Edukacja matematyczna z metodyką 380-PIWS1-3EMM
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 20 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach 1-3. Poradnik metodyczny, Warszawa 1993. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013. Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017. Dudel B., Zajączkowska K., MultiZegar. Nauka pomiaru czasu., Gdańsk 2019. Dudel B., Zajączkowska K., Uczymy się matematyki z „Magicznym Drzewem”, Gdańsk 2020. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994. Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa 2010. Kalinowska A. (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013. Kalinowska A., Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Kamer M., Matematyka jest wszędzie. Rodzinne przygody z matematyką, Warszawa 2017. Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczyciela klas I-III. Warszawa 2015. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011. Płocki A., Krecha I. (red.) Matematyka w przyrodzie i sztuce – matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz 2012. Sawicki T. (red.), Matematyka, Opole 1997. Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998. Skura M., Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa 2008. Skura M., Lisicki M., Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki, Warszawa 2018. Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004. Wojciechowska K., Zabawy z zadaniami tekstowymi w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2011. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007. Czasopisma metodyczne Literatura uzupełniająca: Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Kraków 2008. Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Kraków 2004. Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1994. Szpiter M., Edukacja matematyczna w klasach początkowych, Słupsk 1997. Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010. |
||
Efekty uczenia się: |
- wyjaśnia psychopedagogiczne podstawy edukacji matematycznej na poziomie klas młodszych - uzasadnia dobór metod i form realizacji treści matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju - proponuje działania dydaktyczne nauczyciela uwzględniające różne potrzeby i możliwości uczniów - proponuje sposoby monitorowania osiągnięć edukacyjnych uczniów - posiada kompetencje w zakresie organizowania działalności matematycznej uczniów klas młodszych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny Do uzyskania pozytywnej oceny na zaliczenie przedmiotu wymagane jest 90% obecności na zajęciach oraz pozytywna ocena z egzaminu pisemnego, który zawierać będzie pytania otwarte i zamknięte. Egzamin odbędzie się na platformie Teams. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
||
Zakres tematów: |
Matematyka jako nauka i wynikające z tego konsekwencje dla jej nauczania. Podejścia do nauczania matematyki. Czynnościowe nauczanie matematyki – założenia edukacji matematycznej w klasach 1-3. Kompetencje matematyczne ucznia – ich istota i możliwości rozwijania w edukacji wczesnoszkolnej. Monograficzne opracowanie liczby. Zadania matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej – ich rodzaje i znaczenie w kształceniu matematycznym uczniów wczesnej edukacji. Metodyka pracy z zadaniem tekstowym. Kształcenie geometryczne w klasach młodszych. Umiejętności praktyczne ucznia i możliwości ich kształtowania. Błąd i jego rola w kształceniu matematycznym uczniów. Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych dzieci. Praca z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15,
sala C02 |
Barbara Dudel | 90/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.