Literatura: |
Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.
Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN.
Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana.
Wiśniewska E., 2021, Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży, Warszawa, Wyd. APS
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy.
KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.
KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów.
KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi.
|
Zakres tematów: |
1. Pedagogika i dydaktyka twórczości – istota, zadania, metody badań, przedstawiciele – 2 godz.
2. Twórczość w przedszkolu i w szkole – fakty i mity. Inhibitory i stymulatory rozwoju kompetencji twórczych dziecka – 2 godz.
3. Metody diagnozy potencjału twórczego i kreatywności dzieci – 3 godz.
4. Koncepcje, modele i programy stymulowania kreatywności dzieci w przedszkolu i w szkole – przegląd wybranych rozwiązań – 4 godz.
5. Zasady i metody rozwijania twórczości dziecka – autorska koncepcja – 2 godz.
5. Kompetencje twórcze nauczyciela – 2 godz.
|