Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-5JKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: 1. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz merytorycznych i metodycznych podstaw prowadzenia zajęć. 2. Rozwijanie umiejętności diagnozowania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Doskonalenie umiejętności indywidualizowania zadań, dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w grupie zróżnicowanej oraz dokonywanie ich ewaluacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Niniejszy przedmiot skoncentrowany jest wokół zagadnienia pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. Poruszane są zagadnienia związane z: - funkcjonowaniem oraz edukacją osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną; - metodami pracy wykorzystywanymi na zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych; - współpracą ze środowiskiem rodzinnym oraz specjalistami; - metodyką i dokumentacją pracy rewalidacyjno-wychowawczej; - alternatywnymi formami komunikacji; - trudnymi zachowaniami; - seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną; - samorozwojem oraz stresem i wypaleniem zawodowym nauczyciela. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok V, semestr 7 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładu / 20 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, metody praktyczne, wykład z elementami dyskusji Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godz. - udział w ćwiczeniach: 20 godz. - udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami: 4 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim: 20+1= 21 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: godz. 35 - 1,4 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: godz. 65 – 2,6 ECTS |
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. 2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16). 3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN. 5. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL. 6. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 9. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151. 10. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL. 11. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN. 12. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls. 13. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. 14. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 15. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529) 17. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 18. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 19. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 Student zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; KA7_WK4 Student zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; KA7_UW4 Student potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów; KA7_UK2 Student potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć; KA7_UO2 Student potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; KA7_KO1 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot: egzamin pisemny Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Żeszko-Majewska | |
Prowadzący grup: | Anna Żeszko-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Podczas realizacji przedmiotu studenci poznają przepisy, które mają wpływ na codzienną pracę pedagoga specjalnego, metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Podczas ćwiczeń doskonalą umiejętności pracy z grupą oraz projektowania programu i doboru konkretnych działań w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Poznają zagadnienia związane ze współpracą z rodziną i opiekunami osób niepełnosprawnych. Pogłębią wiedzę z zakresu konieczności współpracy w zespole specjalistów. Rozwiną umiejętność z zakresu komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych. Studenci rozumieją, że samorozwój nauczyciela jest sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mrówka | |
Prowadzący grup: | Agata Mrówka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas realizacji przedmiotu studenci poznają przepisy, które mają wpływ na codzienną pracę pedagoga specjalnego, metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Podczas ćwiczeń doskonalą umiejętności pracy z grupą oraz projektowania programu i doboru konkretnych działań w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Poznają zagadnienia związane ze współpracą z rodziną i opiekunami osób niepełnosprawnych. Pogłębią wiedzę z zakresu konieczności współpracy w zespole specjalistów. Rozwiną umiejętność z zakresu komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych. Studenci rozumieją, że samorozwój nauczyciela jest sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok V, semestr 7 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładu / 20 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, metody praktyczne, wykład z elementami dyskusji Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godz. - udział w ćwiczeniach: 20 godz. - udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami: 4 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim: 20+1= 21 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: godz. 35 - 1,4 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: godz. 65 – 2,6 ECTS |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. 2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16). 3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN. 5. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL. 6. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 9. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151. 10. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL. 11. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN. 12. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls. 13. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. 14. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 15. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529) 17. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 18. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 19. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.