Antropologia codzienności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS2-2ANC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia codzienności |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący problemów z zakresu antropologii codzienności. Jego celem jest zapoznanie studentów z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. W trakcie zajęć studenci zdobędą umiejętność samodzielnego interpretowania kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 520-KS2-2ANC Język przedmiotu - Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina nauk o kulturze i religii Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: –– udział w ćwiczeniach – 30 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 50 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 15 godzin; Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godzin, co odpowiada 1,2 punkt ECTS – o charakterze praktycznym – 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktu ECTS |
Literatura: |
• Bieńko Mariola, 2012, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, [w:] Tomasz Maślanka, Konstanty Strzyczkowski (red.), Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 281-293. • Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107. • Brzozowska-Brywczyńska Maja, 2012, (Mikro)rewolucje do użytku codziennego albo o zmienianiu świata po prostu. Co może kłębek wełny i para drutów?, [w:] Tomasz Maślanka, Konstanty Strzyczkowski (red.), Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 183-193. • Bystroń Jan Stanisław, 1980, Napisy, [w] tegoż, Tematy, które mi odradzano, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 109-171. • Czapiga Małgorzata, 2012, Znaczące życie wymarłych miejsc, [w:] Grażyna Ewa Karpińska (red.), Antropolog w mieście i o mieście, Wrocław-Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 43-59. • Eco Umberto, 1996, Filozofia lędźwi, [w:] tegoż, Semiologia życia codziennego, tłum. Joanna Ugniewska i Piotr Salwa, wstęp Joanna Ugniewska Warszawa: Czytelnik, s. 251-256. • Fiske John, 2010, Cała Ameryka nosi dżinsy, [w:] tegoż, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 1-22. • Giard Luce, 2011, Rozdz. X: Sztuki odżywiania; Rozdz. XII: Sekwencje gestów; Rozdz. XIV: Tak naprawdę gotowanie mnie niepokoi, [w:] Michel de Certeau, Luce Giard, Pierre Mayol, Wynaleźć codzienność, t.2 - Mieszkać, gotować, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 139-150; 183-196; 205-228. • Golka Marian, 2009, Czy jeszcze istnieje niecodzienność?, [w:] Małgorzata Bogunia-Borowska(red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 65-76. • Kępa Ewa, 2016, Wydziergać siebie i świat. Bombardowanie włóczką jako zjawisko społeczno-kulturowe, „Ars inter Culturas” nr 5, s. 241-252. • Kociatkiewicz Jerzy, Kostera Monika, 1997, Antropologia pustych przestrzeni, [w:] Pisanie miasta – czytanie miasta, pod red. Anny Zeidler-Janiszewskiej, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. • Krajewski Marek, 2005, Wstęp, [w:] Marek Krajewski (red.), W stronę socjologii przedmiotów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, s. 7-9. • Krajewski Marek, 2009, Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące, [w:] Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Badanie codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 178-200. • Morozewicz Marzanna, 2015, Nobilitacja codzienności w sztuce kobiet, [w:] Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, Białystok: „Trans Humana”, s. 227-237. • Sulima Roch, 2007, Telefon komórkowy – busola codzienności, [w:] Godzic Wiesław, Żakowski Maciej (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 197-214. • Szczepański Marek S., Ślęzak-Tazbir Weronika, 2008, Miejskie Pachnidło. Fragmentacja i prywatyzacja przestrzeni w perspektywie osmosocjologicznej, „Studia Regionalne i Lokalne”, Nr 2 (32), s. 18-40. • Szczepański Marek S., Ślęzak-Tazbir Weronika, 2008, Ulica odziana w zapach, „Czas Kultury” 2008, nr 1, s. 30-31. • Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii, [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 15-52. • Wiktorska-Święcka Aldona, Sysło Tomasz Jakub, 2009, Traktat o rzeczach codziennych. Sex&Gender, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. • Zawadzki Artur, 2005, Szalik - od kłębka wełny do piłkarskiej relikwii, [w:] Marek Krajewski (red.), W stronę socjologii przedmiotów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, s. 39-48. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza studentek i studentów: W1. znają podstawy metod badawczych wykorzystywanych w antropologii codzienności (P7S_WK KA7_WK1); W2. zna przykłady badań z zakresu antropologii codzienności (P7S_WKKA7_WK2). 2. Umiejętności studentek i studentów: U1. poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia ((P7S_UK KA7_UK1)); U2. potrafią podejmować interpretację zjawisk codziennych (P7S_UW KA7_UW3); U3. potrafią twórczo formułować własne pomysły interpretacyjne dotyczące życia codziennego (P7S_UW KA7_UW3, P7S_UK KA7_UK5). 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów: K1. posiadają wrażliwość interpretacyjną zjawisk codziennych (P7S_KK KA7_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
● Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. ● Oceniana jest aktywność w trakcie zajęć (20%), prezentacje własnych poszukiwań antropologicznych (przygotowanie eseju oraz przeprowadzenie badania z zakresu antropologii codzienności) (65%) oraz znajomość obowiązującej literatury (15%). ● Frekwencja: możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach najpóźniej w ciągu miesiąca od nieobecności. Jeśli sytuacja tego wymaga zaliczenie nieobecności może odbyć się w postaci eseju lub prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Adamski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: –– udział w ćwiczeniach – 30 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 35 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 50 godzin; Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktu ECTS |
|
Literatura: |
2. Codzienność jako kategoria antropologiczna a) Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii (fragment), [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 24-30. b) Pojęcie codzienności str. 99-114, w: pod red. B. Mateja-Jaworska, M. Zawodna Stephan, Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne. Tekst dostępny pod adresem: https://press.amu.edu.pl/pl/badania-zycia-codziennego-w-polsce-rozmowy-niecodzienne-5424.html 3. Egzystencjalny wymiar codzienności a) Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107. 4. Heterotopie i nie-miejsca jako przestrzenie w których rozgrywa się codzienność a) M. Auge, Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty b) D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria s. 7-27 5. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie, opis, omówienie i interpretacja. (Projekt nr 1) 6. Krajobrazy pustki a) J. Kociatkiewicz, M. Kostera, Antropologia pustych przestrzeni, s.73-82 (w:) pod red. A. Zeidler Janiszewska, Pisanie miasta-czytanie miasta. b) D. Majkowska Szajer, Opuszczone.com, s. 206-223, (w:) pod red. D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria. c) M. Czapiga, Zwijanie przestrzeni-rzecz o krajobrazach pustki, 7. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie i opis. (Projekt 2) 8. Antropologia rzeczy. a) T. Rakowski, Antropologia rzeczy. Wprowadzenie. Tekst dostępny pod linkiem: https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw_no_99172 b) M. Bogunia - Borowska, Przestrzeń komórki – mój mikroświat. Mikroświat przestrzeni komórek jako reprodukcja makroświata struktur społecznych s. 109-128, (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego. c) R. Sulima, Telefon komórkowy – busola codzienności, s. 197-214, (w:), pod red. W. Godzic, M. Żakowski, Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. 9. Antropologia rzeczy -samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 3) 10. Życie codzienne zapisane w fotografiach a) Joanna Maria Garbula, Życie codzienne zapisane w fotografiach:analiza fotografii jako materiału empirycznego b) Anna Niedźwiedź, Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej. 11. Fotografia – samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 4) 12. Dieta i tożsamość. a) Mariola Bieńko, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, s. 281-291 (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego. 13. Antropologia codzienności i samochód a) Urry John, 2008, Życie za kółkiem, tłum. Paulina Polak, [w:] Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 411-429. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa | |
Prowadzący grup: | Ewa Kępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.