Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo diachroniczne [340-AS2-2DS] Rok akademicki 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Językoznawstwo diachroniczne [340-AS2-2DS]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 15:00 - 16:30
sala 47
Budynek Wydziału Filologicznego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agata Rozumko
Literatura:

-Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins.

-Campbell Lyle. 1998. Historical Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press.

-Malkiel. Y. 1993. Etymology. CUP.

-Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World. OUP.

-Moessner Lilo. 2003. Diachronic English Linguistics. Gunter Narr Verlag.

-Ringe Don & Joseph F. Esle. 2013. Historical Linguistics. Towards a Twenty-First Century Reintegration. CUP.

Zakres tematów:

Tendencje w językoznawstwie diachronicznym:

- Językoznawstwo porównawcze końca XVIII i XIX wieku

- Wpływ Neogramatyków (XIX wiek)

- Wpływ językoznawstwa strukturalnego (od lat 50. XX wieku)

- Wpływ gramatyki generatywnej (lata 60. XX wieku)

- Wpływ językoznawstwa kognitywnego i pragmatyki: pragmatyka historyczna (od końca XX wieku)

- Rodziny językowe, rodzina indoeuropejska, język praindoeuropejski

- Zmiany językowe, rodzaje i mechanizmy zmian językowych

- Etymologia, analiza etymologiczna

- Onomastyka (rodzaje nazw własnych, nazwy własne jako źródło informacji o historii i kulturze miejsc oraz wspólnot językowych)

Metody dydaktyczne:

wykład z elementami dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną

Sprawdzian pisemny

Do zaliczenia dopuszczone są osoby, które mają nie więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Większa liczba nieobecności wymaga odrobienia na zasadach ustalonych z prowadzącym.

Uwagi:

Grupa nr 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)