Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja twórcza dziecka 380-DS5-2JAP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ.

Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion.

Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls.

Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion.

Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność.

Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana.

Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jankowska M.D., Gajda A., Karwowski M., 2022, Kompas kreatywności. Program rozwijania kreatywności i kompetencji międzykulturowych, Wrocław, Uniwersytet Wrocławski.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy.

KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.

KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów.

KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie:

- pozytywna ocena prac cząstkowych i pracy zaliczeniowej,

- obecność na zajęciach,

- ocena aktywności studenta na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Myślenie i wyobraźnia twórcza jako poznawcze korelaty kreatywności człowieka (2h)

2. Rozwijanie myślenia twórczego na lekcjach kształcenia zintegrowanego i w przedszkolu (2h)

3. Myślenie pytajne jako wyraz ciekawości poznawczej dzieci - przykłady stymulowania (zadania werbalne, ruchowe, rysunkowe, muzyczne) (2h)

4. Nietypowe zagadki jako narzędzia rozwoju kreatywności,, empatii i poczucia humoru (2h)

5. Rozwijanie kreatywności poprzez tworzenie różnych typów tekstów (2h)

6. Literatura piękna (wiersze) oraz książki obrazkowe - inspiracją do podejmowania aktywności twórczej indywidualnej i zespołowej (2h)

7. Realizacja założeń pedagogiki twórczości w wybranych autorskich modelach edukacji twórczej (4h)

Metody dydaktyczne:

dyskusje, warsztaty, praca w zespole, analiza tekstów naukowych i programów edukacji twórczej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala A6 (wyk)
Janina Uszyńska-Jarmoc 22/ szczegóły
2 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala A6 (wyk)
Janina Uszyńska-Jarmoc 26/ szczegóły
3 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala A113 (cwi)
Magdalena Bartoszewicz 26/ szczegóły
4 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala B123 (cwi)
Marta Makarewicz 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)