Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa [380-DS5-1HEU] Rok akademicki 2020/21
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa [380-DS5-1HEU]
Zajęcia: Rok akademicki 2020/21 [2020] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 113
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Małgorzata Bilewicz
Literatura:

Izdebska J. (2015). , Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Białystok.

Jarosz E. (2017). Dziecko i dzieciństwo - pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. "Pedagogika Społeczna" nr 2.

Sitarska B. (2012) Dziecko współcześnie. "Kultura i Wychowanie" nr 4.

Segiet K. (2010), Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność, Chowanna nr 1, s. 129 – 137.

Waloszek D. (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Klus – Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.

Monika Nawrot-Borowska, Dariusz Zając. (red.) (2017), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Karwowska – Struczyk M. (20120, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Zakres tematów:

1. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza znaczeń.

2. Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej.

3. Współczesne badania nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka.

4. Prawa dziecka.

5. Istota i sposoby indywidualizacji pracy z dzieckiem z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.

6. Koncepcje wspierania rozwoju dziecka.

7. Zagrożenia dzieciństwa w XXI wieku.

8. Paradygmaty interpretatywno – konstruktywistyczne w procesie uczenia się dzieci.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na ocenę.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)