Praktyczne aspekty postępowania mediacyjnego w administracji rządowej [370-AN2-2MAR]
Rok akademicki 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczne aspekty postępowania mediacyjnego w administracji rządowej [370-AN2-2MAR] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 99 | ||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Wenclik | ||||||||||||||
Literatura: |
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003 J. Gut, W. Hamman, Docenić konflikt. Od rywalizacji do współpracy, Warszawa 1993 Ch. W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje – teoria i praktyka, Warszawa 2009. D. A. Lax, J. K. Sebenius, Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry, Warszawa 2010. R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać w biznesie, Warszawa 2009. E. Kruk, H. Spasowska, Mediacja, wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008. I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem, warszawa 2006. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym, zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007. A. Gójecka, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. R. Morek, ADR w sprawach gospodarczych, Warszawa 2004. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawy prawne mediacji administracyjnej Specyfika mediacji administracyjnej w kontekście prawa administracyjnego. Aktorzy postępowania mediacyjnego w administracji rządowej – mediatorzy, strony, przedstawiciele administracji. Omówienie przepisów i regulacji dotyczących mediacji w administracji rządowej. 2. Organizacja i przebieg mediacji w administracji publicznej Przygotowanie administracji do mediacji: rola organów administracji rządowej w procesie mediacyjnym. 3.Przykłady dokumentów związanych z mediacją administracyjną (wniosek o mediację, protokół mediacji, ugoda mediacyjna). Mediacja w różnych typach postępowań administracyjnych Mediacja w sprawach dotyczących obywateli: spory z administracją publiczną, np. w sprawach podatkowych, środowiskowych, budowlanych. Mediacja w sprawach między jednostkami administracji publicznej: spory między różnymi organami administracji rządowej. Mediacja a procedury odwoławcze i skargowe: integracja mediacji z tradycyjnymi środkami odwoławczymi. 4. Przykłady i case studies Praca na przykładach rzeczywistych przypadków mediacji w administracji publicznej. Analiza i omówienie ugód mediacyjnych zawartych w administracji. Przykłady sukcesów mediacji w administracji rządowej i porażek. 5. Umiejętności praktyczne mediacji administracyjnej Symulacje sesji mediacyjnych: przygotowanie i prowadzenie mediacji, rozwiązywanie problemów w czasie rzeczywistym. Rozmowy praktyczne z przedstawicielami administracji: jak negocjować i przeprowadzać mediacje w sytuacjach konfliktowych. Scenariusze konfliktowe: jak zastosować teorię mediacji w codziennej pracy administracji rządowej. 6. Podsumowanie i wnioski Dyskusja na temat przyszłości mediacji w administracji rządowej. Potrzebne zmiany w praktyce administracyjnej na rzecz promowania mediacji. Podsumowanie nabytych umiejętności i kompetencji. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda wykładu konwersatoryjnego, metody heurystyczne, dyskusje panelowe, debata oksfordzka. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie przeprowadzona na podstawie zaliczenia prac indywidualnych i grupowych oraz aktywności na zajęciach konwersatoryjnych - prace indywidualne skala 1-3 pkt - prace grupie skala 1-3 pkt - aktywność 1 pkt - ostatnie zajęcia mają charakter zaliczeniowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.