Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JKA
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN.

2. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151.

4. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL.

5. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

6. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529)

8. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

9. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

1. Bouras, N., Holt, G. (red.) (2010). Zaburzenia psychiczne I zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Edra Urban & Partner.

2. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

3. Parchomiuk, M. (2016). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza Impuls.

4. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cybulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

5. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59).

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Student zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_WK4 Student zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_UW4 Student potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_UK2 Student potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_UO2 Student potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_KO1 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu).

Warunek przystąpienia do egzaminu:

- zaliczenie ćwiczeń

- obecność na wykładach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność - 2 godz., pozostałe nieobecności

należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu).

Zakres tematów:

1. Zasady pracy z osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną na podstawie analizy dokumentów i przepisów regulujących pracę rewalidacyjno-wychowawczą.

2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

3. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej.

4. Obserwacja, diagnoza funkcjonalna oraz wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Funkcjonowanie rodziny z osobą z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. Wsparcie i metody pomocy.

7. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie.

8. Śmierć opiekunów - dalsze losy osoby z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

9. Trudne zachowania osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

10. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Odporność psychiczna nauczyciela/terapeuty i sposoby radzenia sobie ze stresem oraz wypaleniem zawodowym.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala A203 (cwi)
Agata Mrówka 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)