Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia codzienności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 520-KS2-2ANC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia codzienności
Jednostka: Wydział Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący problemów z zakresu antropologii codzienności. Jego celem jest zapoznanie studentów z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. W trakcie zajęć studenci zdobędą umiejętność samodzielnego interpretowania kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego.

Pełny opis:

Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Kod przedmiotu: 520-KS2-2ANC

Język przedmiotu - Język polski

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne

Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina nauk o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia)

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

–– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;

– przygotowanie do ćwiczeń – 50 godzin;

– przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin;

– konsultacje – 15 godzin;

Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:

– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godzin, co odpowiada 1,2 punkt ECTS

– o charakterze praktycznym – 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktu ECTS

Literatura:

• Bieńko Mariola, 2012, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, [w:] Tomasz Maślanka, Konstanty Strzyczkowski (red.), Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 281-293.

• Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107.

• Brzozowska-Brywczyńska Maja, 2012, (Mikro)rewolucje do użytku codziennego albo o zmienianiu świata po prostu. Co może kłębek wełny i para drutów?, [w:] Tomasz Maślanka, Konstanty Strzyczkowski (red.), Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 183-193.

• Bystroń Jan Stanisław, 1980, Napisy, [w] tegoż, Tematy, które mi odradzano, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 109-171.

• Czapiga Małgorzata, 2012, Znaczące życie wymarłych miejsc, [w:] Grażyna Ewa Karpińska (red.), Antropolog w mieście i o mieście, Wrocław-Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 43-59.

• Eco Umberto, 1996, Filozofia lędźwi, [w:] tegoż, Semiologia życia codziennego, tłum. Joanna Ugniewska i Piotr Salwa, wstęp Joanna Ugniewska Warszawa: Czytelnik, s. 251-256.

• Fiske John, 2010, Cała Ameryka nosi dżinsy, [w:] tegoż, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 1-22.

• Giard Luce, 2011, Rozdz. X: Sztuki odżywiania; Rozdz. XII: Sekwencje gestów; Rozdz. XIV: Tak naprawdę gotowanie mnie niepokoi, [w:] Michel de Certeau, Luce Giard, Pierre Mayol, Wynaleźć codzienność, t.2 - Mieszkać, gotować, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 139-150; 183-196; 205-228.

• Golka Marian, 2009, Czy jeszcze istnieje niecodzienność?, [w:] Małgorzata Bogunia-Borowska(red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 65-76.

• Kępa Ewa, 2016, Wydziergać siebie i świat. Bombardowanie włóczką jako zjawisko społeczno-kulturowe, „Ars inter Culturas” nr 5, s. 241-252.

• Kociatkiewicz Jerzy, Kostera Monika, 1997, Antropologia pustych przestrzeni, [w:] Pisanie miasta – czytanie miasta, pod red. Anny Zeidler-Janiszewskiej, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

• Krajewski Marek, 2005, Wstęp, [w:] Marek Krajewski (red.), W stronę socjologii przedmiotów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, s. 7-9.

• Krajewski Marek, 2009, Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące, [w:] Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Badanie codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 178-200.

• Morozewicz Marzanna, 2015, Nobilitacja codzienności w sztuce kobiet, [w:] Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, Białystok: „Trans Humana”, s. 227-237.

• Sulima Roch, 2007, Telefon komórkowy – busola codzienności, [w:] Godzic Wiesław, Żakowski Maciej (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 197-214.

• Szczepański Marek S., Ślęzak-Tazbir Weronika, 2008, Miejskie Pachnidło. Fragmentacja i prywatyzacja przestrzeni w perspektywie osmosocjologicznej, „Studia Regionalne i Lokalne”, Nr 2 (32), s. 18-40.

• Szczepański Marek S., Ślęzak-Tazbir Weronika, 2008, Ulica odziana w zapach, „Czas Kultury” 2008, nr 1, s. 30-31.

• Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii, [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 15-52.

