Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 3 [340-RK1-3PNR3]
Rok akademicki 2022/23
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 3 [340-RK1-3PNR3] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Małgorzata Kurianowicz, Eugenia Maksimowicz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Zakres tematów: |
Leksyka: - Внешняя характеристика человека; - Внутренняя характеристика человека (черты характера, достоинства и недостатки, темперамент человека, мужчина и женщина в современном мире, „новые русские”); - Природа. Климатические зоны и их характеристики (климатические условия, почва, растения и животные, характерные для данной зоны); - Загрязнение окружающей среды; - Туризм, отдых; - Спорт; - Воспитание и образование. Gramatyka: - повторение грамматических правил. Ortografia: - повторение орфографических правил; - пунктуация простого и сложного предложений. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ad.1. Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.2. Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.3. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów. Ad.4. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.5. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena według kryteriów. Ad.6. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów. Ocena końcowa: Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej). W ciągu semestru dopuszczalne są 3 nieobecności. Nieobecności 4-6 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 6 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu. - egzamin w semestrze letnim, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena z egzaminu wystawiana jest w oparciu o oceny uzyskane z części pisemnej (dyktando, test gramatyczny, wypracowanie). Ćwiczenie ortograficzne – sprawdzenie znajomości zasad pisowni i punktuacji rosyjskiej; test gramatyczny – sprawdzenie znajomości zasad gramatyki rosyjskiej (ćwiczenia gramatyczne) i opanowania słownictwa związanego z tematyką zajęć (tłumaczenie zdań); wypowiedź pisemna – ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej; egzamin ustny - ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej, poprawności wymowy, poprawności akcentuacyjnej i intonacyjnej). W związku możliwością przejścia na zdalny lub hybrydowy system nauczania zależnie od sytuacji epidemicznej, egzamin może odbyć się w formie zdalnej. W takiej sytuacji może zostać także zmieniona forma egzaminu i kształt jego poszczególnych części. |
Uwagi: |
Grupa A3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.