Diagnoza grupy wychowawczej [380-OS1-3GOZ]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Diagnoza grupy wychowawczej [380-OS1-3GOZ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Urszula Namiotko |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 - E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 - J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 - A. Podgórecki, Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa 1962 - T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 - S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 - M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 - E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowanie pedagogicznego, Katowice 2006 - S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980 - G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997 - M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 - A. Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 - G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999 - M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985 - S. Włoch, A. Włoch, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009 - J. Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986 - D. Ekiert-Grabowska, Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984 - D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Mociąg, Kompetencje diagnostyczne nauczyciela, Kraków 2011 - W. Dróżka, B. Matyjas, Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga, Kielce 2010, Tom XIX, s. 101-110 oraz 263-272 |
Zakres tematów: |
I. Wprowadzenie w problematykę zajęć (przedstawienie treści przedmiotu i zasad zaliczenia) (2 godz.) II. Założenia teoretyczno- metodologiczne procesu diagnozy w pedagogice -definiowanie podstawowych zagadnień (Co jest przedmiotem diagnozy? Kto jest podmiotem badania? Jaki jest cel diagnozy? W jaki sposób diagnozować? ) (2 godz) III. Profesjonalizm w diagnozowaniu pedagogicznym- kompetencje i umiejętności pedagoga. Etyka postepowania (2 godz) IV. Diagnoza grupy: 1. Charakterystyka grupy: integracja grupy, strukturalizacja grupy, kultura grupy, komunikacja wewnątrzgrupowa 2. Wskazówki dotyczące analizy procesów grupowych - scenariusz diagnozy (2 godz.) V. Socjometria - analiza stosunków międzyludzkich w grupie wychowawczej 1. Socjometria (istota, rodzaje technik, kryterium socjometryczne) 2. Warunki stosowania socjometrii 3. Przebieg badania / analiza testów socjometrycznych (6 godz.) VI. Pedagog i grupa. Trening umiejętności wychowawczych w pracy z grupą – prowadzenie prezentacji w formie fragmentu warsztatu w wybranych obszarach problemowych przez poszczególne pary studentów, zakończone ewaluacją. 1. Organizacja działań wychowawczych grupy - opracowanie i realizacja scenariusza zajęć 2. Ewaluacja przeprowadzonych zajęć (narzędzia, wnioski) (14 godz.) Zagadnienia do prezentacji w formie prowadzenia fragmentu warsztatu: - umiejętność współpracy w grupie; - umiejętność komunikacji; - podnoszenie kompetencji zawodowych, - podnoszenie wiedzy. VII. Ewaluacja i podsumowanie zajęć (2 godz.) |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, praca warsztatowa, analiza tekstu i materiału filmowego, analiza danych socjometrycznych, konsultacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę Zaliczenie przedmiotu na podstawie: • obecność na zajęciach dydaktycznych; • oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach; • ocena z teczki prac, która będzie zawierała: - opracowanie i przeprowadznie zajęć zgodnie z scenariuszem (omówienie schematu na zajęciach)- 20 pkt - opracowanie danych z testu socjometrycznego oraz analiza wyników według kryteriów: KRYTERIA ANALIZY DANYCH (20 pkt.): - rozpoznać układ stosunków społecznych w klasie pod różnymi względami, - identyfikację jednostek wymagających specjalnej uwagi (stopień przystosowania społecznego), identyfikować osoby szczególnie popularne, atrakcyjne w grupie (np. nieformalnych przywódców) jak i osoby, które są przez grupę odrzucone, nielubiane, oraz jednostki izolowane, które stoją na uboczu - porównywać pozycje społeczne poszczególnych członków grupy ze względu na określone kryteria (atrakcyjność intelektualna, zabawowa) - uzyskać w miarę przejrzysty obraz więzi nieformalnych, łączących poszczególnych członków zespołu, zbadanie tendencji do nawiązywania określonych kontaktów i przypuszczalnego obrazu struktury społecznej grupy, identyfikacja występowania różnego typu podgrup, ich skład oraz powiązania, wnioski o spójności i zwartości grupy, stopniu jej integracji. Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach: • konsultacji indywidualnych • prac pisemnych Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do nie zaliczenia przedmiotu: 14 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.