Socjologia edukacji [380-DS5-1SOE]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Socjologia edukacji [380-DS5-1SOE] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala B123 (cwi) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Borowik | ||||||||||||||||
Literatura: |
Juszczyk S., Media cyfrowe we współczesnej edukacji – szanse i zagrożenia dla procesu wychowania i uczenia się, STUDIA SCIENTIFICA FACULTATIS PAEDAGOGICAE UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK 2018, č. 1. Karkowska M., Socjologia wychowania – wybrane elementy, Łódź 2007. Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Poznań 2011. Melosik Z., Edukacja i stratyfikacja społeczna, w: Nierówności społeczne. W trosce o otwarcia horyzontów edukacji, pod red. K. Błasińska, S. Pasikowski, G. Piekarski, J. Ratkowska – Psikowska, Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej, Gdańsk 2015. Mikiewicz P., Dlaczego elitarne szkoły nie znikną? O nieusuwalności nierówności społecznych w edukacji, ROCZNIK LUBUSKI Tom 34, cz. 1,2008. Morbitzer J., O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki, LABOR et EDUCATIO nr 2/2014. Paszkiewicz A., Pozycja ucznia w grupie rówieśniczej, Scientific Bulletin of Chełm - Section of Pedagogy 2013, nr 1. Pierzchała A., Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 2017. Poleszak W., Nowe media – zagrożenia i szanse dla profilaktyki zachowań dysfunkcjonalnych, w: Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, pod red. P. Plichta, J. Pyżalski, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź 2013. Siwek A., Dylematy współczesnego wychowania młodego człowieka, PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie 2009, z. XVIII. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MARYNARKI WOJENNEJ ROK LII NR 4 (187) 2011, s. 293-302. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Urych I., Wartości wychowania a bezpieczeństwo młodego człowieka, Zeszyty Naukowe AON nr 1(90) 2013. Żłobicki W., Rozpoznawanie uwarunkowań i skutków edukacji na podstawie teorii ukrytego programu, Forum Socjologiczne 2, 2011. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Socjologia edukacji – wprowadzenie. 2. Rodzina współczesna jako środowisko wychowawcze. 3. Nieformalne grupy rówieśnicze: funkcje, typologie, charakterystyka wybranych grup społecznych. 4. Media w procesie wychowania. 5. Ukryty program szkoły. 6. Nierówności społeczne w edukacji. 7. Wychowanie we współczesnym świecie. 8. Zaliczenie |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacja, metody aktywizujące, dyskusja moderowana, gry dydaktyczne |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - student w trakcie trwania semestru zbiera punkty: za aktywność, przygotowanie zajęć z wybranego tematu w grupie oraz wykonanie zadań bonusowych przyporządkowanych do każdego tematu zajęć (suma zebranych punktów przekłada się na ocenę końcową z ćwiczeń). Student może bez podania przyczyny opuścić jedne zajęcia, pozostałe nieobecności zalicza w czasie konsultacji. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.