance Quarterly” 60, nr 2, 2007, s. 371-407.

Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.

Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992.

Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200.

Sajkowski A., Staropolska miłość z dawnych listów i pamiętników, Poznań 1981.

Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96.

The power of the fathers: historical perspectives from ancient Rome to the nineteenth century, red. Margareth Lanzinger, Londyn 2016.

Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012.

Uwagi:

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)