Metody badań kulturoznawczych [520-KS2-1MBK]
Rok akademicki 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody badań kulturoznawczych [520-KS2-1MBK] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala B4 Budynek Wydziału Studiów Kuturowych jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karolina Wierel | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Alexander Bryant Keith, 2010, Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 581-622. • Babbie Earl, 2005, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa: PWN, s. 109-138. • Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Etyka w badaniach jakościowych, s. 121-133. • Giza Anna, 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. • Godlewski Grzegorz, 2010, Luneta i radar: o dwóch strategiach badań kulturoznawczych, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 51-64. • Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, tamże: Problemy etyczne, s. 268-291. • Kępa Ewa, 2012, Autoetnografia – metoda dla odważnych?, [w:] Katarzyna Citko, Marzanna Morozewicz (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Białystok: „Trans Humana”, s. 109-121. • Kmita Jerzy, 2007, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, tamże: Kultura symboliczna, s. 47-87. • Laskowska-Otwinowska Justyna, 2012, Antropologia zaangażowana w muzeum etnograficznym, „Etnografia Nowa”, Nr 6, s. 315-333. • Olesen Virginia, 2009, Feministyczne badania jakościowe u progu milenium. Zarys i wyzwania, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. I, tłum. Monika Bobako, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN, s. 341-398. • van Dijk Teun A., 2001, Badania nad dyskursem, [w:] tegoż, (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9-44. Literatura uzupełniająca: • Butler Judith, 2010, Walczące słowa, rozpalone czyny, [w:] tejże, Walczące słowa, tłum. Adam Ostolski, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej, s. 54-84. • Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Dobiasz Maja, O łączeniu animacji kultury i etnografii, portal: Wędrujące opowieści, Warszawa: Polski Instytut Antropologii, http://www.opowiesci.pia.org.pl/ • Instytut Socjologii oraz Instytut Sztuki Uniwersytetu Opolskiego we współpracy z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora Uniwersytet Opolski, 2014, Opolskie odyseje, http://odyseje.uni.opole.pl/?cat=7. • Labocha Janina, 2000, Tekst autobiograficzny jako pewna wizja świata, Wrocław: „Język a Kultura”, Acta Universitatis Wratislaviensis, Nr 2218, t. 13, s. 89-95, http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/JK-13/JK13-labocha.pdf. • Nacher Anna, 2009, Kulturoznawstwo - studia nad płcią, „Kultura Współczesna”, Nr 2, s. 171-189. • Phil Graham, 2008, KAD a wartości: interdyscyplinarność jako zwrot w kierunku podejścia krytycznego, [w:] Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, s. 33-59. • Plińska Dominika, Rakowski Tomasz, 2010, Etnografia jako działanie społeczne/ animacja kultury, [w:] Jakub Steblik, Łukasz Sochacki, Filip Wróblewski, Antropologia zaangażowana (?), „Prace Etnograficzne”, z. 38, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 85-94. • Thomas William Isaac, Znaniecki Florian, 1976, Chłop polski w Europie i Ameryce, T. I, II, III, IV, V, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. • Tong Rosemarie Putnam, 2002, Myśl feministyczna. Wprowadzenie, tłum. Jarosław Mikos, Umińska Bożena, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Kulturoznawstwo jako dyscyplina naukowa. Plan badań, postępowanie badawcze i etyka w badaniach kulturoznawczych. Badania w oparciu o relacje autobiograficzne. Feminizm w badaniach kultury. Studia performatywne w badaniach kultury. Etnografia zaangażowana - uczestniczące badania interwencyjne. Analiza dyskursu. Autoetnografia |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda podawcza, dyskusja moderowana |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny, aktywność na ćwiczeniach , praca w grupie, praca samodzielna, przygotowanie referatu (opcjonalnie) Projekt badawczy – 40% Egzamin ustny – 30% Aktywność na zajęciach – 20% Referat indywidualny – 10% egzmain ustny: Student_ka wykazuje otwartość na różnorodność kulturową oraz potrafi krytycznie analizować własną pozycję badawczą, dostrzegając wyzwania związane z zaangażowaniem społecznym badacza. P7U_K KA7_KO1, KA7_KO2 projekt badawczy, aktywność na zajęciach, dyskusja |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.