• Wiktorska-Święcka Aldona, Sysło Tomasz Jakub, 2009, Traktat o rzeczach codziennych. Sex&Gender, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

• Zawadzki Artur, 2005, Szalik - od kłębka wełny do piłkarskiej relikwii, [w:] Marek Krajewski (red.), W stronę socjologii przedmiotów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, s. 39-48.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza studentek i studentów:

W1. znają podstawy metod badawczych wykorzystywanych w antropologii codzienności (P7S_WK KA7_WK1);

W2. zna przykłady badań z zakresu antropologii codzienności (P7S_WKKA7_WK2).

2. Umiejętności studentek i studentów:

U1. poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia ((P7S_UK KA7_UK1));

U2. potrafią podejmować interpretację zjawisk codziennych (P7S_UW KA7_UW3);

U3. potrafią twórczo formułować własne pomysły interpretacyjne dotyczące życia codziennego (P7S_UW KA7_UW3, P7S_UK KA7_UK5).

3. Kompetencje społeczne studentek i studentów:

K1. posiadają wrażliwość interpretacyjną zjawisk codziennych (P7S_KK KA7_KK2).

Metody i kryteria oceniania:

● Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę.

● Oceniana jest aktywność w trakcie zajęć (20%), prezentacje własnych poszukiwań antropologicznych (przygotowanie eseju oraz przeprowadzenie badania z zakresu antropologii codzienności) (65%) oraz znajomość obowiązującej literatury (15%).

● Frekwencja: możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach najpóźniej w ciągu miesiąca od nieobecności. Jeśli sytuacja tego wymaga zaliczenie nieobecności może odbyć się w postaci eseju lub prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Adamski
Prowadzący grup: Tomasz Adamski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo

Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia)

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

–– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;

– przygotowanie do ćwiczeń – 35 godzin;

– przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin;

– konsultacje – 50 godzin;

Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:

– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS

– o charakterze praktycznym – 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktu ECTS

Literatura:

2. Codzienność jako kategoria antropologiczna

a) Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii (fragment), [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 24-30.

b) Pojęcie codzienności str. 99-114, w: pod red. B. Mateja-Jaworska, M. Zawodna Stephan, Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne.

Tekst dostępny pod adresem:

https://press.amu.edu.pl/pl/badania-zycia-codziennego-w-polsce-rozmowy-niecodzienne-5424.html

3. Egzystencjalny wymiar codzienności

a) Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107.

4. Heterotopie i nie-miejsca jako przestrzenie w których rozgrywa się codzienność

a) M. Auge, Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty

b) D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria s. 7-27

5. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie, opis, omówienie i interpretacja. (Projekt nr 1)

6. Krajobrazy pustki

a) J. Kociatkiewicz, M. Kostera, Antropologia pustych przestrzeni, s.73-82 (w:) pod red. A. Zeidler Janiszewska, Pisanie miasta-czytanie miasta.

b) D. Majkowska Szajer, Opuszczone.com, s. 206-223, (w:) pod red. D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria.

c) M. Czapiga, Zwijanie przestrzeni-rzecz o krajobrazach pustki,

7. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie i opis. (Projekt 2)

8. Antropologia rzeczy.

a) T. Rakowski, Antropologia rzeczy. Wprowadzenie.

Tekst dostępny pod linkiem:

https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw_no_99172

b) M. Bogunia - Borowska, Przestrzeń komórki – mój mikroświat. Mikroświat przestrzeni komórek jako reprodukcja makroświata struktur społecznych s. 109-128, (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego.

c) R. Sulima, Telefon komórkowy – busola codzienności, s. 197-214, (w:), pod red. W. Godzic, M. Żakowski, Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów.

9. Antropologia rzeczy -samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 3)

10. Życie codzienne zapisane w fotografiach

a) Joanna Maria Garbula, Życie codzienne zapisane w fotografiach:analiza fotografii jako materiału empirycznego

b) Anna Niedźwiedź, Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej.

11. Fotografia – samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 4)

12. Dieta i tożsamość.

a) Mariola Bieńko, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, s. 281-291 (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego.

13. Antropologia codzienności i samochód

a) Urry John, 2008, Życie za kółkiem, tłum. Paulina Polak, [w:] Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 411-429.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kępa
Prowadzący grup: Ewa Kępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)