Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy wychowania 380-DS5-1HEW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Gaardner J., Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1991.

Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012.

Hartman J., Wstęp do filozofii, Warszawa 2013.

Henel Ł. Lekcja filozofii. Od Soktaresa do Heideggera…, Kraków 2009.

Jedynak B., Jedynak S., Krusiński L., Filozofia i wychowanie, Lublin 2010.

Malicka M., Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu, Warszawa 1996.

Metamorfozy filozofii wychowania od antyku po współczesność, red. S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek, Łódź 2012.

Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1.

Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2.

Piquemal M., Bajki filozoficzne, Warszawa 2010.

Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, red. K. Wieczorek, Chorzów 2012.

Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.

Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 1998.

Szołtysek A. E., Filozofia wychowania. Kształtowanie osobowości. Kraków 2020.

Tarnowski J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2019, t. 1-3.

Tischner J., Jak żyć?, Wrocław 1997.

Walewander E., O duszy nauczycielstwa – przed stu laty i dziś, Toruń 2012.

Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia

KA7_WG3 Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać

KA7_WG5 Zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, orientuje się w stanowiskach i podejściach metodologicznych, ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia finalizują się oceną końcową, w której skład wchodzą:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach),

- aktywność merytoryczna na zajęciach (w oparciu o literaturę),

- zaliczonego kolokwium końcowego (forma pisemna)

51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. Student podpisuje się w protokole, potwierdzając znajomość uzyskanej oceny.

Prowadzący zajęcia informuje studentów o formie weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się, wskazuje wymagania techniczne konieczne do uczestnictwa w weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się prowadzonej przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zakres tematów:

Filozofia wychowania oczami pedagoga

Miejsce filozofii wychowania wśród innych dyscyplin, jej zadania i funkcje

Filozoficzne podstawy wychowania – powrót do źródeł

Filozofia wychowania czy filozofia edukacji

Filozofia wychowania a pedagogika

Filozofia wychowania a filozofia

Trwałość i zmienność idei w europejskiej myśli pedagogicznej

Metody dydaktyczne:

- warsztaty, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem źródłowym, projekt, pokaz, prezentacja, film, metoda problemowa

- możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Dąbrowska 22/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Dąbrowska 23/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Dąbrowska 22/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Dąbrowska 23/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Dąbrowska 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)