Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań kulturoznawczych [520-KS2-1MBK] Rok akademicki 2023/24
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody badań kulturoznawczych [520-KS2-1MBK]
Zajęcia: Rok akademicki 2023/24 [2023] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala B4
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Karolina Wierel
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Alexander Bryant Keith, 2010, Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 581-622.

• Babbie Earl, 2005, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa: PWN, s. 109-138.

• Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Etyka w badaniach jakościowych, s. 121-133.

• Giza Anna, 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

• Godlewski Grzegorz, 2010, Luneta i radar: o dwóch strategiach badań kulturoznawczych, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 51-64.

• Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, tamże: Problemy etyczne, s. 268-291.

• Kępa Ewa, 2012, Autoetnografia – metoda dla odważnych?, [w:] Katarzyna Citko, Marzanna Morozewicz (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Białystok: „Trans Humana”, s. 109-121.

• Kmita Jerzy, 2007, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, tamże: Kultura symboliczna, s. 47-87.

• Laskowska-Otwinowska Justyna, 2012, Antropologia zaangażowana w muzeum etnograficznym, „Etnografia Nowa”, Nr 6, s. 315-333.

• Olesen Virginia, 2009, Feministyczne badania jakościowe u progu milenium. Zarys i wyzwania, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. I, tłum. Monika Bobako, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN, s. 341-398.

• van Dijk Teun A., 2001, Badania nad dyskursem, [w:] tegoż, (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9-44.

Literatura uzupełniająca:

• Butler Judith, 2010, Walczące słowa, rozpalone czyny, [w:] tejże, Walczące słowa, tłum. Adam Ostolski, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej, s. 54-84.

• Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Dobiasz Maja, O łączeniu animacji kultury i etnografii, portal: Wędrujące opowieści, Warszawa: Polski Instytut Antropologii, http://www.opowiesci.pia.org.pl/

• Instytut Socjologii oraz Instytut Sztuki Uniwersytetu Opolskiego we współpracy z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora Uniwersytet Opolski, 2014, Opolskie odyseje, http://odyseje.uni.opole.pl/?cat=7.

• Labocha Janina, 2000, Tekst autobiograficzny jako pewna wizja świata, Wrocław: „Język a Kultura”, Acta Universitatis Wratislaviensis, Nr 2218, t. 13, s. 89-95, http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/JK-13/JK13-labocha.pdf.

• Nacher Anna, 2009, Kulturoznawstwo - studia nad płcią, „Kultura Współczesna”, Nr 2, s. 171-189.

• Phil Graham, 2008, KAD a wartości: interdyscyplinarność jako zwrot w kierunku podejścia krytycznego, [w:] Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, s. 33-59.

• Plińska Dominika, Rakowski Tomasz, 2010, Etnografia jako działanie społeczne/ animacja kultury, [w:] Jakub Steblik, Łukasz Sochacki, Filip Wróblewski, Antropologia zaangażowana (?), „Prace Etnograficzne”, z. 38, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 85-94.

• Thomas William Isaac, Znaniecki Florian, 1976, Chłop polski w Europie i Ameryce, T. I, II, III, IV, V, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

• Tong Rosemarie Putnam, 2002, Myśl feministyczna. Wprowadzenie, tłum. Jarosław Mikos, Umińska Bożena, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zakres tematów:

Kulturoznawstwo jako dyscyplina naukowa.

Plan badań, postępowanie badawcze i etyka w badaniach kulturoznawczych.

Badania w oparciu o relacje autobiograficzne.

Feminizm w badaniach kultury.

Studia performatywne w badaniach kultury.

Etnografia zaangażowana - uczestniczące badania interwencyjne.

Analiza dyskursu.

Autoetnografia

Metody dydaktyczne:

metoda podawcza, dyskusja moderowana

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny, aktywność na ćwiczeniach , praca w grupie, praca samodzielna, przygotowanie referatu (opcjonalnie)

Projekt badawczy – 40%

Egzamin ustny – 30%

Aktywność na zajęciach – 20%

Referat indywidualny – 10%

egzmain ustny: Student_ka wykazuje otwartość na różnorodność kulturową oraz potrafi krytycznie analizować własną pozycję badawczą, dostrzegając wyzwania związane z zaangażowaniem społecznym badacza. P7U_K KA7_KO1, KA7_KO2 projekt badawczy, aktywność na zajęciach, dyskusja

Uwagi:

Grupa nr 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)