Antropologia codzienności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS2-2ANC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia codzienności |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący problemów z zakresu antropologii codzienności. |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: –– udział w ćwiczeniach – 30 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 35 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 50 godzin; Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktu ECTS |
Literatura: |
2. Codzienność jako kategoria antropologiczna a) Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii (fragment), [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 24-30. b) Pojęcie codzienności str. 99-114, w: pod red. B. Mateja-Jaworska, M. Zawodna Stephan, Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne. Tekst dostępny pod adresem: https://press.amu.edu.pl/pl/badania-zycia-codziennego-w-polsce-rozmowy-niecodzienne-5424.html 3. Egzystencjalny wymiar codzienności a) Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107. 4. Heterotopie i nie-miejsca jako przestrzenie w których rozgrywa się codzienność a) M. Auge, Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty b) D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria s. 7-27 5. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie, opis, omówienie i interpretacja. (Projekt nr 1) 6. Krajobrazy pustki a) J. Kociatkiewicz, M. Kostera, Antropologia pustych przestrzeni, s.73-82 (w:) pod red. A. Zeidler Janiszewska, Pisanie miasta-czytanie miasta. b) D. Majkowska Szajer, Opuszczone.com, s. 206-223, (w:) pod red. D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria. c) M. Czapiga, Zwijanie przestrzeni-rzecz o krajobrazach pustki, 7. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie i opis. (Projekt 2) 8. Antropologia rzeczy. a) T. Rakowski, Antropologia rzeczy. Wprowadzenie. Tekst dostępny pod linkiem: https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw_no_99172 b) M. Bogunia - Borowska, Przestrzeń komórki – mój mikroświat. Mikroświat przestrzeni komórek jako reprodukcja makroświata struktur społecznych s. 109-128, (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego. c) R. Sulima, Telefon komórkowy – busola codzienności, s. 197-214, (w:), pod red. W. Godzic, M. Żakowski, Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. 9. Antropologia rzeczy -samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 3) 10. Życie codzienne zapisane w fotografiach a) Joanna Maria Garbula, Życie codzienne zapisane w fotografiach:analiza fotografii jako materiału empirycznego b) Anna Niedźwiedź, Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej. 11. Fotografia – samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 4) 12. Dieta i tożsamość. a) Mariola Bieńko, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, s. 281-291 (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego. 13. Antropologia codzienności i samochód a) Urry John, 2008, Życie za kółkiem, tłum. Paulina Polak, [w:] Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 411-429. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W16): a) znają podstawy metod badawczych wykorzystywanych w antropologii codzienności; b) zna przykłady badań z zakresu antropologii codzienności. 2. Umiejętności studentek i studentów (K_U03, K_U06, K_U07): a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia; b) potrafią podejmować interpretację zjawisk codziennych; c) potrafią twórczo formułować własne pomysły interpretacyjne dotyczące życia codziennego. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K03): a) posiadają wrażliwość interpretacyjną zjawisk codziennych. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę. Oceniana jest aktywność w trakcie zajęć, prezentacje własnych poszukiwań antropologicznych oraz znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Adamski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: –– udział w ćwiczeniach – 30 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 35 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 50 godzin; Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktu ECTS |
|
Literatura: |
2. Codzienność jako kategoria antropologiczna a) Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii (fragment), [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 24-30. b) Pojęcie codzienności str. 99-114, w: pod red. B. Mateja-Jaworska, M. Zawodna Stephan, Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne. Tekst dostępny pod adresem: https://press.amu.edu.pl/pl/badania-zycia-codziennego-w-polsce-rozmowy-niecodzienne-5424.html 3. Egzystencjalny wymiar codzienności a) Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107. 4. Heterotopie i nie-miejsca jako przestrzenie w których rozgrywa się codzienność a) M. Auge, Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty b) D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria s. 7-27 5. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie, opis, omówienie i interpretacja. (Projekt nr 1) 6. Krajobrazy pustki a) J. Kociatkiewicz, M. Kostera, Antropologia pustych przestrzeni, s.73-82 (w:) pod red. A. Zeidler Janiszewska, Pisanie miasta-czytanie miasta. b) D. Majkowska Szajer, Opuszczone.com, s. 206-223, (w:) pod red. D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria. c) M. Czapiga, Zwijanie przestrzeni-rzecz o krajobrazach pustki, 7. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie i opis. (Projekt 2) 8. Antropologia rzeczy. a) T. Rakowski, Antropologia rzeczy. Wprowadzenie. Tekst dostępny pod linkiem: https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw_no_99172 b) M. Bogunia - Borowska, Przestrzeń komórki – mój mikroświat. Mikroświat przestrzeni komórek jako reprodukcja makroświata struktur społecznych s. 109-128, (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego. c) R. Sulima, Telefon komórkowy – busola codzienności, s. 197-214, (w:), pod red. W. Godzic, M. Żakowski, Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. 9. Antropologia rzeczy -samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 3) 10. Życie codzienne zapisane w fotografiach a) Joanna Maria Garbula, Życie codzienne zapisane w fotografiach:analiza fotografii jako materiału empirycznego b) Anna Niedźwiedź, Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej. 11. Fotografia – samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 4) 12. Dieta i tożsamość. a) Mariola Bieńko, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, s. 281-291 (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego. 13. Antropologia codzienności i samochód a) Urry John, 2008, Życie za kółkiem, tłum. Paulina Polak, [w:] Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 411-429. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.