Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK]
Rok akademicki 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala C2.3 (wyk) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 46 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Jerzy Nikitorowicz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2003 Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007 Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000 Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000 Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 Stephan W.G., Cookie W.S., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2007 Zygmunt Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997 M. Winiarski, Znaczenie i wymiary dialogu międzyludzkiego, w: O potrzebie dialogu kultur i ludzi, red. Tadeusz Pilch, Wyd. Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2000 Tadeusz Pilch, Tolerancja- wartość społeczna i cnota indywidualna, w: Tożsamość, odmienność, tolerancja, a kultura pokoju, red. Jerzy Kłoczkowski, Sławomir Łukasiewicz, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1998 Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002 Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska – Peyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992 Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005 Andrzej Sadowski, Mirosława Czerniawska, Tożsamość Polaków na pograniczach, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999 Stanisław Uliasz, O kategorii pogranicza kultur, w: Pogranicze kultur, red. C. Kłak, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1997 ▪ Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r.) Literatura uzupełniająca: Krzysztof Czyżewski, Linia powrotu, Wyd. Pogranicze, Sejny 2008r. D. Markowska, Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej, (w:) Kwartalnik Pedagogiczny, Nr 4/90 Andrzej L. Zachariasz, Kultura. Jej status i poznanie, Lublin 1999 Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna w wymiarze komunikacyjnym w obliczu przemian u progu nowego wieku w: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, red. Anna Sajdak, Kraków 2005 Dorota Misiejuk, Kreowanie wspólnoty. Pedagogiczne aspekty rozwoju wrażliwości międzykulturowej, w: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, red. Anna Sajdak, Kraków 2005Barbara Weigl, Beata Maliszkiewicz (red.), Inni to także my, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998 Anna Gałdowa (red.) Tożsamość człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Robert Szwed, Tożsamość a obcość kulturowa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003 Zofia Staszczak (red.) Słownik etnologiczny. Zagadnienia podstawowe, Warszawa – Poznań 1987 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Pojecie edukacji • Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa – geneza pojęć, cele, obszary realizacji. • Kultura i jej znaczenie w życiu człowieka: typy kultury, kultura symboliczna, komunikacja kulturowa, tradycja, kompetencje kulturowe jednostki, tożsamość grupy a kompetencje kulturowe, kultura narodowa, kulturalizacja, kanon kulturowy, dziedzictwo kulturowe, kompetencje międzykulturowe, • Tożsamość jednostki: społeczna, indywidualna, kulturowa, międzykulturowa. Kręgi kulturowe (cywilizacyjny, europejski, narodowy, regionalny) i odpowiadające im tożsamości kulturowe. Profile tożsamości. Poczucie tożsamości. Identyfikacja i walencja kulturowa. • Postawy wobec różnic kulturowych (stereotypy, uprzedzenia, tolerancja, dialog, ksenofobia, ksenofilia). Etnocentryzm pozytywny i negatywny. • Mniejszość narodowa i mniejszość etniczna – definiowanie i analiza pojęć: naród, narodowość, etniczność, asymilacja, akulturacja. Mniejszości etniczne i narodowe na Podlasiu – procesy historyczne warunkujące odrębność grupy, kultywowane tradycje. Statystyki mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. • Człowiek pogranicza. Budowanie tożsamości na pograniczu kultur. Typy pograniczy. Terminologia: autochton, dyfuzja kultur, symbioza kulturowa, region, regionalizm. mała ojczyzna. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z prezentacją multimedialną. Obecność na wykładach mini.80%, pozytywnie zdany egzamin, min.50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.